Widsith skrev:Kan det tillämpas på vilken slumpvis given population som helst? Är gränserna mellan dessa raser så väl definierade att man över huvud taget kan tala om raser? Är begreppet "ras" rent av en abstraktion? .
Nej självklart inte. vad menar du? Varför skulle man tillämpa det på slumpmässiga populationer? Säger det sig inte självt att det bara kan tillämpas på geografiskt isolerade populationer, som börjat avvika från varandra, och som uppvisar mem unika karaktärer jämfört med varandra.
Widsith skrev:
Dan Koehl skrev:I vilken ko-ras, hund ras, eller katt ras skule du, tror du placera ett antal slumpmässiga kor, hundar eller katter? Dessa kan ju vara korsningar?
Kan en slumpmässigt vald bokstav placeras i ett språk?
Försöker hitta logiken i denna din begäran.
Är vi inte alla korsningar?
Märklig fråga, Vilka vi? Hundar katter och människorna? Vilka är vi?
Hos hundar pratar man om raserna, (Vilka ingen ifrågasatt här fram till nu) och blandraser.
Hos kor likadant, med skillnaden att man i aveln använder sig av tre rena raser som utgör en avelsbas. När dessa korsas uppkommer heterosis effekten (precis som när människor från olika värdsdelar och raser blandas, mer snabbtväxande, i synnerhet under puberteten, under dessa år är de ofta huvudet högre på skolfotona) vilket utnyttjas i livsmedelsindustrin. heterosiseffekten uppstår egentligen bara med full styrka i första filialgeneration, och är sedan vid ökad uppblandaning knappt mer märkbar. Av denna anledning är kärnan i avelsprogrammen alltid tre rena raser, vilka ständig korsas för att producera slakt/skörde individerna. (samma concept används för majs, en del frukter mm.)
Menar du människorna, så antar jag att svaret är nej. Alla är inte korsningar.
Widsith skrev:
Hexmaster skrev:Avsikten med att förbjuda ordet "ras" är, så vitt jag kan se, egentligen att bli av med rasism. Det är ett gott uppsåt, men åtgärden är förfelad. Vi är vuxna bildade människor och vet att man inte är rasist bara för att man märker att folk från Angola inte ser på pricken likadana ut som de från Japan eller Finland..
"Angola"..."Japan"..."Finland"....fler abstraktioner... Här är det ingen som vill förbjuda ordet "ras", Hexmaster. Däremot vill vi titta på om begreppet på något sätt kan rättfärdigas, eller om det spricker som en såpbubbla så fort man snuddar vid det.
Ja, om ni nu inte kan komma med bevis på att det här med rasmodeller fungerar. Konkreta bevis, tack. Vilka källor NE använt osv..
[/quote]
Politiska beslut och ideologier rättfärdiggas. Folkmord ibland också. Detta är politik och krig. Naturen däremot behöver inte rättfärdigga sig, den ber aldrig om ursäkt, den är vad den är.
Av denna anledning behöver begreppet inte rättfärddigas. Däremot finns alternativet att bortse från det, att inte accepetera existensen pga av filosofiska och politiska grunder.
Rasbegreppet har för vetenskapen aldrig varit en såpbubbla eller spruckit. Nutidens CITES (konventionen mot handel med utrotninghotade arter) använder sig av underartsbegreppet (spegling av ras, men med vilda populationer) genomgående.
Skyddet av lantraser är också starkt utvecklat sedan 80-talet, och man vinnlägger sig om att försöka rädda de sista rena raserna, eftersom de har unika karaktärer vilka en dag kanske återigen blir viktiga. De var en gång villkoret för vår överlevnad i specifika värdsdelar.
Du begär i slutet bevis för en ras modell?
Detta uttryck är nytt för mig. Vad är en rasmodell? (låter som en årsmodell inom ett visst märke) Jag har aldrig hört om rasmodeller förut.
Hur kan en sådan bevisas? Existerar den?
Widsith skrev:Det sunda förnuftet ensamt är inte tillräckligt att bygga några teoribyggen på, Hexmaster. Går vi i den riktningen igen kommer vi snart att få se väderpresentatörer på TV som skär upp en kanin inför kamerorna och sedan berättar om morgondagens väder utifrån vilken färg levern har.
Det är inte sant. Att åse något sådant och tro på prognosen vore bara möjligt för människor som inte ifrågasätter, i själva verket saknar sunt förnuft.
Jag måste säga att du använder en mycket märklig argumentationsteknik, men det är ju för all del din rätt.
Jag skulle tro på att
de flesta, kanske alla, teorier bygger på sunt förnuft.
Vilka teorier bygger på något annat, till exempel inskränkthet pga av politiska och folosofiska ideologier, eller styrda åsikter pga av religion?
Har dessa några teorier egentligen, eller är 98% av deras teorier egentligen
motteorier, tex man försöker "bevisa" att darwin hade fel, raser kan inte bisas med DNA osv.
Widsith skrev:
Hexmaster skrev:Det där var ingen bra liknelse, du kommer nog på någon bättre. Hur var det, hade du något nytt och fräscht ord för skillnaden på en svart och en vit?
Finns det någon skillnad?
Widsith, jag undrar, ser du skillnaden på schäfer och tax?
Skillnaden på Abrdeen-Angus , Hereford och Jersey?
För om du inte gör det, förstår jag att du också har problem med att urskilja de olika former av arten Homo sapiens vilka pga av tidigare geografisk isloering, (före flygplan och bussar) under mer än 50 000 år (Tom Cro-magnonmänniskan, 40 000 år gammal, anses vara europid, så raserna fanns antagligen utvecklade redan då) utvecklat särdrag och unika karaktärer vilka varit en anpassning till deras miljö, eller utgjort attraktiva egenskaper i det sexuella urvalet, det som kallas raser, och möjligen inte, men troligen (jag har här egentligen inte sett några större motbevis) kan bevisas genetiskt med DNA. Att dessa raser har 99,99% gemensamt raderar nämligen inte den 00,01% procenten, vilken är den skiljande, och som ett fyraårigt barn ser.
Som barn ser vi det uppenbara, och vår hjärna förstår det självklara tills vi manipuleras att följa ideologier och korrekta tankesätt, vilket är en mycket komplicerad kamp, eftersom dessa med nödvändighet förändras.
Armfeldt skrev:
Om vi nu gör en skarp jämförelse mellan hunden och människan, så ser vi att det som utgör en hundras är utseendet och intelligensen.
Enligt dagens nazister är det exakt samma faktorer som utgör en människoras. Men deras påstående bör nog tas med en viss skepsis, då det inte är bevisat att arvsanlagen ligger bakom människors olika kompetensnivåer.
Förlåt? I vilken rasstandard är intelligensen omnämnd? Vilken ras?
På vilket vis är denna (enligt min mening felaktiga) jämförelse skarp?
Vad dagens nazister tycker bör kanske lämnas därhän...under alla förhållanden styrs ju sannolikt deras betraktelsesätt också av ideologier istället för av sunt förnuft och pseudovetenskapliga fastställanden.