Begreppet västvärlden

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
LasseMaja
Redaktör emeritus

Begreppet västvärlden

Inlägg av LasseMaja » 2 november 2004, 11:59

Är begreppet västvärlden en myt? Är vi västeuropeer och amerikanerna lika varandra, eller skiljer vi oss från varandra? Kanske har vi västeuropeer lika mycket gemensamt med exempelvis östeuropeer, turkar och nordafrikaner som vi har med amerikaner, eller är det så att vi tillhör en tvillingcivilisation med ett ben på var sida atlanten? Vad säger ni?

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 2 november 2004, 15:28

Det beror väl på vad som menas med västvärlden. Vi har tidigare haft en lång diskussion om begreppet östeuropa. Det som vi, mer eller mindre, enades om var väl att östeuropa traditionellt skiljts från västeuropa pga separationen mellan katolska och ortodoxa kyrkan. Givetvis med en mängd undantag, specialfall och definitionsgrader.

Utifrån den diskussionen skulle jag nog se västeuropeisk kultur som grundad i det område som dominerades av den katolska läran och dess utbrytare. Med denna definition så blir då USA:s kultur närmare den svenska än den ryska, turkiska och nordafrikanska. Sedan så går det ju självklart inte att göra ett antingen eller påstående, kulturerna går ju in i varandra och vissa områden kan med fog hävdas tillhöra flera kultursfärer.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 2 november 2004, 16:01

Härligt, nu börjar vi likna Samuel P. Huntington.

Väst kan enligt denne politiske författare vara västeuropa och USA-Kanada och skiljer sig p.g.a. den kristna kyrkanssplittring som pandersson nämnt. Överlappande kultursfärer går nog inte Huntington med på då han pratar om gränserna mellan och överlappet skulle vara konfliktorsak.

Nog svammlat, åter till hemtentan

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 november 2004, 16:11

Frågan är väl vilka kriterier man väljer. Jag tycker att Nordamerika skiljer sig från Västeuropa framför allt i synen på stat, samhälle och medborgare. I framför allt USA bygger samhällstrukturen på den enskildes ansvar i långt större utsträckning än någonstans i Europa. Jag gissar att det finns samhällsforskare som i detta avseende kan betrakta Väst- och Östeuropa som närmare varandra än Västeuropa och f a USA. Alla delar av Europa bär med sig ett tydligt feodalt arv (enkelt uttryckt som en sorts kollektivistiskt tänkande), vilket saknas i USA.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 november 2004, 19:04

Det kan vara av intresse här att inte enbart fokusera på den "anglosaxiska" kopplingen utan även konstatera den koppling som faktiskt existerar mellan Spanien/Portugal och deras gamla nybyggarkolonier i Sydamerika.

"Västvärlden" eller ej...? Spanien ja, men Latinamerika... nej?

/Forsberg

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 november 2004, 21:20

Probstner skrev:Frågan är väl vilka kriterier man väljer. Jag tycker att Nordamerika skiljer sig från Västeuropa framför allt i synen på stat, samhälle och medborgare. I framför allt USA bygger samhällstrukturen på den enskildes ansvar i långt större utsträckning än någonstans i Europa. Jag gissar att det finns samhällsforskare som i detta avseende kan betrakta Väst- och Östeuropa som närmare varandra än Västeuropa och f a USA. Alla delar av Europa bär med sig ett tydligt feodalt arv (enkelt uttryckt som en sorts kollektivistiskt tänkande), vilket saknas i USA.

/ Probstner
"Samhällsstrukturen" är ett lite småluddigt begrepp, men jag antar att du syftar på saker som transfereringssystem (social- och arbetslöshetsförsäkring, barnomsorg, familjepolitik etc). Här brukar man tala om tre huvudgrupper (så kallada välfärdsregimer), den anglosaxiska eller den liberala(Storbritannien, Irland, USA, i viss mån Japan), den kontinentala (mellan- och sydeuropeiska samt den socialdemokratiska (Nordeuropa, främst Skandinavien). Observera att det inte primärt är politisk åskådning som avses i detta fall. De tre enheterna stat, marknad och familj har olika tungt ansvar i respektive grupp för medborgarnas välfärd, indelningen kan du säkert räkna ut själv.

Indelningen är "uppfunnen" av den danske sociologen Gösta Esping-Andersen.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 november 2004, 09:06

Nja, egentligen inte bara transfereringssystemen. Själva poängen i mitt resonemang är att Förenta staterna byggdes upp från grunden med opposition mot det feodalt belastade Europa som kanske främsta drivkraft.

Tittar man på hur vissa av de postkommunistiska länderna fungerar så är likheterna med Norden slående, vilket effektivt kamouflerades av den politiska situationen under Sovjettiden. I ett land som Tjeckien finns samma typ av välfärdsförvändan som i Sverige. Stora befolkningsgrupper i båda länderna är omedvetna om kopplingen mellan produktivitet och materiellt välstånd - fördelningsfrågorna är viktigaare än tillväxtfrågorna. Men så är det väl kanske i länder som Frankrike också.

Latinamerika och Karibien är ju en intressant aspekt i sammanhanget. Jag var kanske för snabb att räkna in den delen av världen i samma kategori som Afrika och Asien. Tar man religionen som utgångspunkt så hör ju denna kontinent otvetydigt till den västkristna kulturkretsen. Hur giltigt det nu är i sammanhanget.

