Böcker om politisk filosofi/politiska idéer
Har precis börjat läsa "Från platon till kommunismens fall" av idé och lärdomshistorikern Sven-Eric Liedman på Göteborgs universitet. Någon som läst boken som kan kommentera den? Liedman är en gammal mysig marxist, och han har skrivit bra saker förr så jag har rätt höga förväntningar. Själv funderar jag just på att läsa en kurs i Idé och lärdomshistoria på Göteborgsuniversitet, även om jag planerar att läsa ekonomisk historia som huvudkurs.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Egentligen är väl inte detta rätt tråd...
Men jag har boken: Den är en bra översikt när det gäller politisk filosofi/politiska idéer, en bra uppslagsbok helt enkelt där man snabbt frå veta det väsentliga.
Jag har också läst en del av hans "I skuggan av framtiden". Alla andra jag vet som läst den gillade den, för mig var den obegriplig och jag minns inget av den (skulle ju förstås kunna kolla i innehållsförteckningen....
). Men det säger kanske mer om mig...
Nåväl, efterfrågade bok duger gott, inga konstigheter utan koncist och bra!
Annars kan David Helds "Demokratimodeller" rekommenderas för en mer renodlat politisk bok. Mycket trevligt verk.
Mvh Petter
Egentligen är väl inte detta rätt tråd...
Men jag har boken: Den är en bra översikt när det gäller politisk filosofi/politiska idéer, en bra uppslagsbok helt enkelt där man snabbt frå veta det väsentliga.
Jag har också läst en del av hans "I skuggan av framtiden". Alla andra jag vet som läst den gillade den, för mig var den obegriplig och jag minns inget av den (skulle ju förstås kunna kolla i innehållsförteckningen....
Nåväl, efterfrågade bok duger gott, inga konstigheter utan koncist och bra!
Annars kan David Helds "Demokratimodeller" rekommenderas för en mer renodlat politisk bok. Mycket trevligt verk.
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Tycker det är bra att att Reidar gör skillnad på marxism och leninism, nog för att marxismen är en odogmatisk och evolverande vetenskap, men leninismen är inte vetenskap över huvudtaget, snarare ideologi. Sedan anser jag själv inte anser det korrekt att benämna leninismen och dess undergrenar för "kommunism" då kommunism egentligen är något helt annat. ”Kommunism är för oss inte ett tillstånd som ska införas, inte ett ideal som verkligheten får anpassa sig efter. Vi kallar kommunism den verkliga rörelse som upphäver den nuvarande ordningen.” I övrigt får jag hålla med om att boken är bra, pedagogisk och lättförståelig, även om den knappast går in på djupet och innehåller diverse mindre betydelsefulla fel. En bra introduktion till de politiska ideologierna (samt marxismen) helt enkelt.