Begreppet Östeuropa

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 september 2004, 00:56

pandersson skrev:Dûrion Annûndil,

jag tror att vi har olika definitioner på namn. För mig är Baltikum det geografiska området och är som sådant inte en del av Sverige, Polen eller Ryssland. Likadant angående Finland. När jag då skriver om ex stålverk i Baltikum så menar jag inte att dessa är ryska. för att det skall vara ett ryskt stålverk anser jag att det antingen skall ligga inom Ryssland eller att det skall vara grundat av ryssar. Ingetdera är fallet här. Inom Estland-Livland så införde man ju även egen valuta för att de ryska mynten inte erkändes av befolkningen. De tyska mynten var länge de normerande.

Det som du ju argumenterar för som en enhet är alla områden som styrdes av ryske tsaren. Det som jag påpekar det är att delar i dessa områden inte ingick i Ryssland, på motsvarande sätt som Norge inte var en del av Sverige under unionstiden. Även vad gäller Sveriges svenska besittningar i Tyskland så hävdar vi ju inte att de inte är tyska. Motsvarande gäller i Baltikum.

1721 gäller därtill enbart den svenska delen av Livland.
Jag tror snarare att du blandar ihop balternas bild av sig själva (eller vår bild innan Kalla Kriget för den delen) med bilden i Väst av dem som Östeuropeer, tidigare del av det Ryska Kejsardömet och sedan Sovjetunionen (efter en kort passus av självständighet i ca 20 år).

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 28 september 2004, 08:46

Dûrion Annûndil,

det är möjligt att det i Sverige finns sammankopplingen mellan Baltikum och Ryssland under 200 + 50 år. Det som jag hävdar det är att motsvarande inte finns främst i Tyskland. Grund till detta mitt uttalande är tex användningen av tyska mynts användande i Baltikum, att tyska var myndighetsspråket, bokutgivningen från Riga, att området benämndes Est- och Livland även från ryskt håll och administrerades separat, att förvaltningen styrdes av tyskar samt att åtskilliga kända tyskar under delar av sin levnad var bosatta i Riga.

Därtill så har jag påpekat att området haft en ekonomisk utveckling som varit på svensk nivå fram till 2:a VK och att då kalla området för efter i utvecklingen är en efterhandskonstruktion som inte kan ha gällt vid tidpunkten och följaktligen inte varit deltagande i att bilda uttrycket. Jag skulle snarare härleda den uppfattning till socialdemokratisk idetradition från tiden efter 2:a VK.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 september 2004, 23:40

pandersson skrev:det är möjligt att det i Sverige finns sammankopplingen mellan Baltikum och Ryssland under 200 + 50 år. Det som jag hävdar det är att motsvarande inte finns främst i Tyskland. Grund till detta mitt uttalande är tex användningen av tyska mynts användande i Baltikum, att tyska var myndighetsspråket, bokutgivningen från Riga, att området benämndes Est- och Livland även från ryskt håll och administrerades separat, att förvaltningen styrdes av tyskar samt att åtskilliga kända tyskar under delar av sin levnad var bosatta i Riga.
Är de tyska mynten mynt från Tyskland, eller mynt från Estland/Livland med tysk text?
Oavsett de eventuella ekonomiska förbindelserna med Tyskland, så blev det inte någon industriell utveckling som det blev i Sverige, som kom majoriteten av landet till godo.
Det tyska språkets fortlevnad i området är ju inte heller någon indikation på Västeuropas syn på invånarna. Tyskan levde kvar eftersom tyskan funnits där sedan länge, och adeln talade tyska och hade tyska namn. Att de skötte administrationen på tyska är då inte konstigt och tsardömet utgjordes av idel tysktalande befattningshavare (från området, inte från Tyskland) som inte såg något fel i det.
Att tyskar reste till Riga fram till tsardömets fall bör inte heller påverka det övriga Västeuropas syn på landsdelen som en del av Ryssland, och definitivt inte efter 2:a VK.
pandersson skrev:Därtill så har jag påpekat att området haft en ekonomisk utveckling som varit på svensk nivå fram till 2:a VK och att då kalla området för efter i utvecklingen är en efterhandskonstruktion som inte kan ha gällt vid tidpunkten och följaktligen inte varit deltagande i att bilda uttrycket.
Om man vid tillfället räknar hela Rysslands ekonomi som ett helt, så är det inte konstigt att man uppfattar Baltikum som underutvecklat som utomstående observatör. Då är det ingen efterhandskonstruktion, även om det måhända är felaktigt.
pandersson skrev:Jag skulle snarare härleda den uppfattning till socialdemokratisk idetradition från tiden efter 2:a VK.
Jag skulle inte kalla 1920-talets fransmän,britter och amerikaner för "socialdemokrater"! :wink:

