Strängteori

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Ressel
Medlem

Strängteori

Inlägg av Ressel » 2 december 2003, 22:39

Jag har blivit tipsad om en mycket intressant serie om hur strängteorin upptäcktes. Den berättar om hur den har förändrats sedan den uptäcktes fram till dagsläget. Mycket sevärd.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2003, 22:42

Vill du förklara för oss (mig?) ovetande vad "strängteorin" är förnågot?

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 2 december 2003, 23:04

Ursäkta att jag inte sammanfattade länken, man ska ju alltid göra det. :oops:

Lite svårt att sammanfatta så här kort men ja kan försöka.

När man försöker sammanföra lagarna om små saker (kvantmekaniken) och lagarna om de stora sakerna (Einsteins lagar om gravitation) så blir det knas. Man får inte ut nått av ekvationen. Strängteorin tros lösa detta. Med det finns en del problem med teorin, man kan t.ex. alldrig påvisa strängarnas existens med mätningar p.g.a. att dom är så extremt små. Man tror alltså att strängarna är grunden i all materia. Att gravitoner och andra sub-atomära partiklar består av dem. Andra saker som att det t.ex. krävs 11 rums dimentioner för att ekvationerna om strängarna ska gå ihop är svåra att styrka. Allt detta förklaras närmare i serien som jag länkade till.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2003, 23:40

Tack för förklaringen. Jag tror inte riktigt jag fattade allt men jag tror att jag förstod det mesta. :)

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 23 december 2003, 12:31

En sak till.
De fysiker som har hittat sätt att sammanlänka olika typer av fenomen blivigt kändisar. Deras upptäckter har ofta setts som stora landvinningar inom fysiken.

Till exempel:
Maxwells ekvationer: elektrisitet-magnetism, elektromagnetism
Einstein: massa-energi, och en rad andra fenomen.

Alla vet att om en fysiker skulle göra något liknande idag så går hans/hennes namn till historien. Om man hittar ett sätt att länka samman alla kända fenomen i ett, the teory of everyting, så kommer man att segla om Einstein och alla andra fysiker på ett kick. Där har du en stor morot till varför man söker hitta lösningar på universums gåtor. Inte bara idéellt arbete.

Skriv svar