Svårdefinierat begrepp...

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 april 2007, 22:05

Finns en lingvistisk företeelse som nog brukas definieras som "PK", eller "för den politiska korrektjetens skull".
Dvs. att man medvetet ändrar ett "gammalt" ord till förmån för ett nytt för att man inte ska förnedra den grupp ordet rör/nedvärdera företeelsen som ordet beskriver - m a o ändra ett gammalt ord till en ny samhällsordning, är inte detta att PK:isera (utan att jag lägger någon värdering i ordet)?

t.ex att kalla eskimåer för inuiter, svarta för afro-svenskar, etcetra.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 maj 2007, 21:27

Olof Trätälja skrev:Kanske kunde man säga att politisk korrekthet är intimt förknippad med realtivism ?
Ja kanske, företeelserna sammanfaller väl ganska väl tidsmässigt (från 1960-talet och framåt). Sedan tror jag det kan vara bra att gå tillbaka till olika definitioner av politisk korrekthet, det vill säga hur olika forskare valt att se på begreppet.

Jag läste att P1-programmet Tendens gjorde en serie om politisk korrekthet (mars 2007). Jag har inte hört den, men den borde finnas på http://www.sr.se.
Giancarlo skrev:Finns en lingvistisk företeelse som nog brukas definieras som "PK", eller "för den politiska korrektjetens skull".
Dvs. att man medvetet ändrar ett "gammalt" ord till förmån för ett nytt för att man inte ska förnedra den grupp ordet rör/nedvärdera företeelsen som ordet beskriver - m a o ändra ett gammalt ord till en ny samhällsordning, är inte detta att PK:isera (utan att jag lägger någon värdering i ordet)?
Jo, det känns som det finns ett samband mellan eufemismer (förskönande omskrivningar) och politiskt korrekthet. Det är också ett fenomen som kom på allvar för cirka 40 år sedan (kring 1968).

Om man sedan tittar på vilka åsikter som blir de politiskt korrekta, tror jag det handlar mycket om den miljö som journalister, politiker, näringslivsfolk och andra makthavare befinner sig i. Det är ett slags minsta gemensamma nämnare av dessa gruppers åsikter. Sedan kan det säkert ha att göra med en viss otålighet; man är så lyrisk över sina egna idéer att man helt vill få bort kritiska röster. Jag tror däremot att allmänhetens åsikter spelar mycket liten roll för vilka som blir de politiskt korrekta åsikterna.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 maj 2007, 21:47

Enligt en amerikansk sida med en förteckning över politiska termer (http://www.information-entertainment.co ... terms.html) kan politisk korrekthet definieras som:
Information-Entertainment - Political Terms We All Should Know skrev:A trend that wants to make everything fair, equal and just to all by supressing thought, speech and practice in order to acheive that goal.
Kanske inte en klockren definition, men alltid något att fundera på. Den anknyter ju lite grann det det jag skrev ovan om otålighet. Man är så övertygad att man har rätt att man inte vill ha en normal demokratisk diskussion.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 maj 2007, 22:01

Giancarlo skrev:Dvs. att man medvetet ändrar ett "gammalt" ord till förmån för ett nytt för att man inte ska förnedra den grupp ordet rör/nedvärdera företeelsen som ordet beskriver
Man kan ju ha mindre hedervärda motiv också, som när man kallar kalhyggen för föryngringsytor m.fl. exempel.

(Sen är inuit inget nytt ord, utan äldre än eskimå... Fast synonyma är de inte.)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 maj 2007, 22:17

Hexmaster skrev:
Giancarlo skrev:Dvs. att man medvetet ändrar ett "gammalt" ord till förmån för ett nytt för att man inte ska förnedra den grupp ordet rör/nedvärdera företeelsen som ordet beskriver
Man kan ju ha mindre hedervärda motiv också, som när man kallar kalhyggen för föryngringsytor m.fl. exempel.
OT: Jag undrar om det någonsin hetat kalhygge i facksammanhang, trakthyggesbruk vill jag minnas var termen.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 maj 2007, 12:37

a81 skrev:Enligt en amerikansk sida med en förteckning över politiska termer (http://www.information-entertainment.co ... terms.html) kan politisk korrekthet definieras som:
Information-Entertainment - Political Terms We All Should Know skrev:A trend that wants to make everything fair, equal and just to all by supressing thought, speech and practice in order to acheive that goal.
Kanske inte en klockren definition, men alltid något att fundera på. Den anknyter ju lite grann det det jag skrev ovan om otålighet. Man är så övertygad att man har rätt att man inte vill ha en normal demokratisk diskussion.
Den definitionen verkar rätt tendentiös ("supressing thought"...). PK verkar ofta användas av dem som vill säga neger istället för svart eller skämta med förtryckta grupper på samma sätt som förr i tiden, tycker jag. De tycker säkert att det är förtryckande att inte få dra "roliga" judeskämt eller klappa kvinnor i baken, men jag vet inte om det kan kallas för antidemokratiskt... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 3 maj 2007, 20:38