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 30 september 2004, 08:47

Dûrion Annûndil,
med tyska mynt så menar jag det tyska talersystemet, präglade i de tyska staterna samt övriga världen inom systemet. De ryska mynten som präglades för regionen var präglade i S:t Petersburg under namnet Livoestonia om jag inte missminner mig och gångbara regionalt. De var dock inom det ryska rubelsystemet och präglades 1756-7. Enligt vad jag läst så blev de inte uppskattade varför präglingen upphörde. Hur länge detta motstånd mot rubelsystemet fortgick känner jag tyvärr inte till. Kurland, som var under Polen fram till 1795, präglade ju egna mynt inom talersystemet. Om du är intresserad av livländska mynt så finns den trevligaste beskrivningen på nätet i följande länk. Det är dock inte komplett eftersom det är en privatpersons hobby. Alternativt kan följande bok vara av intresse: Ducmane K., Vecins E. Nauda Latvija (Coins and Banknotes in Latvia). - Riga: Bank of Latvia, 1995. - 291 p., 350 illustrations. Summary and List of Illustrations in English, German and Russian. ISBN 9984-9092-9-8

http://www.geocities.com/Athens/Olympus/5539/coins.html
Oavsett de eventuella ekonomiska förbindelserna med Tyskland, så blev det inte någon industriell utveckling som det blev i Sverige, som kom majoriteten av landet till godo.

Jag har nämnt några exempel på ekonomin, jag kan därtill nämna att Lettland var europas största exportör inom vissa livsmedelsprodukter på 1930-talet. Du kan inte ge några motexempel på hur den svenska ekonomin översteg den baltiska fram till 2:a VK?
pandersson skrev:
Jag skulle snarare härleda den uppfattning till socialdemokratisk idetradition från tiden efter 2:a VK.
Jag skulle inte kalla 1920-talets fransmän,britter och amerikaner för "socialdemokrater"!
Samtliga dessa hade åtminstone uppfattningen att de Baltiska länderna var fria stater och stötte deras representation i NF även efter den sovjetiska ockupationen. Detta var en ganska stor skillnad i uppfattning jämfört med den svenska regeringens som uttryckes bäst av följande citat av Ernst Wigforss ur Enquists bok Legionärerna. Som jag uppfattar det så menar Wigforss att de baltiska staterna enligt svensk socialdemokrati är en del av Ryssland, men det är något som inte "västmakterna" instämmer i.
"För oss var de baltiska staterna fortfarande ett ryskt territorium. Det hade ju varit så i många hundra år, och var det till 1920. De randstater som bildades med hjälp av västmakterna år 1920, och som stängde in Ryssland i Finska viken, de kunde vi knappast tro vara bestående, och de bestod ju inte heller. Sverige var ju också en av de första makter som erkände att de fd baltiska staterna var ryskt territorium 1941. Vi tyckte kanske att den instängning av Sovjet som blev följden av de baltiska staternas tillkomst var en i längden riskabel och artificiell skapelse."

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 september 2004, 21:51

Av andra trådar att döma så borde det väl intressant för dig att starta trådar om numismatik, för jag har aldrig studerat ämnet annat än mynt som arkeologiska ledtrådar över andra historiska frågor - ett bihang alltså. :)
pandersson skrev:

Jag har nämnt några exempel på ekonomin, jag kan därtill nämna att Lettland var europas största exportör inom vissa livsmedelsprodukter på 1930-talet. Du kan inte ge några motexempel på hur den svenska ekonomin översteg den baltiska fram till 2:a VK?
Livsmedelsprodukter är som sagt inte någon bra jämförelse med industriell tillväxt... Månget Utvecklingsland (tillexempel) producerar begärliga livsmedel till Västeuropa utan att anses vara I-länder. Man skall väl dock inte kategoriskt göra den jämförelsen, eftersom även Danmark och Island gått till animalisk produktion (fläsk och fisk) som främsta exportvara under denna tid...

