Vetenskapen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

Re: Vetenskapen

Inlägg av Boreas » 10 november 2008, 17:03

Dûrion Annûndil skrev:Ett inlägg som inte tillförde någonting till diskussionen togs bort.

Boreas, besvara meddebattörerna, eller låt ämnet vara avslutat.

Mvh -Dan
Varför plockar du då bort mina svar?!
Om du så väl förstår dej på vetenskapsmetodik och logik - varför har du då inte avslutat diskussionen genom att besvara frågan - heller än att bedriva ren censur?! 8O

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 november 2008, 17:07

Boreas skrev:
Dvs A=>B och B=sann betyder inte att A nödvändigtvis är sann. Man kan inte vända på implikationspilar utan vidare.
Här närmar du dej ett svar - men du har ännu inte riktigt kommit till kärnfrågan; vilket metodfel var det professorn gjorde. :idea:

Ditt långa resonemang diskuterar främst premisserna, vilket inte tillhör frågan. Den är lika enkel och rak som det enkla svaret. Undrar på varför vår expertis innan veteskapsmetodik inte hört av sej... :?
Boreas, det låter som om du vill ha ett svar formulerat exakt som du lärt dig det i en specifik bok eller kurs. Det är åtminstone för mig totalt ointressant. Och nej, jag har inte bara berört premisserna, och jo, de tillhör visst frågan.

Jag har inte närmat mig ett svar, jag har givit dig ett svar. Har du något att tillägga så gör det.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 10 november 2008, 18:11

Engan skrev: Boreas, det låter som om du vill ha ett svar formulerat exakt som du lärt dig det i en specifik bok eller kurs. Det är åtminstone för mig totalt ointressant. Och nej, jag har inte bara berört premisserna, och jo, de tillhör visst frågan.

Jag har inte närmat mig ett svar, jag har givit dig ett svar. Har du något att tillägga så gör det.
Ditt långa resonemang närmade sej småningom ett svar.

Riktigt svar måste som känt inbefatta samtliga av frågans element. Du manglar fortfarande ett - vilket visar att du inte begripit eller klarat formulera metod-felet. Sen kan du inte besvara frågan genom att muttra eller bedriva ren retorik.

Enkel logik kan tydligtvis vara svår. Följande allegori;

I frågan OCH svaret ligger följande element; 1+2+3+4.
När du svarat 3, 6 och 7 - även samtidigt - så innebär det att du närmat dej svaret - i betydelsen riktigt svar. Det förandrar INTE det faktum att du ännu inte hittat Riktigt Svar - vilket alltid varit, fortfarande är och alltid vill vara 1+2+3+4=10.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 november 2008, 18:33

Jag kan inte veta vad du anser vara "rätt svar". Jag är uppriktigt sagt inte heller särskilt intresserad av det.

Jag hoppar inte genom fler ringar. Har du något att säga så säg det. Jag betvivlar att det kommer att vara intressant, men överraska mig gärna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 november 2008, 00:43

Boreas skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Ett inlägg som inte tillförde någonting till diskussionen togs bort.

Boreas, besvara meddebattörerna, eller låt ämnet vara avslutat.

Mvh -Dan
Varför plockar du då bort mina svar?!
Om du så väl förstår dej på vetenskapsmetodik och logik - varför har du då inte avslutat diskussionen genom att besvara frågan - heller än att bedriva ren censur?! 8O
Ett 'Jag har ett bra svar på frågan, men vill inte säga något, vad tror du jag kommer säga?' är inte ett svar.

'Du verkar inte vara kapabel att fatta det korrekta svaret ändå'
är inte heller ett svar i sig om du inte sedan åtminstone förklarar varför, utan bara nedlåtande. Så höj tonen lite. Engan och Niklas Zetterling har däremot erbjudit förklaringar, varsågod att kritisera dessa.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 december 2008, 21:30

Ännu ett inlägg som inte tillförde diskussionen något togs bort.

Mvh -Dan

Skriv svar