Finns Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 20 september 2006, 13:50

Darwin tvivlade inte på evolutionsteorin, detta är en myt. Se http://www.talkorigins.org/faqs/hope.html

Även om han hade gjort det är det fullständigt irrelevant för om teorin är sann eller ej. Vetenskapliga teorier står och faller inte beroende på vad en enskild person tycker och tänker (även om det skulle vara teorins upphovsman). Bevisläget är det intressanta.

"Användarnamn?" - några bevis finns här: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/ - men jag håller med Giancarlo, bevisbördan ligger på dig.

Henrik

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 20 september 2006, 23:25

Ni har rätt att jag har ringa kunskap om ämnet, men mitt förstånd säger mig att det måste finnas nåt som har skapat universum. Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 21 september 2006, 01:43

Användarnamn? skrev:Ni har rätt att jag har ringa kunskap om ämnet, men mitt förstånd säger mig att det måste finnas nåt som har skapat universum. Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns.
Alltså är du troende.

Vad har skapat det som skapat universum? Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 21 september 2006, 14:56

Giancarlo skrev:
Användarnamn? skrev:Ni har rätt att jag har ringa kunskap om ämnet, men mitt förstånd säger mig att det måste finnas nåt som har skapat universum. Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns.
Alltså är du troende.

Vad har skapat det som skapat universum? Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns.
Alltså såhär: Om ni inte skummat genom den här tråden än, så vore det bra om ni gjorde det nu, åtminstone från sid 20 och framåt. Dessa frågor har redan behandlats ganska ingående, t ex här och här.

Henke skrev:Darwin tvivlade inte på evolutionsteorin, detta är en myt. Se http://www.talkorigins.org/faqs/hope.html

Även om han hade gjort det är det fullständigt irrelevant för om teorin är sann eller ej. Vetenskapliga teorier står och faller inte beroende på vad en enskild person tycker och tänker (även om det skulle vara teorins upphovsman). Bevisläget är det intressanta.
Okej, mer än jag visste, och jag håller med om att Darwins personliga tvivel kanske inte spelar så stor roll. 8-)

// Mumrik

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 21 september 2006, 19:49

Nissemumrik skrev:
Giancarlo skrev:
Alltså såhär: Om ni inte skummat genom den här tråden än, så vore det bra om ni gjorde det nu, åtminstone från sid 20 och framåt. Dessa frågor har redan behandlats ganska ingående, t ex
Tycker att vi knappast kommit närmare en lösning på dessa frågor, allra minst via den önsketänkande filosofi som du föreslår.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 september 2006, 20:13

Användarnamn? skrev:Tja, kan inte ni rada upp lite bevis. Om Darwin tvivlade på evolutionsteorin, så är den väl inte så bombsäker?
Varför inte läsa t ex wikilänken som gavs, och även kolla upp referenserna där?

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 21 september 2006, 22:45

Jag kan inte säga att jag är troende, kan inte gud ha funnits alltid. Att han alltid har funnits? Att det inte finns en början och ett slut.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 22 september 2006, 01:56

Användarnamn? skrev:Jag kan inte säga att jag är troende, kan inte gud ha funnits alltid. Att han alltid har funnits? Att det inte finns en början och ett slut.
Men då blir ju ditt påstående "Någonting kan liksom inte bara bli till eller utvecklas av någonting som inte finns." väldigt befängt och fel även enligt dig själv, eftersom du enligt någon konstig skapad logik inte kan erkänna alltings ursprung utan en gud. Men inte heller kan du komma fram till alltings ursprung med en gud. Så därför faller ditt antagande pladask, och därför leker du fram en egen gudsbild som kan övervinna det här logiska felslutet. Vilket egentligen blir fullständigt en ren och skär bortförklaring enligt mig.

Visst religion kräver ingen logik alls, man kan hitta på sin egen religion man vill utan riktigt "fog", eftersom man egentligen inte kan hitta några fog för sin religiösa tro på riktigt. Allt är egentligen antagelser om vad man känner "bäst för".
Men rent logiskt faller din argumentation på det här: "Gud måste ha skapat världen eftersom världen kan inte ha skapats utan gud" vilket är en mening som definierar sig själv och därför felaktig. Egentligen finns det ingenting som föreslår att en gud skulle vara delaktig i sammanhanget förutom att just du nämner gud.

Du är troende (men inte nödvändigtvis kristen) oavsett vad du säger eller inte, du är troende enligt definitionen.

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 22 september 2006, 11:16

Så om man inte tror på evolutionen måste man vara troende? Nej, det tror inte jag.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 22 september 2006, 16:59

Giancarlo skrev:Tycker att vi knappast kommit närmare en lösning på dessa frågor, allra minst via den önsketänkande filosofi som du föreslår.
Vad av det jag skrivit menar du skulle vara önsketänkande filosofi?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 september 2006, 03:11

Användarnamn? skrev:Så om man inte tror på evolutionen måste man vara troende? Nej, det tror inte jag.
Inte logiskt sett nej, men eftersom evolutionsteorin är den accepterade förklaring vi har till varför arterna på Jorden ser ut som de gör, så brukar nog enbart de religiösa förklaringarna uppmärksammas som alternativ. Några alternativa vetenskapliga förklaringar finns ju inte direkt. Så då är tvivlare nog troende per default.

Men om du föreställer dig att Universum skapats (av någon eller någonting), att det måste ha en mening bakom sin tillkomst, så är du troende.

Mvh -Dan

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 23 september 2006, 17:50

Har läst på lite om Darwin teorier, och de är inte så dumma.
Visst, det är ganska logiskt om man tänker efter.

Men ändå inte. Jag har alltid fått förklarat för mig av mina föräldrar att man inte kan skapa någonting utan att det finns en skapare. Och då har de dragit flera exempel, som att konstruera en klocka.
Får nog ta och smälta det här.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 23 september 2006, 19:52

Användarnamn? skrev:Men ändå inte. Jag har alltid fått förklarat för mig av mina föräldrar att man inte kan skapa någonting utan att det finns en skapare. Och då har de dragit flera exempel, som att konstruera en klocka.
Men Darwins teori handlar alltså inte alls om hur något uppstod ur intet (skapat eller ej), utan om hur det som redan finns har utvecklats.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 oktober 2006, 21:11

Tycker mycket om följande citat av den moderna kemins fader, Antoine Laurent de Lavoisier (1743-1794):
"Ingenting skapas, varken i konsten eller i naturen, och det kan ses som en generell princip att det inom dessa båda fält det existerar en lika stor mängd materia både före och efter 'skapandet'. Vad som verkligen händer är att allt bara förändras."

Tomas Carlsson
Utsparkad

Inlägg av Tomas Carlsson » 30 oktober 2006, 16:28

Några bevis för att Gud finns är ju:
Judar är idag förföljda och har alltid varit det, det står det i bibeln att Judar alltid kommer vara förföljda.
Det står att man absolut aldrig ska kontakta dom döda, bevis finns att det stämmer och jag känner till två fall.
Det står att att det alltid kommer vara krig i vissa länder, det stämmer.
Det är många som säger att Gud aldrig kan ha skapat jorden på 7 dagar, men i bibeln så står det en förklaring till det med "En dag är som tusen år och tusen år kan vara som en dag för Gud".
Det finns så många bevis och det är så självklart för mig att det inte är slumpen till att så mycket stämmer.
MVH
Tomas

Skriv svar