Nu har jag inga konkreta siffror att jämföra med tyvärr från Baltikum, så jag får väl nämna Sveriges:
Svensk industris uppgång kan väl sägas börja ca 1850, när speciellt Storbritannien krävde mer virke. Sveriges virkesexport expanderade från ca 400 000 m3/ år, år 1845 -50, till 1100 000 m3/år 1860 -65. Sågverk fanns vid i stort sett varenda älv uppåt Norrland. Vinsterna var naturligtvis stora. Samtidigt ökade den svenska exporten av pappersmassa betydligt mer, man hade utvecklat kemiska processer för att göra ett papper begärligt på världsmarknaden. Vid pass 2 VK:s utbrott var Sverige världens största producent av pappersmassa!
Järn och stål-industrin expanderade även den, och med den byggdes järnvägar över hela landet. Järnvägar drogs till ställen som tidigare inte varit "produktiva", och ökade handeln där. I tillexempel Roslagen byggdes Roslagbanan för att frakta böndernas produkter in till Stockholm (och fint folk från Stockholm till skärgårdsutflykten). Tack vare nya framsteg inom järnmalmshanteringen (Bessemer-, Martin-, Thomasprocesserna) så blev svenskt järn och stål en exportvara till industrialiserade länder som England och USA. Vinsterna och kraven på produktivitet gjorde dock så att ägandet slogs ihop och större bruk skapades medan de mindre försvann (från 381 till 140, 1870 - 1913). Svenskt järnmalmsexport ökade dramatiskt när malmfält främst i Lappland öppnades upp. Produktionen ökade från 270 000 ton på 1840-talet, till 6800 000 ton på 1910-talet. Att järnvägen till Narvik öppnats 1902 hjälpte till enormt.
Svenskt stål bidrog därmed även till att svensk verkstadsindustri växte. Företag som LM Ericsson, Asewa, Alfa-Laval, Bofors, SKF, AGA. Dessa företag blev världskända märken.
Även varvsverksamheten växte fram under 1890-talet. En bidragande orsak var även att elkraft fanns att tillgå när de svenska forsarna förskönades av vattenkraftverk.
1870 var dock bara 13% av befolkningen engagerade inom industrin, och 72% inom jordbruket. Men 1910 var det 24% inom industrin.
pandersson skrev:
Jag skulle snarare härleda den uppfattning till socialdemokratisk idetradition från tiden efter 2:a VK.
Jag skulle inte kalla 1920-talets fransmän,britter och amerikaner för "socialdemokrater"!
Samtliga dessa hade åtminstone uppfattningen att de Baltiska länderna var fria stater och stötte deras representation i NF även efter den sovjetiska ockupationen. Detta var en ganska stor skillnad i uppfattning jämfört med den svenska regeringens som uttryckes bäst av följande citat av Ernst Wigforss ur Enquists bok Legionärerna. Som jag uppfattar det så menar Wigforss att de baltiska staterna enligt svensk socialdemokrati är en del av Ryssland, men det är något som inte "västmakterna" instämmer i.[/quote]I mitt gamla amerikanska atlas kan man se hur Baltikums gränser visserligen är imålade som sovjetrepubliker, men en röd text förklarar att detta inte erkänns av USA... Du blandar dock nog ihop den geopolitiska stormaktspolitiken under kalla kriget med den utbredda uppfattningen inom dessa västeuropeiska länder innan KK, och även efter. Att Baltikum var ockuperat var snarast en teknikalitet som bara de invigda brydde sig om. Under tsardömet var det knappast på tapeten ens.

Men detta är ett stickspår, det är inte Sveriges och Baltikums industriella utveckling som var intressant i frågan. Poängen var att industrialiseringens framskjutande position i västra Europa rimligen borde gett även en socioekonomisk aspekt på föreställningen om Öst och Väst: Väst är utvecklat och framstående, Öst är underutvecklat och efterblivet. Den religiösa aspekten av öst-västkyrkornas tidigare schism borde väl knappast varit så pass framträdande efter 1800-talet att den hållit i sig även in på 1900-talet? Dessutom relaterar den väl inte till någon slags utvecklingsstatus i den meningen, utan håller sig till mer moraliska och andliga aspekter. Men den ekonomiska aspekten skulle kunna ha en sådan inverkan på uppfattningen, om den påpekas i diskursen återkommande. Eller?

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 1 oktober 2004, 10:46

Först stickspåret Baltikum, där vi nog inte kommer att bli överens eftersom vi ser på området från skilda håll.
Du blandar dock nog ihop den geopolitiska stormaktspolitiken under kalla kriget med den utbredda uppfattningen inom dessa västeuropeiska länder innan KK, och även efter.
Allt jag har skrivit har varit om tiden före kalla kriget. NF upphörde ju som bekant efter 2:a VK. Att Baltikum räknats som Östeuropa efter 2:a VK motsätter jag mig inte, det som jag motsätter mig är att det ansågs vara en del av Östeuropa enligt främst centraleuropeisk idetradition före 2:a VK.
Poängen var att industrialiseringens framskjutande position i västra Europa rimligen borde gett även en socioekonomisk aspekt på föreställningen om Öst och Väst: Väst är utvecklat och framstående, Öst är underutvecklat och efterblivet. Den religiösa aspekten av öst-västkyrkornas tidigare schism borde väl knappast varit så pass framträdande efter 1800-talet att den hållit i sig även in på 1900-talet? Dessutom relaterar den väl inte till någon slags utvecklingsstatus i den meningen, utan håller sig till mer moraliska och andliga aspekter. Men den ekonomiska aspekten skulle kunna ha en sådan inverkan på uppfattningen, om den påpekas i diskursen återkommande. Eller?
Du får ursäkta mig, men jag verkar inte kunna förstå det ovanstående riktigt, det har nog blivit för sena arbetsdagar, så du kanske kan försöka utveckla det lite annorlunda? Jag ger en kommentar på hur jag uppfattar ovanstående.

