Rysk vardag

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 2 november 2004, 10:38

Irina,

mycket tack för ditt inlägg. Som du påpekar så blir beskrivningarna subjektiva eftersom det är olika saker man upplevt. Det som nämns är ju generellt sett det som man upplevt som annorlunda gentemot den svenska kulturen.

Jag tror att de flesta försöker undvika sarkasmer, däremot så kan det nog förekomma att man gör ett inlägg lite skämtsam, där det man upplevts då utsätts för skämtet. Detta du skriver om att man kan måla alla länder svarta om man väljer rätt exempel instämmer jag i. Jag känner igen detta från letter i Sverige som undrat över precis samma sak. I båda länderna så visar ju svensk media helst upp äldre gummor på landsbygden, eller i staden. Bilden blir inte särskilt representativ. Jag tror följaktligen inte att det kan bero på de nya EU-medlemmarna, eftersom de brukar skiljas identiskt med Ryssland.

Jag hoppas att du känner för att ge fler bidrag, gärna i denna tråden, men även andra om rysk kultur eller hur den ryska kulturen uppfattas från media och andra källor. Gärna med ett annat perspektiv, helst skulle jag vilja höra om hur man ser på familjen, släkt, aktiviteter osv.

Under alla omständigheter önskar jag dig mycket välkommen!

P. Andersson

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 november 2004, 15:16

Irina skrev: Martin, jag försöker absolut inte anklaga dig. Det är ju DIN uppfattning från miljö DU har valt att befinna dig i. En mycket speciell miljö skulle jag kunna säga. Det verkar ju att du har hamnat på botten ( läs din beskrivning av tjejer, fest, uteliv) Utan att ha ett enda tanke att förnedra dig eller predika – you are a big boy – skulle jag vilja ge dig några råd. Tänk på vem du umgås med! Dra ner på kk- narkoman- alkoholist antalet bland dina bekanta. Försök komma in i glasögonormkrets istället. Mindre vodka – mer vatten ( ej från kran :) ).
Mån-fre: studier, böcker, museer, teatrar
Lör: uteliv
Sön: avkopplingen.
Ingen fara. Tanken med traden fran borjan var att beskriva de negativa saker som har uppkommit genom Sovjetunionen, detta uppkom efter onskemal i en annan trad. Vissa saker tycker jag ocksa ar svart att skriva om, forumet ar trots allt ett historieforum. Att ryssarna gor god mat ar positivt, men jag finner inte riktigt att det hor hemma i forumet. Att jag skriver sa som jag gor, ar alltsa inte for att jag har nagon onskan om att svartmala Ryssland.

Jag kan ocksa forsakra dig att jag under denna terminen inte har traffat pa nagra narkomaner. :) Studierna gar ocksa bra. Nog om det. Betraffande det negativa, jag jobbar for narvarande pa en tredje del som forhoppningsvis ska innehalla en del bra saker ocksa.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 februari 2005, 20:58

Det bidde ingen tredje del, jag tänkte istället avrunda med lite slumpmässigt valda bilder från Ryssland. Något jag har tänkt på hur länge som helst men först nu tagit mig tid. Det är i huvudsak bilder på historiska saker, men för att ni även ska ha något annat att gotta er i så finns även jag med på några bilder. Jag hoppas att foton kom upp i den ordning jag hoppas, annars blir min fin lista mindre användbar. (det gjorde de int, men nu ska det funka)

http://vala.netlife.no/album/showalbum.php?id=133222
  • 1. Okända soldatens grav i Moskva
    2. Inne i Kreml, Moskva
    3. Inne i Kreml, Moskva
    4. Inne i Kreml, Moskva
    5. Inne i Kreml, Moskva
    6. Inne i Kreml, Moskva
    7. Röda Torget
    8. Bolsjojteatern
    9. Novoveichy klostret i Moskva
    10. Huset där Andropov bodde
    11. Minnesplakett som bekräftar att Andropov bodde där
    12. Monumentet över att Moskva är en av hjältestäderna.
    13. Vita huset
    14. Hotell Ukraina
    15. Novoveichy klostret i Moskva
    16. Huset där Lenin dog
    17. Ljubljanka
    18. Sergej Posad
    19. Sergej Posad
    21. Sergej Posad
    22. Vi försöker lista ut hur man bäddar på ryska tåg, svårare än man tror
    23. Martin+stridsvagn=sant
    24. Utanför Gorkijs hus i Nizjny Novgorod, stängt för lunch och vi genomblöta
    25. Martin i Sacharovs säng
    26. Martin pratar i Sacahrovs telefon som Gorbatjov lät installera för att kunna ringa upp och meddela att Sacharov var fri
    27. Central gata i Kazan
    28. Universitet i Kazan där Lenin också pluggade en tid.
    29. Kreml, Kazan
    30. Kreml, Kazan med Martin
    31. Kreml, Kazan med straffarbete?
    32. Central gata i Kazan
    33. Bilden får tala för sig själv, känsliga bör ej se.
    34. Martin är på bra humör
    35. Martin dansar
    36. Reklam för ny TV serie om konvoj PQ17 jag gissar på enorm historieförfalskning
    37. Kazan
    38. Kazan
    39. I detta hus spelade Lenin schack mer än en gång
    40. Röda Torget
    41. Rysslands mest berömda kyrka?
    42. Museet för stora foserländska kriget
    43. Museet för stora foserländska kriget
    44. Museet för stora foserländska kriget
    45. Kremlmuren där det egnetligen råder fotoförbud, hur lyckades jag med detta?
    46. Monument från ryska inbördeskriget i Arkhangelsk
    47. Festbild
    48. Trähus i trakten kring Arkhangelsk
    49. Dito
    50. Kyrka i Jaroslav
    51. Martins sätt att handskas med damer
    52. Festbild
    53. Zjukov
    54. Nya Jerusalem
/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 12 februari 2005, 18:10

Som Irina säger, mest herrar här så då passar jag på och frågar,-vilka ryska farkoster har ni åkt/kört?
Själv
Hydrofoil Olympia, http://www.hydrofoils.org/HGal/olympia.jpg
Emellan Helsingfors och Tallinn, Mercedes motorer, ganska fort, men inte speciellt bekvämt.
Tu-154, Warzsawa-Moskva, hög ljudnivå annars helt OK. Se http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=145
Lada Niva, har jag åkt med, inte speciellt bekvämt, men det verkar funka bra.
S:t Peterburgs tunnel-bana, ganska snabb och ryckig.
Volga, helt OK att åka med.
Rysk kryssningsbåt med uppstoppad pingvin, helt OK.
Kört
Lada Samara, hemsk bil.
Lada "Fiat-kopia", mindre hemsk bil.

Skriv svar