Judas Iskariot och förräderiet mot Jesus

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Judas evangelium hittat: Judas var ingen förrädare?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 april 2006, 20:37

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 april 2006, 11:38

Dûrion Annûndil skrev:Är Judas världens mest kända förrädare, på felaktiga grunder?
Ja, det var väl vad jag frågade i mitt citerade inlägg... Jag efterlyser därför kommentarer från dem som hårdnackat vände sig mot denna idé.

Det var lite svårt att hitta tråden igen, Dûrion, då du flyttat den från Idé- och lärdomshistoria till Tidiga civilisationer och antiken. Motivering?
Betänk följande:
Engan skrev:Jag är glad att tråden flyttats till det forum den hörde hemma i redan från början. Detta handlar inte om faktisk historia utan om idéhistoria. Tack, vilken moderator som nu är ansvarig för flytten. :-)

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 april 2006, 12:23

Jag är glad att dessa uppgifter publicerats. Äkta dokument från 300-talet eller inte.
Jag själv har länge haft liknande funderingar. Har säkert också skrivit om det här, fast jag hittar inte inlägget. Är iaf ganska säker på att jag har skrivit till Widsith som en tänkbar allierad vid en tidpunkt när den allmänna meningen var att Judas var en judas och knappt nåt annat.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 april 2006, 12:29

Jodå, Stefan, det kommer jag ihåg att du gjorde.

Också Wikipedia har hunnit att lägga upp en pinfärsk och detaljerad artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Judas

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 april 2006, 15:18

Påven ändrar dock inte uppfattning
För påven var Judas förrädare
Påven Benedictus den sextonde tillbakavisar uppgifterna om att Judas inte alls förrådde Jesus.

– Han utnyttjade Jesus för att vinna makt och framgång. För honom existerade bara makt och framgång. Kärlek räknades inte, sa påven under en påskgudstjänst i Rom, skriver The Guardian.

Nyligen presenterade the National Geographic Society gamla dokument som visar att Judas bara handlade på uppdrag av Jesus.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

/CvD

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 april 2006, 20:12

Huvudargumentet mot att tillskriva Judasevangeliet någon signifikans tycks vara att det blivit skrivet så sent, Irenaeus hänvisar till det år 180, och man antar att det koptiska pergamentet är en avskrift av en grekisk text från ca 130-170. Judas kan inte ha skrivit det, konkluderas, och därmed skulle det inte ha något egentligt värde. Och därifrån tycks man gå till att visa på lämpligheten att släppa denna "Judasbomb" så tätt intill premiären av filmen "da Vinci-koden"...
Men ser man på Matteus-, Markus-, Lukas- och Johannesevangeliet finns ju faktiskt inga litterära eller arkeologiska källor till dessa förrän år 170-180, och de som vill sätta dessas tillkomst till runt år 70-110 gör lärda gissningar, inget annat. Så historiskt sett finns det inget som gör de fyra evangelierna i Bibeln mer trovärdiga, förutsatt att det som skildras är historiska händelser.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 april 2006, 20:39

Widsith skrev:Det var lite svårt att hitta tråden igen, Dûrion, då du flyttat den från Idé- och lärdomshistoria till Tidiga civilisationer och antiken. Motivering?
Ett misstag sprunget ur att jag använde den nya funktionen att slå ihop två trådar. Jag startade en ny tråd i ämnet i Antiken då jag läst nyheten, varefter du uppdaterade tråden om Judas i Idé- och Lärdomshistoria. Efter att jag slagit ihop mitt inlägg med den tråden, så hamnade tydligen allt på Antiken...
Nu är det fixat.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Re: Judas Iskariot och förräderiet mot Jesus

Inlägg av Nissemumrik » 11 maj 2006, 19:22

Buffeln skrev:tillsammans med Brutus och Cassius i Dantes Inferno klassas som de tre ärkeförrädarna...

OT, OT.. Men jag måste göra en kort en! :D
Vem var nu Cassius? Har glömt, vem Brutus var vet jag..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 maj 2006, 19:27

Ledande figur i konspirationen mot Caesar. Även skildrad av Shakespeare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaius_Cassius_Longinus

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 11 maj 2006, 19:49

Hexmaster skrev:Ledande figur i konspirationen mot Caesar. Även skildrad av Shakespeare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaius_Cassius_Longinus
Så var det! Tackar så mycket..
Läser lite populärkulturella romaner om Caesar just nu, Conn Igguldens "Kejsaren". Rätt så bra, men lite faktafel här och var. :wink:

För övrigt, finns det inte två Judas i bibeln? Har för mig att jag hörde det nånstans..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 maj 2006, 20:00

Nissemumrik skrev:För övrigt, finns det inte två Judas i bibeln? Har för mig att jag hörde det nånstans..
Namnet betyder väl "den från Judéen" så det är inte så konstigt att det var vanligt:
Wikipedia skrev:Denna artikel handlar om Judas Iskariot, Jesu förrädare. I Nya Testamentet finns flera andra personer som heter Judas: Judas, Jesu bror, Judas Taddeus, Judas från Galiléen, Judas från Damaskus och Judas Barsabbas.
Utöver bibeln är kanske Judas Mackabeus en av de mest kända.

På tal om Judas Iskariot - det här kanske nämns i någon av artiklarna - det finns ju två olika besked om hur han slutade sina dagar:
Matteus skrev:Då kastade han in pengarna i tempelhuset och gav sig av därifrån och gick bort och hängde sig.
Apostlagärningarna skrev:Med lönen för sin ogärning köpte han sig en bit jord. Men där föll han framstupa, och buken sprack så att alla inälvorna rann ut.
Matt 27:5 och Apg 1:18, noga räknat. Hur förklaras detta?

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 11 maj 2006, 20:06

Aha. Versteht.

Så Judas Iskariots bibliska öde var antingen självmord eller Guds straff meddelst spillda tarmar på blodsåkern? Och det är vad tråden rör?

Hmm.. Ja, det är ju lite konstigt att en så viktig detalj förbises av evangelisterna utom Matteus.

Någon tanke om varför?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 11 maj 2006, 20:25

Kanske är det så att påven (och kyrkan i stort) vidhåller judas som en förrädare just därför att det behövs en man med skuld. Det jag menar är att man kanske vill ha ett exempel på hur det går om man förråder folk för egen vinning?
Bara en liten tanke som dök upp i mitt kranium. :)

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 11 maj 2006, 20:46

Men det förklarar väl inte varför bara Matteus tog upp Judas fortsatta öde? :?

Även om det alltid är lättare att skylla på en enda ansvarig, så är det väl ofta i mänsklighetens historia.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 23 juli 2006, 21:23

Enligt mig är Judas ingen förrädare ty utan hans svek så skulle Jesus inte dött på korset så att vi dödliga skulle ha möjlighet till syndaförlåtelse.

Skriv svar