Den kristna brytningen var en separation mellan främst grekiskt kulturområde och germanskt som jag uppfattar det. Med dagens Östeuropa så syftas oftast på en slavisk kultur. Som jag ser det så är det två olika "Öst" som syftas och därför är det svårt att göra en direkt koppling. Därför tror jag att väst, som syftar till samma områden under längre tid, blivit bättre definierat och uppfattats som mer enhetligt. Ser vi på den ekonomiska utvecklingen så har ju "Öst" i form av Bysans och det Ottomanska riket varit på samma eller högre nivå som "Väst". Detta har dock inte gällt för det slaviska "Öst". Undantag har självklart funnits regionalt och gränsdragningen kan diskuteras, som vi ju gjort med Baltikum tex. Själv misstänker jag att korstågen samt kolonialiseringen av germanska folk österut har haft minst lika stor betydelse för uppfattningen om "västliga" folk som kulturellt mer utvecklade än "östra" som den kristna kyrkans delande.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 oktober 2004, 13:12

pandersson skrev:
Du blandar dock nog ihop den geopolitiska stormaktspolitiken under kalla kriget med den utbredda uppfattningen inom dessa västeuropeiska länder innan KK, och även efter.
Allt jag har skrivit har varit om tiden före kalla kriget. NF upphörde ju som bekant efter 2:a VK. Att Baltikum räknats som Östeuropa efter 2:a VK motsätter jag mig inte, det som jag motsätter mig är att det ansågs vara en del av Östeuropa enligt främst centraleuropeisk idetradition före 2:a VK.
Varför är NF intressant i ämnet? NF uppstår i samband med att de baltiska länderna blir självständiga efter 1:VK, så synen på dem som delar av Rysslande innan dess bör väl knappast ha påverkats? Och den synen borde varit reell före 1:VK alltså. Rysslande industriella utveckling innan 1:VK är ju det jag försöker poängtera, i relation till Västeuropa.
pandersson skrev:Du får ursäkta mig, men jag verkar inte kunna förstå det ovanstående riktigt, det har nog blivit för sena arbetsdagar, så du kanske kan försöka utveckla det lite annorlunda?
Jag refererade med den religiösa aspekten på det Lindir skrev tidigare:
Lindir skrev:Även om gränsen naturligtvis alltid har varit flytande, har det funnits en kulturell/religiös uppdelning mellan väst- och östeuropa i princip så länge som kristendomen varit dominerande religion i Europa. Den enda rimliga gränsen (blott tillfälligt flyttat långt västerut under kalla kriget) är [den mycket flytande] gränsen mellan katolskt (romerskt) och ortodoxt (bysantiskt) inflytande. Sett i det ljuset finns det ett antal länder som ligger i gränsområdet (östra Polen, östra Slovakien, västra Ukraina, västra Vitryssland, osv söderut), medan vissa av kalla krigets "östländer" är klart "västliga" (större delen av Polen, större delen av dåvarande Tjeckoslovakien, Ungern, Kroatien, Slovenien, osv).

Större delen av Baltikum är ur denna synvinkel också självklart västliga (även om de förstås delvis russifierats, och därmed ortodoxifierats/orientaliserats under senare tid). I Polen har till stor del motsatt utveckling skett, då de för några hundra år sedan hade ungefär lika många ortodoxa som katoliker (och därmed stort inflytande från både öst och väst), medan de efter första världskriget genomgick en mycket hårdhänt katoliceringsprocess, och numera ju nästan ses som en symbol för det katolska Europa.
pandersson skrev:Den kristna brytningen var en separation mellan främst grekiskt kulturområde och germanskt som jag uppfattar det.
Snarare uppfattades det som en brytning mellan latinskt och katolskt, och grekiskt och ortodoxt. De tidigare germanska rikena hade blivit det nya Västrom, alltså ville de gärna se sig själva som Romare (eller dess arvtagare) och rättrådigt (katolska) Kristna i sin egen föreställningsvärld ända in på Medeltiden.
pandersson skrev: Ser vi på den ekonomiska utvecklingen så har ju "Öst" i form av Bysans och det Ottomanska riket varit på samma eller högre nivå som "Väst". Detta har dock inte gällt för det slaviska "Öst". Undantag har självklart funnits regionalt och gränsdragningen kan diskuteras, som vi ju gjort med Baltikum tex.
Innan industrialiseringen så ser jag inte att en ekonomisk aspekt spelar någon större roll. Polen, Ungern och Ryssland har varit stormakter som i fallet Polen och Ungern spelat en viktig politisk roll som en del av den västliga kristenheten (även inom korståg mot de orientaliska turkarna), medan Ryssland under en lång tid var en stormakt långt borta i öster, som var allierad mot tillexempel Napoleon.
pandersson skrev:Själv misstänker jag att korstågen samt kolonialiseringen av germanska folk österut har haft minst lika stor betydelse för uppfattningen om "västliga" folk som kulturellt mer utvecklade än "östra" som den kristna kyrkans delande.
Det förutsätter väl att man sett någon slags betydelse i "germanska folk" under den tiden, och det tvivlar jag för tillfället på...
Och korstågen riktade sig mot religiöst definerade entiteter, inte språkliga, kulturella eller etniska (även om dessa definitioner användes som synonymer för de religiösa entiteterna också).

