Islam och slaveri

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2004, 08:24

Orlando skrev:
Galadriel skrev:Jag vet inte om du gör dig till, men jag ska ändå försöka förklara.

Vi diskuterade muslimer syn på koranen i denna tråd. Någon (wreezwik tror jag) hävdade att muslimer inte alls förljade koranen ordagrant. Det var det som länken tog upp.

Du har fortfarande inte bemött det faktum att koranen har ett större inflytande över lagstiftningen i de muslimska länderna än vad bibeln har i de kristna. Antingen får du komma med ett konkret motargument eller annars medge att det är så.
Jag har ett rätt kul och nära exempel.

En av mina vänner som är muslim tar alltid med sig korv (från fläsk) när vi har grillkväll med hänvisning till att det är godare än nötkött. Dock tar han till skillnad från oss andra inte med sig någon alkohol, om man frågar varför hänvsiar han till att han är muslim ;)

Galadriel skrev:Indonesien plus västafrika är undantag. I musliska länder så ställs lagar hela tiden mot islam. De som försöker driva igenom lagar för t.ex. ökade rättigheter för kvinnor försöker göra det genom att hävda att det inte står i strid med islam.
När man i kristna länder diskuterar nya lagar så är det utifrån om det är rätt eller fel, inte om det står i konflikt med kristendomen eller inte.
De Europeeiska öststaterna vill ju att Gud skall få mer plats i EU. Detta var till och med uppe i EU-valet.
Jag känner en person som ansåg sig vara vegetarian och som åt hamburgare och korv. Innebär det att man ska omdefinera ordet vegatarian pga att hon åt kött?

Jag har inte hört något europeiskt land som har sagt att EU grundlag ska baseras på bibeln. Det man har sagt är att man ska påpeka att kristendomen har präglat europa, vilket är svårt att förneka.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2004, 08:28

wreezig skrev:Galadriel
I USA (som är ett av de mest religösa länderna av de kristna) är homosexuella på väg att få gifta sig.
"I dag ber jag kongressen att skyndsamt godkänna ett tillägg i konstitutionen som definierar och skyddar äktenskapet som en sammanslutning mellan man och kvinna som man och hustru och begära ratificering för detta från staterna, deklarerade Bush i ett tal på tisdageftermiddagen svensk tid. Han betonade att de flesta religioner betraktar äktenskap som något som bara en man och kvinna kan ingå."

"Mätningar visar att en klar majoritet av befolkningen är emot vigslar för homosexuella. Stödet för en grundlagsändring är dock betydligt svagare."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=237531
Och vad har du bevisat med detta? I ett muslimskt land skulle inte ens det föras debatt om frågan.
Att överhuvudtaget försöka jämföra de muslimska länderna med de kristna när det gäller synen på homosexualitet tyder på en total befrielse med kontakt med verkligheten.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2004, 08:30

Dûrion Annûndil skrev:
Galadriel skrev:Centralasien styrs av olika diktatorer som bekämpar muslimska fundamentalister. Vad folket tycker är det ingen som vet.
Jo då, det finns studier över vad folket tycker. De forna centralasiatiska sovjetrepublikerna är...
ja, där gick jag på en nit.
Men läser du regelbundet en dagstidning så går det inte att undgå att muslimska länder i större utsträckning hänvisar till koranen när man utformar och diskuterar lagar

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 7 juli 2004, 09:47

Skaffa gårdagens (tisdag 6/7) SVD, där det fanns en mycket intressant essä om lagstiftning, sharia och islam. Jag hinner inte leta upp någon eventuell länk nu, men kolla på http://www.svd.se (man behöver registrera sig först men sen kan man läsa gratis tror jag).

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 16:38

Galadriel
Och vad har du bevisat med detta? I ett muslimskt land skulle inte ens det föras debatt om frågan.
Att överhuvudtaget försöka jämföra de muslimska länderna med de kristna när det gäller synen på homosexualitet tyder på en total befrielse med kontakt med verkligheten.
Visst är debatten om homosexualitet ganska frånvarande i många muslimska länders regeringar men i praktiken är det ganska vanligt med homosexuella relationer.
Åk ner till nordafrika så ser du många män som är ganska öppna med sin sexuella läggning , i Marocko och Tunisien är det även ganska vanligt med manliga prostituerade och många västerlänningar åker dit för att ha sex med unga araber.

