Rysk vardag

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 23 oktober 2004, 17:37

Även min erfarenhet från Lettland är att ryssar har lätt för att taga kontakt med okända. Nästan samtliga okända som tilltalat mig har varit ryssar. Letter är betydligt mer reserverade.

Att svenskar skulle ha tappat någon "vardagsvänlighet" tror jag inte. Olika kulturer har olika uttryckssätt. Jag har inte märkt någon större skillnad i de länder jag varit bosatt i. Svenskar, letter och schweizare har varit lika reserverade mot mig men på olika sätt.

Instämmer helt angående barnvagn. Att inte hålla upp dörren för kvinnor har det ju varit kampanj för, det är ju bara ett tecken på att de andra länderna inte är lika jämställda som svenskarna :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 oktober 2004, 17:39

Gutekrigaren skrev: Inte jag heller (besöker aldrig McD), jag syftar på vardagsvänligheten. :)

Jag åker en del spårvagn och de gånger kvinnor (och män, vi är jämställda här i Sverige! :lol: ) behöver hjälp med barnvagnen får de det så gott som alltid. Nu är vagnarna anpassade för att gå in med barnvagn så det behövs bara på de äldre, men de får det.

Jag får aldrig dörren i ansiktet heller när jag går in/ut någonstans, vilket i och för sig kan bero på att alla använder knappen för att öppna... :roll:

Mvh Petter
Det kanske är regionalt, min hustru var för ett par år sen i Stockholm, ensam med två av tre barn vintertid. Vännernas henne kunde inte (ville inte?) hämta på Arlanda så hon fick ta bussen med resväskor och barn - när hon kom hem sade hon aldrig mera Sverige - inte en käft hjälpte henne trots ett flertal byten. Var bor du?

MVH

Hans

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 23 oktober 2004, 17:46

Hans,

spårvagnar finns väl enbart i Göteborg.

När vi åkt buss i Stockholm har det alltid varit möjligt att gå på bussarna direkt med barnvagn. Min fru brukar åka tåg med väskor, barnvagn och ungar och hon har aldrig haft några problem att få hjälp. Det är nog ett lokalt problem.

PS Vi har bekanta som flyttat från London till Stockholm med motiveringen att det var mycket barnvänligare. Det upplevs nog olika.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 oktober 2004, 17:57

pandersson skrev:Hans,

spårvagnar finns väl enbart i Göteborg.

När vi åkt buss i Stockholm har det alltid varit möjligt att gå på bussarna direkt med barnvagn. Min fru brukar åka tåg med väskor, barnvagn och ungar och hon har aldrig haft några problem att få hjälp. Det är nog ett lokalt problem.

PS Vi har bekanta som flyttat från London till Stockholm med motiveringen att det var mycket barnvänligare. Det upplevs nog olika.
Minst i Norrköping också :P Du har rätt, sannolikheten att det är Göteborg är stor. Hursomhelst så är det skönt att höra att ni försvarar svenskens vänlighet, jag hoppas att ni har torrt på fötterna :wink:

MVH

Hans

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 23 oktober 2004, 18:08

Martin Lundvall,

är det tillåtet att fråga hur du upplevs av ryssarna? Upplevs du som en ryss när du är ute eller ser de dig som en främling när de tilltalar dig? Sådant kan påverka bemötandet. Jag minns hur jag första gången jag var i Lettland hade folk som följde efter mig i Kuldiga och ville bjuda på lokalt öl då jag var en exotisk varelse. Numera tager alla för givet att jag är lett så nu är det ingen som vill bjuda mig. :(

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 oktober 2004, 19:01

Hans skrev:Minst i Norrköping också :P Du har rätt, sannolikheten att det är Göteborg är stor. Hursomhelst så är det skönt att höra att ni försvarar svenskens vänlighet, jag hoppas att ni har torrt på fötterna :wink:

MVH

Hans
Göteborg it is (står under mitt alias till vänster). Stockholm kanske det är lite hetsigare i än i övriga landet, men det plägar ju vara så i huvudstäder. I alla fall tyckte jag inte att London var vänligare när jag var där härommånaden.

Nåväl, vi ska väl inte gå mer OT tror jag... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 oktober 2004, 15:21

pandersson skrev:Martin Lundvall,

är det tillåtet att fråga hur du upplevs av ryssarna? Upplevs du som en ryss när du är ute eller ser de dig som en främling när de tilltalar dig? Sådant kan påverka bemötandet. Jag minns hur jag första gången jag var i Lettland hade folk som följde efter mig i Kuldiga och ville bjuda på lokalt öl då jag var en exotisk varelse. Numera tager alla för givet att jag är lett så nu är det ingen som vill bjuda mig. :(
Det beror valdigt mycket pa. Jag kan latt bli tagen for ryss, om jag gar och dricker ol pa Roda Torget tvivlar ingen pa att jag ar ryss. :lol: Om jag daremot gar sakta pa Roda Torget och tittar mig omkring sa avslojar jag mig ratt automatiskt som turist. Det har hant att jag har blivit tilltalad i tron att jag ar ryss. Jag kan val saga att jag har lart mig en del om det ryska kroppsspraket sa jag jag kan fa folk att tro att jag ar ryss. Fast nagon narmare granskning haller det inte for. Nu tror jag att jag maste klippa mig for att var mer lik en ryss. :lol: Om jag verkligen hade velat se ut som en ryss skulle jag ocksa ha andra klader pa mig som definitivt inga turister/utlanningar har.

