Svenska försök till utopibildningar?
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Svenska försök till utopibildningar?
Hej!
Har vissa funderingar på att skriva min c-uppsats i historia om något som rör svenska försök till utopiska samhällen. Två kända exempel är Nya jerusalem i Sierra leone 1792 och Bishop hill i USA. Jag tycker även att man kan lägga till dem svenska kolonin i Jerusalem som skildras av Selma Lagerlöf och kanske även de sk Kirunsasvenskarna samt vissa drag i upptakten av emigrationen till Brasilien 1909-1911.
Finns det mer exempel på liknande försök både inom och utanför Sverige?
Mvh
Thorbjörn
Har vissa funderingar på att skriva min c-uppsats i historia om något som rör svenska försök till utopiska samhällen. Två kända exempel är Nya jerusalem i Sierra leone 1792 och Bishop hill i USA. Jag tycker även att man kan lägga till dem svenska kolonin i Jerusalem som skildras av Selma Lagerlöf och kanske även de sk Kirunsasvenskarna samt vissa drag i upptakten av emigrationen till Brasilien 1909-1911.
Mvh
Thorbjörn
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- CJBackfire
- Medlem
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Som jag skrev frågade jag efter svenska försök till utopibildningar. Folkhemmet tror jag faller utanför vad man menar med begreppet. Jag tror att jag kommer att koncentrera mig på nya jerusalem i slutet av 1700-talet och sätta in det i dess historiska sammanhang. Ideehistoriskt har en fd proffessor i Umeå Ambjörnsson tagit upp ämnet men har koncentrerat sig på ideerna och mindre på faktiska historiska händelser och utvecklingar runt om kring. Förhoppningsvis kan jag addera lite...
Robert: Det har skrivit mycket om de engelska utopibildningarna så kan troligtvis hitta bra med material. Vilka teorier skall du stödja dig mot?
Thorbjörn
Robert: Det har skrivit mycket om de engelska utopibildningarna så kan troligtvis hitta bra med material. Vilka teorier skall du stödja dig mot?
Thorbjörn
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Thorbjörn: Jag har inte bestämt mig riktigt ännu, jag har en läskurs i Nyklassisk politisk teori mellan mig och uppsatsen, och jag tror jag kommer få lite uppslag där. Möjligtvis någonting från Hannah Arendt, om jag hittar något att använda mig av. Hursomhelst kommer nog mitt fokus vara att kolla på hur Stater har agerat mot utopiska samhällen.
/Robert
/Robert
Re: Svenska försök till utopibildningar?
Gröna vågen samhällen? Typ Skogsnäs. Föreningen Union nån typ av utopisk kooperation i Kilafors på 1910-talet. Har Fourier haft några anhängare i Sverige?Thorbjörn Wikström skrev:Hej!
Mvh
Thorbjörn
Finns ju en del religösa ställen i Sverige som är lite intressanta. Där de har klumpat ihop sig.
De som flyttade som kolonister till Norrland på 20-talet?
En ny bildad utopi
Hej, Jag heter Ingvar och är ny här,
Med anledning av debattgruppens ämne om försök till utopibildning så vill jag
ta upp att vetenskapssamhället (även kallat vetenskapssamfundet) söker sin utopi.
Intresserade av vetenskap vet att fysikens enhetsteori anses vara en utopi.
Jag har gjort en vetenskaplig upptäckt som innebär lösningen på problemet
och eftersom jag gjort akronomen UTOPIA efter den engelska titeln på ett
"paper" Unified Theory Of Physics Is Attained, så kanske det roar er på denna
debattsight att titta på den begripliga upptäckten och den begripliga härledningen.
Min definition på en vetenskaplig teori är -- att utifrån ett problem eller en observation
utföra experiment (induktion) som härleder till empiriska fakta som logiskt utgör en
matematisk formel vilken prövas och förklarar analoga fenomen och fakta (deduktion).
kolla och kommentera gärna
http://www.theuniphysics.info
Ingvar
Med anledning av debattgruppens ämne om försök till utopibildning så vill jag
ta upp att vetenskapssamhället (även kallat vetenskapssamfundet) söker sin utopi.
Intresserade av vetenskap vet att fysikens enhetsteori anses vara en utopi.