Du kan knappast påstå att Bush & co:s motstånd mot Homoäktenskap beror på annat än deras kristna tro vilket visar att kristendomen har inverkan på politiken.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2004, 17:34

Visst är debatten om homosexualitet ganska frånvarande i många muslimska länders regeringar men i praktiken är det ganska vanligt med homosexuella relationer.
Åk ner till nordafrika så ser du många män som är ganska öppna med sin sexuella läggning , i Marocko och Tunisien är det även ganska vanligt med manliga prostituerade och många västerlänningar åker dit för att ha sex med unga araber.

Du kan knappast påstå att Bush & co:s motstånd mot Homoäktenskap beror på annat än deras kristna tro vilket visar att kristendomen har inverkan på politiken.
Hittade följande länk:
http://www.rainbownetwork.com/News/deta ... annel=News

Vatikanen, kanske USA och 56 muslimska länder opponerar sig mot FN's förslag att homosexuella anställda inom organisationen ska få samma rättigheter som heterosexuella.
100% av de muslimska länderna, 3% (vet ej hur många kristna länder det finns) av de kristan. Och du ser ingen skillnad!!!!!

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2004, 17:41

barzam skrev:Skaffa gårdagens (tisdag 6/7) SVD, där det fanns en mycket intressant essä om lagstiftning, sharia och islam. Jag hinner inte leta upp någon eventuell länk nu, men kolla på http://www.svd.se (man behöver registrera sig först men sen kan man läsa gratis tror jag).
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_7790530.asp
långt men läsvärt

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 17:56

Galadriel
Vatikanen, kanske USA och 56 muslimska länder opponerar sig mot FN's förslag att homosexuella anställda inom organisationen ska få samma rättigheter som heterosexuella.
Nepp , förslaget handlar inte om dom Homosexuella som är anställda utan deras partners , du skulle möjligtvis inte kunna leta upp hur röstsiffrorna blev om det nu blev någon omröstning om det.
Det nämns nämligen ingenting i artikeln hur dom icke EU-anslutna europeiska länderna och dom sydamerikanska länderna som i huvudsak är katolska reagerade.

Annars är det faktiskt så att flera av länderna i Islamic Conference domineras av kristna , främst katoliker , kul va?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 juli 2004, 19:14

Tråden handlar inte om homosexuella så återvänd till ämnet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 juli 2004, 15:50

Galadriel skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Galadriel skrev:Centralasien styrs av olika diktatorer som bekämpar muslimska fundamentalister. Vad folket tycker är det ingen som vet.
Jo då, det finns studier över vad folket tycker. De forna centralasiatiska sovjetrepublikerna är...
ja, där gick jag på en nit.
Men läser du regelbundet en dagstidning så går det inte att undgå att muslimska länder i större utsträckning hänvisar till koranen när man utformar och diskuterar lagar
Ja, det kan jag gå med på.
:)
Att det dock inte är Koranen i sig som stipulerar en entydig lag får jag ju påminna om igen, och att alla muslimska stater inte instiftat någon sorts tolkning av Sharia.
NE på nätet skrev:Förhållandet mellan sharia och lagstiftningen i staten är en starkt debatterad fråga i den muslimska världen. I några stater utgör en viss tolkning av sharia enligt någon av islams rättsskolor landets lag (t.ex. i Saudiarabien) eller överordnas landets lagstiftning (så t.ex. i Iran); i andra utgör "sharias principer huvudkällan för lagstiftningen" (så enligt Egyptens grundlag). Även i stater med sekulär lagstiftning kan särskilt familjerätten utgöra en tolkning och tillämpning av regler ur sharia.
-Dan