Jag ses val inte som nagon exotisk varelse, men jag kan bli vanligare bemott for att jag ar utlanning, det omvanda kan lika garna handa. Om man ar ute pa nagon klubb och vill fa kontakt med tjejer sa hjalper det mycket att vara utlanning. :)

/Martin

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 25 oktober 2004, 17:01

Martin Lundvall,

hur skulle du karaktärisera det ryska utseendet, med avseende på frisyr, kläder, färgval? På vilket sätt skiljer sig kroppspråket från det svenska?

Jag minns min far/svärmor som var på semester i Moskva. Efteråt var de så imponerade över att alla genast sett att de var utlänningar. Bilderna därifrån var granna där de promenerade i jeans och shorts...

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 25 oktober 2004, 18:53

pandersson skrev:Martin Lundvall,

hur skulle du karaktärisera det ryska utseendet, med avseende på frisyr, kläder, färgval? På vilket sätt skiljer sig kroppspråket från det svenska?

.

Gulligt.
Utforskar ni oss som exotiska varelser från vilda jungeln? Typ tankar inför jakten? När kommer jakten själv då?

En typisk ryss är mongoloid med rakat huvud och lååååååååångt skägg, klädd oftast i en svart skinnjacka, alltid mörk i sinnet, med kniven i tänderna. Onekligen är han beväpnad. Skottlossning på gatorna fortsätter dygnet runt.
Varenda ryss har en egen björn som följer honom överallt. Alla kvinnor är prostituerade, alla män jobbar i maffia och alla förstås bär sin tjänst i KGB eller vad det heter nu. En typisk ryss har en typisk dröm om att flytta till Sverige som asylsökare för att använda systemet, suga ur landet och belasta ekonomin.

Man ska aldrig tro på egna ögon för Aftonbladet har alltid rätt.

Så här ser ut en typisk kroppsspråksexempel

http://www.zv-norilsk.ru/modules/news/p ... oryid=1151 den här trefingerskombinationen betyder ”nej” kallas för fig eller sjisj eller kukisj , faktiskt samma som amerikanerna brukar visa med en finger .

mvh/ bs HoaHoa
Senast redigerad av 1 HoaHoa, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 oktober 2004, 21:40

HoaHoa skrev:
Gulligt.
Utforskar ni oss som exotiska varelser från vilda jungeln? Typ tankar inför jakten? När kommer jakten själv då?

En typisk ryss är mongoloid med rakat huvud och lååååååååångt skägg, klädd oftast i svart skinjacka, alltid mörk i sinnet, med kniven i tänderna. Onekligen är han beväpnad. Skottlossning på gatorna fortsätter dygnet runt.
Varenda ryss har en egen björn som följer honom överallt. Alla kvinnor är prostituerade, alla män jobbar i maffia och alla förstås bär sin tjänst i KGB eller vad det heter nu. En typisk ryss har en typisk dröm om att flytta till Sverige som asylsökare för att använda systemet, suga ur landet och belasta ekonomin.

Man ska aldrig tro på egna ögon för Aftonbladet har alltid rätt.

Så här ser ut en typisk kroppsspråksexempel

http://www.zv-norilsk.ru/modules/news/p ... oryid=1151 den här trefingerskombinationen betyder ”nej” kallas för fig eller sjisj eller kukisj , faktiskt samma som amerikanerna brukar visa med en finger .

mvh/ bs HoaHoa
Nu var det nära att du fick mig att förstöra ytterligare ett keyboard (jag drack när jag läste detta) :lol: M.a.o. bravo! Men du glömde att ALLA ryssar har en byst av Stalin hemma och är anställda av KGB's ersättare FSB (som står för?).

MVH

Hans

edit stavning och FSB

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 25 oktober 2004, 23:04

Hans skrev: Men du glömde att ALLA ryssar har en byst av Stalin hemma och är anställda av KGB's ersättare FSB (som står för?).

MVH

Hans

edit stavning och FSB
Ojoj vilket gruvligt fel HoaHoa har gjort!
Man ska gå och göra harakiri.
En byst av Pamela Anderson är iaf trevligare än Stalin...
F-låt OT..

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 25 oktober 2004, 23:29

Hans skrev: KGB's ersättare FSB (som står för?).
Federal'naya Sluzhba Bezopasnosti, federala säkerhetstjänsten.