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 1 oktober 2004, 16:49

Dûrion Annûndil,

ursäkta mig, men jag blir förvirrad eftersom det du skriver inte överensstämmer med min historieuppfattning.
Snarare uppfattades det som en brytning mellan latinskt och katolskt, och grekiskt och ortodoxt. De tidigare germanska rikena hade blivit det nya Västrom, alltså ville de gärna se sig själva som Romare (eller dess arvtagare) och rättrådigt (katolska) Kristna i sin egen föreställningsvärld ända in på Medeltiden.
Det förutsätter väl att man sett någon slags betydelse i "germanska folk" under den tiden, och det tvivlar jag för tillfället på...
Menar du att det inte existerade germanska folk när kyrkan splittrades samt då tyskarna koloniserade östersjökusten. Menar du att de var latinare? Den teutoniska orden har inget med germaner att göra?
korstågen riktade sig mot religiöst definerade entiteter, inte språkliga, kulturella eller etniska (även om dessa definitioner användes som synonymer för de religiösa entiteterna också).
Var det inga korståg som riktades mot finnar, ester, semgaller, liver, kurer, litauer osv? Hur definierades då dessa entiteter?

Angående Baltikums varande del av Ryssland så har jag sökt på de svenska antikvariatens sökmotor. Där såg jag följande beskrivning av en bok:
STIELER, ADOLF. Ost-Europa. Süd- Sweden, Die russischen Ostseeprovinzen, Polen und West-Russland von A. Petermann. Stielers Hand-Atlas No. 52. Gest. von C. Stier. 35x43 cm. Justus Perthes, Gotha 1877.
Baltikum nämns här som de ryska östersjöprovinserna, motsvarande Sveriges beteckningar på besittningsområdena. Även Polen ses som ett separat område (jag förmodar att det är den delen av Polen som låg under Ryssland som avses).

Att Tyskland i samband med Rysslands sammanbrott 1917 och de följande krigen hade trupp som kämpade för ett införlivande med Tyskland eller bildandet av en tyskstyrd stat/stater är väl allmänt känt. Att de skulle slagits för att införliva ett område de inte sett som tyskt efter att de kapitulerat till ententen ser jag som osannolikt.

Jag kan tyvärr inte ge några siffror för ekonomin i Lettland, mina böcker befinner sig nämligen i fel land för tillfället. När jag varit i Lettland kanske jag kan hitta information att förmedla. Tillåt mig dock att uttrycka en ganska stor säkerhet på att Rigas ekonomi var bättre än Stockholms baserat på de byggnader som finns i städerna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 oktober 2004, 17:57

pandersson skrev:Menar du att det inte existerade germanska folk när kyrkan splittrades samt då tyskarna koloniserade östersjökusten. Menar du att de var latinare? Den teutoniska orden har inget med germaner att göra?
När kyrkan splittrades såg den sig definitivt inte som "germansk", utan som Västromersk/latinsk.
De germanska rikena i väst hade en befolkning som såg sig som romare, den styrande klicken antog romerska titlar och försökte framgent hålla skenet av att de var rättmätiga arvtagare till dessa som Romerska rikets nuvarande regenter i väst. Staden Rom var alltid intressant för frankernas regenter (snarare innehavaren av Major Domus ämbetet...) och år 754 utnämndes Pippin till patricius Romanorum (Romarnas skyddsherre) av påven Stefan II. Möjligen för hans skydd av just Rom, men det kan även tolkas som en titel över området han behärskade i väst. Karl den Store lyckades vinna titeln Romanum gubernans imperium, och kejsartiteln i väst, erkänd av kejsaren i öst, Bysantinska rikets Mikael I.
När väl riket splittrades uppstod det Heliga romerska riket av tysk nation.
Den tyska kolonisationen österut bedrevs av hertigarna i områdena som tillhörde det tyska riket, och det var både tyskar och slaviska hertigar. Området var ganska sparsamt befolkat av slaver, så bönder från väst (Sachsen tillexempel) lockades dit med förmåner. Slaverna bodde kvar, och fick även de tysk rätt och möjlighet att flytta in i de nygrundade städerna som även de fick tysk rätt. Kungen av Polen lockade även han till sig tyska bönder och byggde städer med tysk rätt. Kungen av Polen var förövrigt även ett kort tag länsherre över Lausitz och Milzienerland - som vasall till tyske kejsaren då då.