Gutekrigaren skrev:
a81 skrev:Enligt en amerikansk sida med en förteckning över politiska termer (http://www.information-entertainment.co ... terms.html) kan politisk korrekthet definieras som:
Den definitionen verkar rätt tendentiös ("supressing thought"...). PK verkar ofta användas av dem som vill säga neger istället för svart eller skämta med förtryckta grupper på samma sätt som förr i tiden, tycker jag. De tycker säkert att det är förtryckande att inte få dra "roliga" judeskämt eller klappa kvinnor i baken, men jag vet inte om det kan kallas för antidemokratiskt... ;)

Mvh Petter
Jo, jag får också delvis de associationerna när jag läser definitionen. Jag menar på inget sätt att detta är en bra definition, utan bara att det är en definition som jag hittade efter att ha googlat en stund. Det är också svårt att föra över resonemang från den amerikanska politiken till den svenska/europeiska.

Det skulle vara mycket intressant att se hur exempelvis svenska uppslagsböcker definierar begreppet politisk korrekthet. Jag har sett en sådan definition någonstans, men jag kommer inte ihåg hur den var.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 maj 2007, 21:33

NE på nätet ger följande definition under ordet korrekt:
c) ibl. äv. som en sorts kortform politiskt korrekt: ett par av våra (politiskt) ~aste TV-kändisar
IDIOM: politiskt ~ som (på ett opportunistiskt sätt) följer den dominerande trenden i samhällsdebatten särsk. anv. (av borgerliga debattörer) om gängse vänster- och feministiska åsikter [nedsätt.]

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 3 maj 2007, 22:02

Intressant, finns politiskt korrekt eller politisk korrekthet som uppslagsord i NE?
NE skrev:...som (på ett opportunistiskt sätt) följer den dominerande trenden i samhällsdebatten...
Det stämmer väl rätt bra? Opportunism beskrivs i SAOB (på internet) som:
SAOB skrev:om (numera i sht klandervärd) anpassning efter för tillfället rådande omständigheter l. efter de bestämmandes inställning l. inflytelserika gruppers önskningar o. d.; (ngns) läggning för opportunt handlingssätt, principlöshet, "anpasslighet"...
Det är alltså tydligt att NE menar att politisk korrekthet innebär att man rättar sig efter inflytelserika gruppers och makthavares åsikter och försöker ligga i linje med den dominerande linjen i samhällsdebatten, som (i någon mån) sätts av just dessa inflytelserika grupper och makthavare. Det handlar alltså inte om att lite nervöst försöka ligga nära den allmänna opinionen bland väljarna, vilket vissa verkar anse vara innebörden av politisk korrekthet. Sådant beteendet ser jag som populism och absolut inte som politisk korrekthet.
NE skrev:...särsk. anv. (av borgerliga debattörer) om gängse vänster- och feministiska åsikter [nedsätt.]
Där är jag inte lika säker på att jag helt håller med NE. Visst finns det eller åtminstone fanns det en sådan aspekt, men idag tycker jag att användningen av begreppet politisk korrekthet har spritt sig även utanför direkt borgerliga kretsar. Dock är det givetvis så att begreppet mest används av personer med mitten-höger-åsikter. (Egentligen är jag nog rätt enig med NE, men de formulerar det så kortfattat att det blir lite obalanserat.)

På det stora hela tycker jag alltså att NE:s definition är rätt bra, men kanske inte så heltäckande. Det finns aspekter av politisk korrekthet som den inte fångar in, till exempel de (upplevda eller verkliga) försök att tysta den politiskt inkorrekta sidan i debatten.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 maj 2007, 00:25

a81 skrev:Det är alltså tydligt att NE menar att politisk korrekthet innebär att man rättar sig efter inflytelserika gruppers och makthavares åsikter
Det står ingenting om makthavares åsikter på NE, och inte heller defineras det som att man är opportunistisk mot annat än samhällsdebatten. Man kan alltså tolka det som att man anpassar sig efter den allmänna opinionen lika gärna - en dominerande grupp.
a81 skrev:Det finns aspekter av politisk korrekthet som den inte fångar in, till exempel de (upplevda eller verkliga) försök att tysta den politiskt inkorrekta sidan i debatten.
Jag tror väl knappast att ett idiom kräver uppfinnandet och etablerandet av sin motsats? :wink: I ditt exempel skulle man ju bara behöva säga att den sidan inte är politiskt korrekt.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 maj 2007, 15:48

Dûrion Annûndil skrev:
a81 skrev:Det är alltså tydligt att NE menar att politisk korrekthet innebär att man rättar sig efter inflytelserika gruppers och makthavares åsikter
Det står ingenting om makthavares åsikter på NE, och inte heller defineras det som att man är opportunistisk mot annat än samhällsdebatten. Man kan alltså tolka det som att man anpassar sig efter den allmänna opinionen lika gärna - en dominerande grupp.
Nej, men om man går vidare och ser på definitionen av opportunism, får NE:s definition den innebörden. Jag trodde själv att det opportunism handlade om att rätta sig efter den allmänna opinionen, men så är det tydligen inte. (Se citatet från SAOB ovan.)