FSB Structure after reform (2004)
Director – Nikolay Patrushev

First deputy – Viktor Pronichev
First deputy – Sergei Smirnov
Deputy - Vyacheslav Ushakov
Deputy - Vladimir Anisimov

Services:

Counterintelligence service - Oleg Syromolotov
Service for the Protection of the Constitutional System and the Fight against Terrorism - Aleksandr Bragin
Economic Security Service - Aleksandr Bortnikov
Border Service - Viktor Pronichev
Organizational and Personnel Service - Yevgeny Lovyrev
The Analysis, Forecasting, and Strategic Planning Service - Viktor Komogorov
Control Service - Aleksandr Zhdankov

Directorates:

Military counterintelligence - Aleksandr Bezverkhny
Investigation Directorate - Yury Anisimov

Enligt FAS.

Och nu: tillbaka till ämnet :)

Egill
Ny medlem

Inlägg av Egill » 26 oktober 2004, 01:44

Det var väldigt intressant att läsa dina upplevelser, Martin.

Jag tycker inte att det är så besvärligt med lånekortet och läsekort på biblioteket. Som jag minns, brukar det inte ta längre än 5-10 minuter och avgiften är liten, bara 10 rubel.

Och cafén, var ligger det förresten? 30 rubel för en frukost är ju ingenting. Tips är vanligtvis 10-15 prosent av priset, men jag kan väl förstå att lämna 3 rubel i tips är verkligen oseriöst:)

Apropå, jag har kanske misst det, men det verkar att du inte har nämnt den viktigaste negativa saken i Ryssland. När man till exempel korsar gatan och det finns inget trafikljus, så stoppar aldrig bilarna, trots att det till och med står i reglerna, att de skulle göra det. I Ryssland kör man överhuvudtaget grovt och ovänligt.

Hoahoa. Får jag ställa en fråga? Vem är ni som de tänker jaga i vilda jungeln? Det är faktiskt dumt att begripa folkets kommentarer och frågor på det sätt du gjorde.

FSB är inte precis KGB:s ersättare. KGB indelades i några underavdelningar som blev efteråt självständiga tjänster. SVR eller underrättelsetjänst, till exempel. Osv.

/MVH

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 26 oktober 2004, 06:27

Egill skrev: Hoahoa. Får jag ställa en fråga? Vem är ni som de tänker jaga i vilda jungeln? Det är faktiskt dumt att begripa folkets kommentarer och frågor på det sätt du gjorde.
Egil. Får jag ställa en fråga? Har du ingen humor?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 oktober 2004, 11:16

Egill skrev: Och cafén, var ligger det förresten? 30 rubel för en frukost är ju ingenting. Tips är vanligtvis 10-15 prosent av priset, men jag kan väl förstå att lämna 3 rubel i tips är verkligen oseriöst:)
Cafeet ligger mitt emot matsalen i kallaren i sektor B. Brevid affaren.
Apropå, jag har kanske misst det, men det verkar att du inte har nämnt den viktigaste negativa saken i Ryssland. När man till exempel korsar gatan och det finns inget trafikljus, så stoppar aldrig bilarna, trots att det till och med står i reglerna, att de skulle göra det. I Ryssland kör man överhuvudtaget grovt och ovänligt.
Hur kunde jag missa det? :lol:

Jag minns min far/svärmor som var på semester i Moskva. Efteråt var de så imponerade över att alla genast sett att de var utlänningar. Bilderna därifrån var granna där de promenerade i jeans och shorts...
Man ska ju givetvis inte generalisera alltfor mycket. Med tanke pa hur manga som sitter pa tunnelbanan ser buttra ut, laser eller sover sa skulle jag avsloja mig ratt direkt om jag till exempel skulle sitta och vara glad. Det finns ju givetvis ryssar som ar glada pa tunnelbanan ocksa, men om de sitter ensamma sa ar det betydligt vanligare att de ser buttra ut.

Jag vill havda att jag aldrig har sett nagon turist som har haft laderjacka (ratt kort) och en liten fjantig vaska med en rem. I vaksn far man i stort sett plats med ingenting (jag kan tyvarr inte benamna denna vaska da det inte ar ett sa smickrande ord. Mitt intryck ar ocksa att det ar vanligare med kortklippt har, an lite langre och oordnat. Fargvalet bland killar ar ofta svartaktigt. Tjejerna som pluggar pa universitet, atminstone de pa min fakultet, ar uppkladda som inga av svenskorna som ar har kommer i narheten av. Jag vill poangtera att alla ryssar inte ar kladda sa har, men jag har aldrig sett nagon utlanning i Ryssland kladd sa har. Sa nu har jag garderat mig fran eventuella atacker som kallar mig hemska saker.

Kroppsspraket skulle jag sammanfatta till att jag ar mer positiv. For mig ar detta ett aventyr, for dem ar det vardag. Jag ska fundera pa det i nagra dagar och aterkommer sen.

/Martin

Skriv svar