Den Tyska orden hade ingenting med germaner att göra, det var en organisation grundad av tyskar, främst befolkad av tyskar. Det är inte samma sak.
pandersson skrev:
korstågen riktade sig mot religiöst definerade entiteter, inte språkliga, kulturella eller etniska (även om dessa definitioner användes som synonymer för de religiösa entiteterna också).
Var det inga korståg som riktades mot finnar, ester, semgaller, liver, kurer, litauer osv? Hur definierades då dessa entiteter?
Dessa bekämpades i sin egenskap av hedningar, inte för att de var specifikt någon av dessa nämnda grupper. Inga korståg företogs mot de kristna polackerna eller ryssarna tillexempel.
pandersson skrev:Angående Baltikums varande del av Ryssland så har jag sökt på de svenska antikvariatens sökmotor. Där såg jag följande beskrivning av en bok:
STIELER, ADOLF. Ost-Europa. Süd- Sweden, Die russischen Ostseeprovinzen, Polen und West-Russland von A. Petermann. Stielers Hand-Atlas No. 52. Gest. von C. Stier. 35x43 cm. Justus Perthes, Gotha 1877.
Baltikum nämns här som de ryska östersjöprovinserna, motsvarande Sveriges beteckningar på besittningsområdena. Även Polen ses som ett separat område (jag förmodar att det är den delen av Polen som låg under Ryssland som avses).
Ett tämligen obetydligt argument, eftersom det väl handlar om ett geografiskt verk om just Östeuropa...
Och Sydsverige verkar ju räknas in där. :) Det ger heller ingen indikation om allmänhetens syn på dessa områden.
pandersson skrev:Att Tyskland i samband med Rysslands sammanbrott 1917 och de följande krigen hade trupp som kämpade för ett införlivande med Tyskland eller bildandet av en tyskstyrd stat/stater är väl allmänt känt. Att de skulle slagits för att införliva ett område de inte sett som tyskt efter att de kapitulerat till ententen ser jag som osannolikt.
Tyskarna fick områdena efter freden med Ryssland 1917. De var alltså ockuperade av tyskarna tills kapitulationen 1918. Ententen ville därefter bekämpa bolsjevikerna och bevara områdets självständighet, och tyskarna hade trupp i området som var tillgänglig.
pandersson skrev:Tillåt mig dock att uttrycka en ganska stor säkerhet på att Rigas ekonomi var bättre än Stockholms baserat på de byggnader som finns i städerna.
Baserat på vad exakt?

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 1 oktober 2004, 19:40

Dûrion Annûndil,
De germanska rikena i väst hade en befolkning som såg sig som romare
Du kan inte göra en hänvisning till en källa? Att man ville överta Roms roll och utnyttja dess namn för politiska skäl är en sak. Att anse sig vara romare en helt annan. Latin hade ju stora problem med att sprida sig, mig veterligt så talas det fortfarande germanska språk i norra Europa och i stora delar av det Tysk-Romerska riket.
Dessa bekämpades i sin egenskap av hedningar, inte för att de var specifikt någon av dessa nämnda grupper. Inga korståg företogs mot de kristna polackerna eller ryssarna tillexempel.
Krigen mot polacker kallades för krigståg då. I sak har jag svårt att se skillnaden. Man försökte erövra områden och använde religionen som täckmantel när det var möjligt. De ordnar som kristnade området avslutade ju inte sina fälttåg när grannarna var kristna. Litauer bekämpades först som hedningar och sedan som kristna, ingen skillnad.
Det ger heller ingen indikation om allmänhetens syn på dessa områden.
Vad räknar du som godtagbar argumentation? Kan du ge mig några exempel? Gemensam bokutgivning, kartor, gemensamt kulturutbyte, gemensamt språk, försök till införlivning av området, numismatik är områden som underkännts så vad krävs? En opinionsundersökning? Vad är dina argument förutom att området var underställt Rysslands tsar?
Tyskarna fick områdena efter freden med Ryssland 1917. De var alltså ockuperade av tyskarna tills kapitulationen 1918. Ententen ville därefter bekämpa bolsjevikerna och bevara områdets självständighet, och tyskarna hade trupp i området som var tillgänglig.
Problemet är ju dock att de flesta strider inte var mellan ryssar och tyskar utan mellan tyskar och ester/letter.
Baserat på vad exakt?
Grannare bebyggelse från tiden. Rigas centrum, Vecriga, är placerad på listan för världskulturarv på grund av sin jugendbebyggelse. Kyrkorna är betydligt tätare i Riga än i Stockholm. Rigas Domkyrka hade världens största orgel i konkurrens med Liepaja. Detta tyder på högre välstånd. Gamla Stan i Stockholm ser, i mina ögon, fattigare ut vid en visuell jämförelse.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 oktober 2004, 10:24

