Den ekonomiska krisen.
Re: Den ekonomiska krisen.
Även i Sverige har vi amorteringskrav numera (sedan finanskrisen 2008 ungefär, men stramats åt ytterligare senare) och de allra flesta svenskar har råd att bo kvar i villan efter pensioneringen. Men jag håller med om den generella bilden att en typisk västeuropé har bättre privatekonomi, men färre granithällar i köket, färre Teslor på garageuppfarten och färre Thailandsresor än den typiska (övre)medelklassvensken.
Sedan tror jag att man litegrann har missat att dagens yngre pensionärer är första generation där skilsmässor/separationer nästan är normen. Lägg där till det nya mindre generösa pensionssystemet. Frånskilda, ensamboende 50-talistkvinnor med moderna vanor men låg pension är en utsatt grupp. Den typiska pensionären är liksom inte längre 20-talistparet med full ATP som kör 30 år gammal bil och har ett hem där inget har ändrats sedan 1970-talet.
Sedan tror jag att man litegrann har missat att dagens yngre pensionärer är första generation där skilsmässor/separationer nästan är normen. Lägg där till det nya mindre generösa pensionssystemet. Frånskilda, ensamboende 50-talistkvinnor med moderna vanor men låg pension är en utsatt grupp. Den typiska pensionären är liksom inte längre 20-talistparet med full ATP som kör 30 år gammal bil och har ett hem där inget har ändrats sedan 1970-talet.
Håller med om spaningen.a81 skrev: ↑9 februari 2023, 00:10Sedan tror jag att man litegrann har missat att dagens yngre pensionärer är första generation där skilsmässor/separationer nästan är normen. Lägg där till det nya mindre generösa pensionssystemet. Frånskilda, ensamboende 50-talistkvinnor med moderna vanor men låg pension är en utsatt grupp. Den typiska pensionären är liksom inte längre 20-talistparet med full ATP som kör 30 år gammal bil och har ett hem där inget har ändrats sedan 1970-talet.
Historiskt sätt har det varit enkelt för pensionärer att stanna kvar i villan speciellt vid en internationell jämförelse.
Låg fastighetsskatt/avgift (fastighetsskatten på mina svärföräldrars hus på Long Island ligger på 200 kSEK per år), billig energi ger billig uppvärmning och låg skatt och amorteringsfrihet vid låg belåning ger låga kapitalkostnader.
Fastighetsskatten är fortfarande låg men energiprisökningen ger en kostnadsökning på 30-50 kSEK för många pensionärer, kapital har gått från 15 kSEK per miljon och år till 30-40 kSEK per miljon och år.
Kostnaden för en modest villa med lite äldre uppvärmning och tre miljoner i lån kan gå upp 70-100 kSEK per år och det finns nog många pensionärer som inte klarar det. Givetvis ännu värre om man har blivit ensam.
Lägg därtill att vi inte har någon arvsskatt i Sverige. Många pensionärer i Sverige har god privatekonomi genom att de skattefritt ärvt sina föräldrar. Dessutom är dagens pensionärer första generationen där de flesta har få syskon, så vanligtvis har de ärvt hela, halva eller en tredjedel av föräldrarnas tillgångar. Det innebär mycket ärvda pengar även i vanlig arbetar- eller medelklass.
Hur löser ett amerikanskt pensionärspar sin bostadssituation om de måste betala 200 000 kr/år i fastighetsskatt? Lägenheter finns ju knappt i USA, eller det finns men min gissning är att det finns ett ännu större motstånd hos en amerikansk villaägare att flytta till lägenhet jämfört med en svensk villaägare. Det är väl få "vanliga människor" i USA som bor i lägenhet?
Håller med om att det kan bli knepigt även här i Sverige för vissa pensionärer att bo kvar i villan, i alla fall i längden om inflationen håller i sig och särskilt för ensamstående. Sedan blir väl inte bostadskostnaden så mycket lägre i en lägenhet, men däremot blir livskvalitet lägre. Min bild är att ganska få pensionärer säljer huset av ekonomiska skäl. Snarare säljer man väl huset om hälsan sviktar ordentligt och/eller man inte har anhöriga i närheten som kan hjälpa till med lite tyngre sysslor som häckklippning, inköp av tyngre/otympliga grejer, etc.
