Ideologier har genom historian ändrats. Konservatismen ändrade sig från att vara antidemokratiska till demokratiska. Liberalismen började känna ett större ansvar för de fattiga. De nyliberala påstår nu att de har den ursprungliga läran.
När Lars Ohly sade att han är kommunist och demokrat fick han mycket kritik. En kommunist är inte demokrat eftersom det motsäger ideologin. Kan man ändra en ideologi så där? Det verkar dumt att vara begränsad av sin ideologi och hindra utvecklingen för det. Å andra sidan ska det ju inte gå att ändra en ideologi hur som helst.
Ändra ideologier
Man kan nog utgå ifrån att alla ideologier ändras ständigt. Detta på grund av att ideologier är något människor anser och tycker, det är därför en omöjlighet att en ideologi skulle vara statisk (dvs inte förändras alls)
När det gäller definitionerna av ideologierna, exempelvis om Ohly är demokratisk kommunist eller om han egentligen blivit socialdemokrat så är det svårt att sia om i nuläget, det får framtiden utvisa hur man väljer att beteckna det som sker just nu.
När det gäller definitionerna av ideologierna, exempelvis om Ohly är demokratisk kommunist eller om han egentligen blivit socialdemokrat så är det svårt att sia om i nuläget, det får framtiden utvisa hur man väljer att beteckna det som sker just nu.
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
Självklart måste ideologier kunna utvecklas och anpassa sig efter tiden. Ibland skapas helt nya grenar av en ideologi och blir en egen. Grundideologierna är alltjämt konservatism liberalism och socialism. De flesta ideologier kan spåras till någon av dessa. Hur skulle det idag se ut om konservativa fortfarande tyckte att adeln skulle ha massor privilieger och att kungen skulle ha mycket starkt inflytande, samt var fientliga till de gamla liberala kraven på olika medborgerliga friheter? De skulle inte gå så särskilt bra för dem antagligen. Det är dessutom skillnad på att vara konservativ och reaktionär, den senare vill inte ändra på något alls utan nästan stanna klockan, medan den konservative alltså vill förändra lugnt och metodiskt. Det ligger i den ideologins natur att förändra långsamt och att ta till vara på det gamla som är bra. Liberalismen har mer bråttom och ger varken nu eller då mycket för traditioner.
Min uppfattning är att det är viktigt att de olika partier som härstammar från olika ideologier inte glömmer grunden i det ideologiska budskapet. Annars får vi bara ett gäng populistpolitiker som gör det som det verkar finnas opinionsmätningar som pekar på för tillfället. Nämnas kan det närmast komiska uttalandet av Lars Leijonborg, som ville ha en omröstning om nya eu-konstitutionen, om folket ville ha det. Ska man kanske ha en omröstning för att rösta om vi ska ha en omröstning så att Leijonborg kan vara säker på vad hans parti ska tycka? ( stor varning för politik, men var tvungen att nämna det
) Samtidigt kan de förstås inte vara helt låsta vid grundideologin, det skulle vara en smula förlegat.
Min uppfattning är att det är viktigt att de olika partier som härstammar från olika ideologier inte glömmer grunden i det ideologiska budskapet. Annars får vi bara ett gäng populistpolitiker som gör det som det verkar finnas opinionsmätningar som pekar på för tillfället. Nämnas kan det närmast komiska uttalandet av Lars Leijonborg, som ville ha en omröstning om nya eu-konstitutionen, om folket ville ha det. Ska man kanske ha en omröstning för att rösta om vi ska ha en omröstning så att Leijonborg kan vara säker på vad hans parti ska tycka? ( stor varning för politik, men var tvungen att nämna det