pandersson skrev:Du kan inte göra en hänvisning till en källa? Att man ville överta Roms roll och utnyttja dess namn för politiska skäl är en sak. Att anse sig vara romare en helt annan. Latin hade ju stora problem med att sprida sig, mig veterligt så talas det fortfarande germanska språk i norra Europa och i stora delar av det Tysk-Romerska riket.
Du kan slå upp det i vilket historiskt verk som helst dom behandlar övergången från Romarriket till de frankiska eller andra germanska riken. Det styrande skiktet av germanska erövrare utgjorde ju ingen stor andel av befolkningen de lagt under sig, och i Frankrike, Italien och Spanien (vilket var områdena som erövrades av germaner) talar man fortfarande romanska språk. Tysk-romerska riket är en annan sak, eftersom det utkristaliserade sig från det frankiska riket som en tysktalande del som dock fortfarande ville odla legitimiteten efter Rom och dessutom tidvis styrde norra Italien. Befolkningen som tidigare varit romare levde vidare som 'romare'.
[i]Egypt, Greece and Rome[/i], av Charles Freeman skrev:The collapse of the administrative structure did not mean that Roman culture vanished. In most areas 'Romans' continued to form the vast majority of the population and many of the incoming German peoples were already Romanized through service in the Roman army or through trading contacts. If Walter Goffart's understanding of the arrangements between the federate Germans and local population is correct, Germans were thrown into close contact with those local taxpayers whose tax was assigned to them. It was in their interest to maintain the systems of landownership which provided the tax. Throughout the former empire there are, in fact, very few cases of barbarians actually dispossesing 'Roman' landowners. (The confiscation of estates by the Vandals around Carthage is an exception.) In short, accommodation between Romans and newcomers rather than confrontation seems to have been the norm.
Förutom att de germanska härskarna antog 'romerskt' manér, så bevarades den Romerska rätten in på Medeltiden.
pandersson skrev:
Krigen mot polacker kallades för krigståg då. I sak har jag svårt att se skillnaden. Man försökte erövra områden och använde religionen som täckmantel när det var möjligt. De ordnar som kristnade området avslutade ju inte sina fälttåg när grannarna var kristna. Litauer bekämpades först som hedningar och sedan som kristna, ingen skillnad.
Skillnaden är ju betydande, eftersom du misstänkte att korståg och germansk kolonisering hade betydelse för uppfattningen av dessa områden som "öst". Korståg förekom inte efter att områdena var kristna, och någon germansk kolonisering annat än i östra tyskland och preussen förekom inte heller i någon betydande skala. I Baltikum talar man fortfarande sina finsk-ugriska och slaviska språk.
Krig med exempelvis Polen och Litauen är då rent maktpolitiska, inte religiöst eller etniskt motiverade, eftersom pragmatiska diplomatiska förbindelser var vanligt förekommande och släktband knöts mellan de härskande familjerna utan någon form av rasistiska tankegångar som ställde hinder i vägen.
pandersson skrev:Vad räknar du som godtagbar argumentation?
Knappast en titel på ett Atlas från 1877 i alla fall. Hur kan vi veta hur stor upplaga det hade, var det allmänt accepterat, är det representativt för andra Atlas från västeuropa, användes det i utbildningen i allmänna skolor, vilka läste Atlas, vad står det i atlaset egentligen om Baltikum?
pandersson skrev:Problemet är ju dock att de flesta strider inte var mellan ryssar och tyskar utan mellan tyskar och ester/letter.
Rojalister eller revolutionärer? Vad var tyskarnas uppgift?
pandersson skrev: Grannare bebyggelse från tiden. Rigas centrum, Vecriga, är placerad på listan för världskulturarv på grund av sin jugendbebyggelse. Kyrkorna är betydligt tätare i Riga än i Stockholm. Rigas Domkyrka hade världens största orgel i konkurrens med Liepaja. Detta tyder på högre välstånd. Gamla Stan i Stockholm ser, i mina ögon, fattigare ut vid en visuell jämförelse.
Jugendbebyggelse finns även i Ålesund och Barcelona, utan att det är någon indikator på en stark industriell tillväxt i områdena eller länderna under den period vi talar om.
Är kyrkorna från tiden runt den industriella revolutionen, eller tidigare när Riga var en betydande handelsstad i Östersjöekonomin?
Ta en titt på Stockholms tillväxt under den här perioden, med uppbyggnad av industrier på malmarna och en ökande slum runtomkring istället. Dessutom byggandet av bostäder och rikare kvarter kring vattnet. Det är en bättre indikator.