Hur löser ett amerikanskt pensionärspar sin bostadssituation om de måste betala 200 000 kr/år i fastighetsskatt? Lägenheter finns ju knappt i USA, eller det finns men min gissning är att det finns ett ännu större motstånd hos en amerikansk villaägare att flytta till lägenhet jämfört med en svensk villaägare. Det är väl få "vanliga människor" i USA som bor i lägenhet?
Håller med om att det kan bli knepigt även här i Sverige för vissa pensionärer att bo kvar i villan, i alla fall i längden om inflationen håller i sig och särskilt för ensamstående. Sedan blir väl inte bostadskostnaden så mycket lägre i en lägenhet, men däremot blir livskvalitet lägre. Min bild är att ganska få pensionärer säljer huset av ekonomiska skäl. Snarare säljer man väl huset om hälsan sviktar ordentligt och/eller man inte har anhöriga i närheten som kan hjälpa till med lite tyngre sysslor som häckklippning, inköp av tyngre/otympliga grejer, etc.
Beror till stor del var i USA du tittar. I de centrala delarna av NYC så är lägenheter den vanligaste formen av bostad. Om man kikar på mina svärföräldrars vänner (övre medelklass, yttre suburbia, Long Island) så har väldigt många sålt familjevillan och flyttat till New Mexico, Florida eller liknande. Rätt många pensionärsområden har rätt mycket condos eftersom det trots allt är rätt mycket jobb att ta hand om ett hus.a81 skrev: ↑12 februari 2023, 23:55
I slutändan så betalar fastighetsskatten för skolsystemet och bra skolor kräver mycket pengar. När barnen är utflugna så är det alltså logiskt att man flyttar till någonstans med sämre skolor och lägre fastighetsskatt.
Fram till 2022 så var det säkerligen så att en nerbetald villa ofta kostade mindre än en bostadsrätt. Nu när energi och kapital har blivit dyrt så är det inte lika säkert men för att spara så behöver man nog flytta till en mindre ort i Dalsland eller i Bergslagen.a81 skrev: ↑12 februari 2023, 23:55Håller med om att det kan bli knepigt även här i Sverige för vissa pensionärer att bo kvar i villan, i alla fall i längden om inflationen håller i sig och särskilt för ensamstående. Sedan blir väl inte bostadskostnaden så mycket lägre i en lägenhet, men däremot blir livskvalitet lägre. Min bild är att ganska få pensionärer säljer huset av ekonomiska skäl. Snarare säljer man väl huset om hälsan sviktar ordentligt och/eller man inte har anhöriga i närheten som kan hjälpa till med lite tyngre sysslor som häckklippning, inköp av tyngre/otympliga grejer, etc.
Hårda bud i Mellerud helt enkelt: https://marknad.mellbo.se/ledigt/lagenhet
Etta med kokvrå kostar under 36 kSEK per år i varmhyra.
Ja, det är mer komplext. Det jag framförallt menar är att alternativet till den lågbelånade villan för ett svenskt pensionärspar oftast är bostadsrätt i något bostadsområde lite närmare stan, kanske en trea på markplan med uteplats. Månadskostnaden är alltså inte jättelåg men livskvaliteten är märkbart lägre jämfört med att bo i villa. Det är liksom varken etta med kokvrå i Mellerud eller sekelskiftesvåning på Östermalm. 
En annan sak man glömmer är att många yngre vuxna, ända upp till 30-/35-årsåldern, ofta är halvt hemmaboende idag (på sommaren, långhelger, m.m.). Det är liksom först när barnen själva får barn som de helt flyttar hemifrån. Det blir lite onyanserat, men min poäng är att yngre par idag ofta delar upp sig och vistas hemma hos sina respektive föräldrar. Det är ytterligare en orsak till att många pensionärer fortsätter att bo i stor villa. Sedan kommer barnbarnen och då behövs villan för att "underhålla" dem.
En annan sak man glömmer är att många yngre vuxna, ända upp till 30-/35-årsåldern, ofta är halvt hemmaboende idag (på sommaren, långhelger, m.m.). Det är liksom först när barnen själva får barn som de helt flyttar hemifrån. Det blir lite onyanserat, men min poäng är att yngre par idag ofta delar upp sig och vistas hemma hos sina respektive föräldrar. Det är ytterligare en orsak till att många pensionärer fortsätter att bo i stor villa. Sedan kommer barnbarnen och då behövs villan för att "underhålla" dem.