Sedan är ju både NE:s definition (som jag på det stora hela håller med om) och mina tolkningar ganska kortfattade. Det är svårt att definiera/tolka den här typen av fenomen kortfattat. Det kan bli obalaserat/otydligt.

Jag ska försöka hitta fler defintioner av politisk korrekthet och återkommer då. En sak är jag dock säker på, politisk korrekthet och populism är inte samma sak. Kanske kan man dock säga att mekanismerna är rätt lika, men det är olika individer/grupper man rättar sig efter?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 6 maj 2007, 16:05

a81 skrev:
Jag ska försöka hitta fler defintioner av politisk korrekthet och återkommer då. En sak är jag dock säker på, politisk korrekthet och populism är inte samma sak. Kanske kan man dock säga att mekanismerna är rätt lika, men det är olika individer/grupper man rättar sig efter?
Jag tänker inte påstå, att det följande är allmängiltigt, men jag upplever politisk korrekthet ofta som en form av självcensur, som förespråkarna gärna påtvingar även andra, medan populism ofta betyder en retorik nästan helt utan självcensur, t.o.m. överdrifter, i syfte att få gehör för sina åsikter; "Jag säger bara vad alla tänker".

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 maj 2007, 21:14

a81 skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Nej, men om man går vidare och ser på definitionen av opportunism, får NE:s definition den innebörden. Jag trodde själv att det opportunism handlade om att rätta sig efter den allmänna opinionen, men så är det tydligen inte. (Se citatet från SAOB ovan.)
NE självt ger följande definition:
NE på nätet skrev:opportunis´m subst. ~en
ORDLED: op-port-un-ism-en
• det att (alltför mycket) anpassa sig efter yttre (tillfälliga) omständigheter eller efter andras (tongivande) åsikter för att nå vissa mål: partiets helomvändning kan inte undgå att ge intryck av politisk ~
De säger alltså inget om makthavare, utan om yttre (tillfälliga) tillfälligheter och andras (tongivande) åsikter.
Och SAOB ger ju tre skilda skäl att vara opportun emot:
1.för tillfället rådande omständigheter
2. efter de bestämmandes inställning
3. inflytelserika gruppers önskningar

Alltså är anpassning till makthavares åsikter bara en möjlighet bland andra, och folkoppinionen går att passa in under 1. och 3. enligt SAOB:s vidare definition av opportunism. Om man följer NE så är det samma sak med "tongivande" åsikter. Att vara PK kan då vara att anpassa sig till rådande uppfattning i allmänhet, tillexempel att oroa sig om miljön och föredra fibrer i maten...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 7 maj 2007, 17:56

Jag vill fortfarande och med viss bestämdhet hävda att PK inte kan ses som ett begrepp med ett specifikt innehåll eftersom det endast används som invektiv. Ingen säger sig vara PK, däremot sägs någon vara PK för att avväpna dennes argument.

Att använda PK-begreppet är inte att beskriva någons åsikter utan att använda sig av ett mycket fult debattknep.

/P

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 maj 2007, 18:19

Dûrion Annûndil skrev:Att vara PK kan då vara att anpassa sig till rådande uppfattning i allmänhet, tillexempel att oroa sig om miljön och föredra fibrer i maten...
Jo, men är det inte mera en tillfällighet att den allmänna opinionen och åsikterna hos media, forskare, etc, stämmer överens i just de här frågorna? Om man istället väljer att titta på vad allmänheten tycker om skolan eller Sveriges statsskick är det bara en liten del som stödjer de ståndpunkter som brukar ses som politisk korrekta.

Jag har nu tittat på några olika definitioner av politisk korrekthet. Det märks då att politisk korrekthet definieras på två ganska olika sätt, antingen som en strävan att inte stöta sig med minoritetsgrupper eller som att ängsligt anpassa sina åsikter till det "ledande kulturskiktets" åsikter. I engelskspråkiga böcker dominerar den första typen av definition, i svenska böcker dominerar den andra typen. Se nedan:
DK Illustrated Oxford Dictionary skrev:Political correctness: the avoidance of forms of expression or action that exclude, marginalize, or insult certain racial, cultural, or other groups.
(Chambers 21st Century Dictionary och Encarta World English Dictionary ger liknande definitioner.)
Bonniers svenska ordbok skrev:Politiskt korrekt: (ironiskt) ängsligt anpassad efter rådande politiska värderingar.
Nyordsboken (Norstedts Ordbok) skrev:Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle.
Nyordsboken ger också några exempel som jag kan ta upp senare...

Skriv svar