/ Probstner

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 november 2004, 09:46

Probstner skrev:Frågan är väl vilka kriterier man väljer. Jag tycker att Nordamerika skiljer sig från Västeuropa framför allt i synen på stat, samhälle och medborgare. I framför allt USA bygger samhällstrukturen på den enskildes ansvar i långt större utsträckning än någonstans i Europa.
Är det inte så att USA i det här fallet är unikt jämfört med hela vår omvärlden?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 november 2004, 10:22

Och att man skulle kunna tänka sig att med ett sådant kriterium som grundval separera USA från Västeuropa i begreppet "Västvärlden".

/ Probstner

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 november 2004, 11:16

Probstner skrev:Och att man skulle kunna tänka sig att med ett sådant kriterium som grundval separera USA från Västeuropa i begreppet "Västvärlden".
Förutom individualismen, finns det några fler skillnader tycker du?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 november 2004, 13:37

Probstner skrev:Nja, egentligen inte bara transfereringssystemen. Själva poängen i mitt resonemang är att Förenta staterna byggdes upp från grunden med opposition mot det feodalt belastade Europa som kanske främsta drivkraft.

Tittar man på hur vissa av de postkommunistiska länderna fungerar så är likheterna med Norden slående, vilket effektivt kamouflerades av den politiska situationen under Sovjettiden. I ett land som Tjeckien finns samma typ av välfärdsförvändan som i Sverige. Stora befolkningsgrupper i båda länderna är omedvetna om kopplingen mellan produktivitet och materiellt välstånd - fördelningsfrågorna är viktigaare än tillväxtfrågorna. Men så är det väl kanske i länder som Frankrike också.

Latinamerika och Karibien är ju en intressant aspekt i sammanhanget. Jag var kanske för snabb att räkna in den delen av världen i samma kategori som Afrika och Asien. Tar man religionen som utgångspunkt så hör ju denna kontinent otvetydigt till den västkristna kulturkretsen. Hur giltigt det nu är i sammanhanget.

/ Probstner
Tack för förklaringen.

En annan skillnad är demokratisynen. Den amerikanska definierar demokrati som frihet att göra vad som faller en in i stor utsträckning medan den europeiska innebär alla människors inflytande på besluten.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 november 2004, 13:55

Mathias Forsberg skrev:Det kan vara av intresse här att inte enbart fokusera på den "anglosaxiska" kopplingen utan även konstatera den koppling som faktiskt existerar mellan Spanien/Portugal och deras gamla nybyggarkolonier i Sydamerika.

"Västvärlden" eller ej...? Spanien ja, men Latinamerika... nej?

/Forsberg
Personligen räknar jag Sydamerika till västvärlden, vi har samma religion och de kulturella banden är starka, speciellt mellan Spanien och det spansktalande Latinamerika.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 november 2004, 14:44

LasseMaja skrev:
Probstner skrev:Och att man skulle kunna tänka sig att med ett sådant kriterium som grundval separera USA från Västeuropa i begreppet "Västvärlden".
Förutom individualismen, finns det några fler skillnader tycker du?
Jag vet faktiskt inte. Jag är benägen att luta åt att den skillnaden är tillräckligt stor för att förklara ganska mycket av de uppenbara skillnader som finns. För några år sedan hade jag nog tveklöst fokuserat mer på likheterna mellan USA och Västeuropa.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 november 2004, 15:46

Om man istället fokuserar lite på hur begreppet "Västvärlden" definieras i Mellanöstern och sydvästra Asien, så är det främst USA och västra Europa som menas. Alltså den del av världen som varit kolonialistisk och imperialistisk och därmed påverkat de områden de politiskt dominerat, och på senare tid utgjort majorieteten av turister. Exporten av amerikansk och europeisk materiell kultur bidrar. Även det moderna TV-utbudet bidrar till det här (amerikanska och europeiska serier exempelvis).

Den här bilden är naturligtvis generaliserande, till att "västerlänningar" kan anses vara likadana, oavsett de väldiga skillnader som vi själva kan observera.

I den här bilden är då både Sydamerika och Östeuropa ganska obetydliga. Dessutom spelar religiösa skillnader mellan protestanter, katoliker och ortodoxa lika liten del som skillnaden mellan olika inriktningar inom Islam för majoriteten "västerlänningar".

Nu har jag naturligtvis generaliserat om "österlänningarnas" syn på "västerlänningarna", och visst är det en illusion som inte egentligen skiljer på en mångfalld av kulturella skillnader. Men det är en praktisk illusion.

Mvh -Dan

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 november 2004, 17:08

Gutekrigaren skrev:En annan skillnad är demokratisynen. Den amerikanska definierar demokrati som frihet att göra vad som faller en in i stor utsträckning medan den europeiska innebär alla människors inflytande på besluten.
Synen på vad demokrati är är egentligen densamma här och på andra sidan Atlanten. Det som skiljer sig är vilken makt man valt att lämna till demokratin.

Amerikanens omhuldade frihet att göra vad som faller honom/henne in är garanterad av ett antal grundlagsskyddade rättigheter som vi européer saknar. Dessa rättigheter drar i USA gränser för statens makt (och därmed demokratin) som är mycket svåra att ändra på.

Henrik

Skriv svar