Det här är intressant, två banker i USA krashar, och det påverkar omedelbart ett svenskt pensionsbolag:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... i-krismote
Vi lever verkligen i en global ekonomiLokala myndigheter i New York har tagit kontroll över kryptobanken Signature Bank, där den svenska pensionsjätten Alecta är storägare.
Med anledning av det håller Alecta ett krismöte klockan 8.30 i dag, enligt uppgifter till Dagens Industri.
Totalt ska Alecta ha investerat 3,2 miljarder kronor i kryptobanken.
Alecta har också investerat i Silicon Valley Bank (SVB) och First Republic, något som också bidragit till pensionsjättens stora tapp.
”Vi måste fundera på vad vi har gjort fel i det här avseendet – om vi nu har gjort något fel. Det måste vi ta oss en rejäl funderare på”, sa Magnus Billing, vd och tillförordnad kapitalförvaltningschef, till Di under fredagen.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... i-krismote
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Dock verkar dessa tre bankers kollaps vara en viskning jämfört med Lehman Brothers och andra institut 2008.
Vi kan vara lugna, den osynliga handen kommer rädda oss alla 
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag håller med. Den osynliga handen är rätt fånig
Det går fort nu.
Biden skall gå ut med ett anförande om bankkrisen kl 7.30 lokal tid.
Det tyder på att man tar det här allvarligt.
Biden skall gå ut med ett anförande om bankkrisen kl 7.30 lokal tid.
Det tyder på att man tar det här allvarligt.
Ja. Man litar inte lika mycket på handen 2023 som man gjorde 2008.
Det jag tycker är konstigt är att man i kristider fokuserar på ytterligheter: småsaker och bolån. De flesta kommer att ha råd att äta lunchrestarangmat eller köpa Bregott även i dessa dyrtider och bolånet har man en gång i tiden fått lånelöfte på (banken har kollat att man tål rejäla räntehöjningar). Problemet är väl mera att en massa medelsvensson har "köpt" (leasat) en Tesla för 800 000 kr och åkt skytteltrafik till Thailand. Jag undrar varför det aldrig talas om det, utan bara om dumsnålhet med mat och rädsla för höga boräntor.
Även om hushållen enligt beräkningarna ska klara av de räntor vi nu närmar oss så drar det undan mattan för övrig konsumtion, vilket kanske leder till arbetslöshet och plötsligt kanske man INTE klarar 6-7 % ränta. Det är ju inte alls någon hög ränta egentligen utan historiskt en ganska låg normalränta, men problemet är ju att lånebeloppen är så höga samtidigt som avgifter och förbrukningskostnader stiger.a81 skrev: ↑18 mars 2023, 00:16Det jag tycker är konstigt är att man i kristider fokuserar på ytterligheter: småsaker och bolån. De flesta kommer att ha råd att äta lunchrestarangmat eller köpa Bregott även i dessa dyrtider och bolånet har man en gång i tiden fått lånelöfte på (banken har kollat att man tål rejäla räntehöjningar). Problemet är väl mera att en massa medelsvensson har "köpt" (leasat) en Tesla för 800 000 kr och åkt skytteltrafik till Thailand. Jag undrar varför det aldrig talas om det, utan bara om dumsnålhet med mat och rädsla för höga boräntor.
Finans och penningpolitik har varit urusel i Sverige vilket lett fram till många av problemen. Signalen från statsmakterna har varit att Köp din bostad eftersom det inte finns något att hyra!, Köp en elbil så får du subventioner(Tesla?)! Men nu är läget helt annorlunda.
Sedan har jag alltid hävdat att vår historiskt medvetna försvagning av valutan har dolt mycket misslyckad politik i vårt land. Det mesta av vår matimport kommer från Euro-området - om Euron blivit 25-40 % dyrare mot kronan på bara några få år får det stora effekter på matpriserna.
För att vara lite cynisk så tänker jag mig att en del välkomnar att Sveriges inflation är betydligt högre under några år jämfört med omvärlden. Vi blir fattigare utan att de flesta bryr sig men att de privata skulderna minskar som andel.
Håller med, medelklassen (i vid mening) kommer att räddas av att inflationen äter upp lånen, av ränteavdragen, etc. Det blir nog jobbigare för dem som bor i hyresrätt, har låg inkomst, etc.