Svårdefinierat begrepp...

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 juli 2007, 09:29

Just nu på ring P1 så hörde jag att det var "inte politiskt korrekt att gilla mördarsniglar". Då undrar man ändå inte om begreppet urvattnats lite grann.

Sonderling

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2007, 14:15

sonderling skrev:Just nu på ring P1 så hörde jag att det var "inte politiskt korrekt att gilla mördarsniglar". Då undrar man ändå inte om begreppet urvattnats lite grann.

Sonderling
Ja det är ett modeuttryck som helt klart använts till snart sagt vad som helst. Men att som ovan använda det synonymt med ordet populärt torde vara en ovanlig och närmast svårförstålig användning. Jag antar att det som avsågs var att det inte var populärt (bland grannarna) att gilla mördarsniglar (och därför inte bekämpa dem, varvid de sprider sig).

Det blir väldigt konstigt när man helt släpper den politiska dimensionen. En sådan måste nog ändå finnas för att något skall vara politiskt korrekt, åtminstonne som liknelse. Dvs att det utvidgade begreppet kan användas genom en liknelse av en förhandlingssituation vid politik och då synonymt med förhandlingssmidighet. Men att använda det som ovan helt fritt och utan skönjbara liknelser vid politik blir för mig mycket svårt.

Å andra sidan kanske personen som uttalade sig så kände sig trängd av grannarna och insåg att vurmandet för mördarsniglar skulle kunna komma att ge relationsproblem senare och att denna situation på något vis liknade det politiska livet. Men det är ändå ett långskott tycker jag.

Skriv svar