Jag har gjort en vetenskaplig upptäckt som innebär lösningen på problemet
och eftersom jag gjort akronomen UTOPIA efter den engelska titeln på ett
"paper" Unified Theory Of Physics Is Attained, så kanske det roar er på denna
debattsight att titta på den begripliga upptäckten och den begripliga härledningen.
Min definition på en vetenskaplig teori är -- att utifrån ett problem eller en observation
utföra experiment (induktion) som härleder till empiriska fakta som logiskt utgör en
matematisk formel vilken prövas och förklarar analoga fenomen och fakta (deduktion).
kolla och kommentera gärna
http://www.theuniphysics.info
Ingvar
Jag behärskar inte ämnet tillräckligt bra för att veta vad som är riktigt och vad som är fel, men några punkter kan jag bidra med:
1. I din framställning får man intrycket att Einstein, Planck & co. stått oemotsagda under hundra år. Ingenting kan vara mer felaktigt.
2. Om Jante-lagen är så förhärskande inom vetenskapen så skulle väl Einstein aldrig ha slagit igenom?
3. I din PDF har du med en massa irrelevant stuff (citat etc.), och i början dessutom. Ta bort det.
Edit: Kom på den kanske viktigaste punkten...
4: Inget ont om ABF, men har man en enhetsteori som förklarar all fysik så finns det väl lämpligare forum att lansera den i. Inte ens detta forum, säkert landets bästa i sitt slag, är ju särskilt relevant. Vad säger folk som begriper sig på ämnet om det hela?
1. I din framställning får man intrycket att Einstein, Planck & co. stått oemotsagda under hundra år. Ingenting kan vara mer felaktigt.
2. Om Jante-lagen är så förhärskande inom vetenskapen så skulle väl Einstein aldrig ha slagit igenom?
3. I din PDF har du med en massa irrelevant stuff (citat etc.), och i början dessutom. Ta bort det.
Edit: Kom på den kanske viktigaste punkten...
4: Inget ont om ABF, men har man en enhetsteori som förklarar all fysik så finns det väl lämpligare forum att lansera den i. Inte ens detta forum, säkert landets bästa i sitt slag, är ju särskilt relevant. Vad säger folk som begriper sig på ämnet om det hela?
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 1 gånger.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det här stod ju på första sidan, och det låter ju väldigt intressant. Skulle du kunna utveckla detta?Vi ska studera spiralgalaxernas flata rotationskurva vilken feltolkats som att galaxarmarnas konstanta rotationshastighet borde avta med avståndet från centrum därför att annars borde galaxen slungas isär, beräknat efter den teoretiska massan . Det antas att galaxerna därför innehåller mörk materia som ger ökad gravitation och håller ihop galaxerna. Hastighetkurvan förklaras så att vi ser att ingen mörk materia behövs. Astronomernas feltolkningen förklaras med att de inte förstått skillnaden mellan banhastighet och vinkelhastighet .
Mvh -Dan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Antroposoferna arbetar fär ett mer andligt samhälle, har en egen arkitektur och faktiskt egen sjukvård.
Se:http://www.antroposofi.nu/20040610_hogskolan.php
Det är ett sällskap med gamla anor och minns jag inte fel var t.ex Johannes Bureus med i ett sällskap som småningom blir just Antroposoferna.
Om det är utopiskt kan man kanske diskutera, jag tycker dock det.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Se:http://www.antroposofi.nu/20040610_hogskolan.php
Det är ett sällskap med gamla anor och minns jag inte fel var t.ex Johannes Bureus med i ett sällskap som småningom blir just Antroposoferna.
Om det är utopiskt kan man kanske diskutera, jag tycker dock det.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Så du menar det. Nu har inte jag några specialkunskaper härvidlag, men jag känner ett antal antroposofer..Hexmaster skrev:Antroposofin grundades av Rudolf Steiner för sisådär 100 år sedan. Det är knappast frågan om en avknoppning av vare sig Rosencreutzarna, Frimurarna eller Tempelherrarna.
Du kan väl kolla in detta: http://www.prm.se/antroposofi/walped.htm#to15 så läs gärna
Den trettonde i kretsen av de tolv.
Hälsningar
Christer Samuelsson.