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 2 oktober 2004, 13:13

Dûrion Annûndil,
östra tyskland och preussen förekom inte heller i någon betydande skala. I Baltikum talar man fortfarande sina finsk-ugriska och slaviska språk.
Detta bör väl betyda att du ser Livland som östra Tyskland med avseende på de städer de grundade. Att balterna inte blev assimilerade förhindrade inte koloniseringen. Det talas för övrigt inte slaviska i Baltikum, om du inte med det menar invandrade ryssar, polacker och andra slaver. Lettiska och litauiska är baltiska språk, närmast släkt med prussiska som dog ut på 1700-talet.
Rojalister eller revolutionärer? Vad var tyskarnas uppgift?
Jag förstår inte frågan. Lettland och Estland bildade republiker, de tyska trupperna i landet stred mot dessa tillsammans med rekryterade balttyskar. De tyska trupperna hade stöd från Ententen för att slåss mot Bolsjevikerna men stödet drogs bort eftersom de vände vapnen mot balterna istället.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 oktober 2004, 14:45

pandersson skrev:
Korståg förekom inte efter att områdena var kristna, och någon germansk kolonisering annat än i östra tyskland och preussen förekom inte heller i någon betydande skala. I Baltikum talar man fortfarande sina finsk-ugriska och slaviska språk.
Detta bör väl betyda att du ser Livland som östra Tyskland med avseende på de städer de grundade. Att balterna inte blev assimilerade förhindrade inte koloniseringen.
Nu är jag osäker på vad du tror att jag menar... Svärdsriddarorden och Tyska orden erövrade Estland och Livland utöver Preussen. I Preussen bedrevs en utbredd kolonisering av tyskar precis som i Pommern och Schlesien (två områden som jag alltså kallar östra delen av Tyskland i det här sammanhanget), vilket ledde till att tyska språket bredde ut sig. Något motsvarande skedde däremot inte i Estland, Livland och Kurland av orden. Städer med tyska namn och tysk rätt grundades, men befolkningen var framgent dominerande balter.
pandersson skrev:Det talas för övrigt inte slaviska i Baltikum, om du inte med det menar invandrade ryssar, polacker och andra slaver. Lettiska och litauiska är baltiska språk, närmast släkt med prussiska som dog ut på 1700-talet.
Förlåt, Baltiska ska det naturligtvis vara. Poängen är dock densamma .

[Frågan om striderna i Estland 1918 flyttades till 1:a Världskriget & Mellankrigstiden - forumet.]

Mvh -Dan

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 3 oktober 2004, 13:05

Dûrion Annûndil,
I Preussen bedrevs en utbredd kolonisering av tyskar precis som i Pommern och Schlesien (två områden som jag alltså kallar östra delen av Tyskland i det här sammanhanget), vilket ledde till att tyska språket bredde ut sig. Något motsvarande skedde däremot inte i Estland, Livland och Kurland av orden. Städer med tyska namn och tysk rätt grundades, men befolkningen var framgent dominerande balter.
Instämmer i att kolonialiseringen var i mindre omfattning i Baltikum. Den tyska befolkningen uppgick väl till 5-10%. Jag tror även här att det är en fråga om vad man menar med ordet. För mig behöver inte kolonisering betyda att man uppnår en majoritet i ett område. När Europa koloniserade stora delar av världen så befann sig europeerna fortfarande i minoritet. Huruvida tyskar eller balter var i majoritet i Riga, Wenden och andra centralorter under hela ordenstiden är jag dock osäker på.

För övrigt får jag instämma i att diskussionen ligger utanför ämnet och den bör nog fortgå på annat håll.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 oktober 2004, 15:07

pandersson skrev:Jag tror även här att det är en fråga om vad man menar med ordet. För mig behöver inte kolonisering betyda att man uppnår en majoritet i ett område.
I det här fallet borde väl kolonisation avse en aktiv uppmuntran av kolonister att komma och slå sig ner i områdena. I Pommern och Schlesien uppmuntrades detta genom att bönder från västra delarna av Tyskand gavs förmånlig arvsrätt över marken de odlade upp. I områdena som koloniserades rådde ju en viss brist på bebodd och uppodlad mark, och i en agrar ekonomi så uppmuntrade de lokala läntagarna därför kolonisationen och nybrytning av mark. I Baltikum var bristen på bönder däremot inte någon egentlig faktor, så någon uppmuntran av kolonister var inte nödvändig.

Städer grundades dock som handelscentra och administrativa centra i hela Östeuropa under den här tiden (1200- 1300-talet). Eftersom städerna anlades med tysk rätt, så kallas de fortfarande ofta för "tyska" och med tyska namn. Befolkningen var inhemsk, men eftersom Hansans köpmän uppmuntrades att ta del i stadslivet, så blev även tyska köpmän alltså ett inslag i stadsbilden i många städer.

Det var alltså inget försök att göra de här områdena "germanska", utan mer ett behov av bönder och en tillgång på "tyska" bönder för en tid.

Men för att återgå till den industriella tidens betydelse för begreppet Östeuropa; Anser du att den reella materiella skillnaden mellan de (grovt sett) västra och östra delarna av Europa, under senare delen av 1800-talet, inte på något sätt kan ha bidragit till bilden av ett sådant delat Europa?

Mvh -Dan

Skriv svar