Pampiga statyer?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Pampiga statyer?

Inlägg av mellon » 29 oktober 2003, 12:53

Hej.

Jag har sett en sida med bilder på Leninstatyer.

Jag undrar nu: Finns det någon sida med bilder på pampiga jättestatyer från hela världen? Helst ska de ha politisk/propagandistisk feeling.

Det måste ju finnas massor av dessa statyer även utanför forna Sovjet?

Det enda exempel jag kommer på är Nordkorea.

Restes aldrig jättemonument i Kina?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 oktober 2003, 13:42

Min favorit är soldaten på kolahalvön som står och blickar ut åt väst :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 29 oktober 2003, 13:43

Bild på det?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 oktober 2003, 13:44

Ska försöka hitta något.

Hittar ingenting :cry:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 29 oktober 2003, 14:56

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 18:58

Det flesta revs väl ner efter kommunismens fall eller Sovjetunionen smulades sönder....Dom kanske har satt upp nya Stalin-statyer(jag vet inte). :D

Stefan

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 29 oktober 2003, 19:59

Man rev knappt ned några statyer överhuvudtaget.. man kanske tog ned 2 Lenins på 10.

/Vlad

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 oktober 2003, 20:27

Leninstatyer revs inte sa ofta ner atminstone inte i de lander som varit del av Sovjetunionen. Jag vet att en Leninstaty under lang tid stod kvar i staden Narva. Jag vet inte hur det ar i de ovriga forna sovjetrepublikerna men jag kan saga att det atminstone finns en hel del statyer over Lenin har i Moskva. Moskva och St Peterburg ar ju de tva stader dar man kan anta att utvecklingen gar framat fortast. Om de finns kvar i Moskva sa borde de finnas kvar i resten av Ryssland.

Stalinstatyer revs ner under destaliniseringen och de enda stallet man kan se Stalin nu ar antingen pa museer, bakom Masoleumet och i Metron (dar de ar en del av utsmyckningen, och alltsa inte for att Metron saknar Stalin mer an andra gor i Ryssland :D ) Annars ar val en av de mer kanda statyer som rivits ner den over Dzerzjinskij framfor Lubjanka.

Som lite kuriosa sa finns fortfarande en hel del gator som heter nagot istil med Lenin, Marx och andra "renlariga" kommunister i Moskva. Daremot ar det svarare att hitta nagon gata med andra Sovjetledare i Moskva. Jag var emellertid i den lilla orten Suzdal for nagra veckor sen och studerade med intresse gatunamnen. Det fanns bade Karl Radeks, Kalinins, Engels och givetvis Lenins gata. Fast detta var kanske lite OT.

Jag vet annars att pa manga stallen har man samlat statyer i olika parker istallet for att smula sonder dem.

/Martin

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 2 november 2003, 10:35

Tack för svaren.

Men är det bara i sovjet man uppföre jättestatyer?
Är detta en företeelse unik för sovjet-kommunismen?

Har inga andra diktatorer gjort liknande saker? i Sydamerika, Afrika, mellanöstern, bortre Asien, osv ???

Som sagt - finns/fanns det inga jättestatyer av Mao? Ho chi Minh? Pinochet? Stroessner? Trujillo? Idi amin? Bokassa? Suharto? MArcos?

Är det bara Lenin och Stalin som pysslat med detta?

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 2 november 2003, 18:40

Några mil söder om Vilnius har Litauen valt att spara alla statyer som tagits bort från platser runt om i landet. De står yppställda i ett vackert naturområde och är ett riktigt utflycktsmäl av klass för den som vill känna sovjetnostalgi.
Alla statyer av politiska ledare och kommunistioska tecker/partisymboler är borttagna i Litauen och de flesta i Lettland däremot finns det mycket "folkkonst" kvar dvs. statyer av hårt arbetande människor med svällande muskler kvar. Dessa finns oftast som en del i utsmyckningen på broar hus etc och vore nog altför kostsamma att byta ut

A

Skriv svar