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 juli 2004, 12:28

Nepp , förslaget handlar inte om dom Homosexuella som är anställda utan deras partners ,
Synen på homosexualitet. Det är det som är det väsentliga-
wreezig skrev:Det nämns nämligen ingenting i artikeln hur dom icke EU-anslutna europeiska länderna och dom sydamerikanska länderna som i huvudsak är katolska reagerade.
Man berättade vilka som skulle rösta emot. Underförstått att de som inte nämndes inte röstade emot.
wreezig skrev:Annars är det faktiskt så att flera av länderna i Islamic Conference domineras av kristna , främst katoliker , kul va?
Nu får du väl ändå ta och ge dig.
http://www.oic-un.org/about/members.htm

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 juli 2004, 12:33

Dûrion Annûndil skrev:Att det dock inte är Koranen i sig som stipulerar en entydig lag får jag ju påminna om igen, och att alla muslimska stater inte instiftat någon sorts tolkning av Sharia.
NE på nätet skrev:Förhållandet mellan sharia och lagstiftningen i staten är en starkt debatterad fråga i den muslimska världen. I några stater utgör en viss tolkning av sharia enligt någon av islams rättsskolor landets lag (t.ex. i Saudiarabien) eller överordnas landets lagstiftning (så t.ex. i Iran); i andra utgör "sharias principer huvudkällan för lagstiftningen" (så enligt Egyptens grundlag). Även i stater med sekulär lagstiftning kan särskilt familjerätten utgöra en tolkning och tillämpning av regler ur sharia.
-Dan
Sklijer sig en hel del från hur det ser ut i den kristan världen. Ta t.ex. debatten om EU's grundlag där vissa länder vill ha in att bibeln har påverkat Europa. Inget prat om att grundlagen ska baserar på bibeln

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 9 juli 2004, 22:23

Galadriel
Man berättade vilka som skulle rösta emot. Underförstått att de som inte nämndes inte röstade emot.
Nepp , man berättade vilka som opponerade sig mot förslaget , hur man sedan röstade har du inte lyckats visa...
wreezig skrev:
Annars är det faktiskt så att flera av länderna i Islamic Conference domineras av kristna , främst katoliker , kul va?

Nu får du väl ändå ta och ge dig.
http://www.oic-un.org/about/members.htm
Jaså du , det är nog du som behöver vakna upp ur din islamofobi.

Efter en snabb titt hittade jag följande länder där kristna ( mest katoliker ) äri majoritet. Benin , Kamerun , Mocambique , Surinam , Togo , och Uganda.
Dessutom finns det ett antal länder där det är ungefär lika många kristna som muslimer som t.ex Nigeria.
Nå , vem hade fel och vem har rätt?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 9 juli 2004, 22:25

Vi kan ju också respektera Marcus Wendels önskan att återgå till ämnet så du kan fokusera din islamkritik på slavfrågan.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 juli 2004, 02:29

Galadriel skrev:Skiljer sig en hel del från hur det ser ut i den kristan världen. Ta t.ex. debatten om EU's grundlag där vissa länder vill ha in att bibeln har påverkat Europa. Inget prat om att grundlagen ska baserar på bibeln
Lustigt att du nämner det, för skillnaden är ju inte särskilt stor. Att Italien, Polen, Tjeckien, Slovakien, Malta, Litauen och Portugal vill hänvisa grundlagen som byggande på kristendomen (och därmed Bibeln), skiljer sig ju inte nämnvärt från Egypten: "i andra utgör "sharias principer huvudkällan för lagstiftningen" (så enligt Egyptens grundlag). " I båda fallen hänvisas grundlagen till respektive religion, som vägledande grundstomme. Alltså inte konkreta lagar, utan någon luddig formulering om att religionen är vägledande, likt skolans "kristen etik" (utan att någon närmare behöver förklara vad "kristen etik" faktiskt står för).

Du anstränger dig verkligen för att svartmåla Islam på alla sätt och vis va?
wreezig skrev:Efter en snabb titt hittade jag följande länder där kristna ( mest katoliker ) äri majoritet. Benin , Kamerun , Mocambique , Surinam , Togo , och Uganda.
...Guyana. :)

Och jag håller med om att det väl var slavfrågan det gällde?

-Dan

Skriv svar