4 kr i timlön?
4 kr i timlön?
Det har skrivits mkt den senaste tidem om kinesiska arbetare som monterar kranar i Göteborgs hamn för 4 kr i timmen.
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story ... 01,00.html
Om jag har förstått saken rätt så är kranarna köpta inklusive montering och det är därför det kinesiska företaget har med egen personal.
Nu undrar jag är verkligen lönerna så låga i Kina som 4 kr i timmen? Detta är troligen ganska duktiga gubbar (och därmed förhållandevis välbetalda) som man har med sig.
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story ... 01,00.html
Om jag har förstått saken rätt så är kranarna köpta inklusive montering och det är därför det kinesiska företaget har med egen personal.
Nu undrar jag är verkligen lönerna så låga i Kina som 4 kr i timmen? Detta är troligen ganska duktiga gubbar (och därmed förhållandevis välbetalda) som man har med sig.
Ja, lönerna för industriarbete kan vara så låga i Kina. De kan vara såväl högre som lägre också, beroende på vad det är för arbete och i vilken region.
Jag reagerade också på att det var så låg lön - det rör ju sig om ganska kvalificerad personal. Dock - i lönen ingår också mat och logi och dessutom så får man ju resa till Sverige. En tanke kan ju vara att arbetarna kanske därför ser arbetet som en chans till lite äventyr. Kinesiska arbetare har ganska få andra chanser att få ge sig ut och resa.
Men jag tycker också det är lite småskuret med fyra kronor i timmen, dessutom blir det lite bisarrt när det är kommunala bolag som ligger bakom. Göteborgs Stad med flera brukar ju annars leverera ganska stora ord om etik och socialt ansvarstagande.
Jag reagerade också på att det var så låg lön - det rör ju sig om ganska kvalificerad personal. Dock - i lönen ingår också mat och logi och dessutom så får man ju resa till Sverige. En tanke kan ju vara att arbetarna kanske därför ser arbetet som en chans till lite äventyr. Kinesiska arbetare har ganska få andra chanser att få ge sig ut och resa.
Men jag tycker också det är lite småskuret med fyra kronor i timmen, dessutom blir det lite bisarrt när det är kommunala bolag som ligger bakom. Göteborgs Stad med flera brukar ju annars leverera ganska stora ord om etik och socialt ansvarstagande.
- Belisarius
- Medlem
- Erik Hägerdal
- Medlem
Lönerna i Kina varierar från industri till industri och arbetsplats till arbetsplats. Det finns inte på något vis några heltäckande kollektivavtal över landet som utgör något slags riktmärke även om det finns lagstadgade minimilöner (som följs beroende på hur pass mycket pengar under bordet ansvariga myndigheter får) och fack som i praktiken är statens förlängda armar. Även om många fortfarande förbluffas över den kinesiska tillväxten de senaste åren så finns det fortfarande miljoner lantbrukare som i stort bara lever av sina jordbruk, till detta kommer ett system med inrikespass etc likt det ryska i syfte för att dämpa inflyttningen till vissa storstäder så det finns x miljoner till som lever i Shanghai med omnejd vilka inte syns i statistiken. Det är förmodligen sådana "osynliga" människor som arbetar för så lite som 4 kr/h.
Kunde inte sagt det bättre själv - och då är jag själv fackligt aktiv!Belisarius skrev:Vad jag gillade mest var att de intervjuade facket, som godkänt avtalet. Fackrepresentanten var ju av meningen att detta handlar om metallarbetare och han var bara intresserad av de egna medlemmarna - hamnarbetarna. Därför var det helt OK med den timlönen.
Solidaritet...
Vilket hyckel!
- Anders Nyman
- Medlem
Det är ju otroligt vad det skilljer sig lönemässigt i olika länder,, när man ser en sådan här sak som 4 kr i timlön.. Då kan man ju fundera om deras arbetsgivare verkligen värdesätter en arbetares insatts för ett företag..? För det är ju att utnyttja folk. Jag såg på Tv:n för cirka ett år sedan om fotbollsindustrin att stora fotbollsklubbar runt om i världen och fotbollslandslag utnyttjar billighets varianten att få sina fotbollar gjorda, för det visades ett program från Indien om jag inte minns fel, att där satt folk och gjorde fotbollar åt rika fotbolls klubbar, för en liten penning, det är väl också lite av det här att utnyttja folk i fattiga länder.. Ha det bra
Nu skall vi inte slå så hårt i dörrarna i Sverige. De Svenska lönerna ligger lågt i jämförelse med lönerna i en del andra industriländer.
Vi behöver inte resa längre än till Norge för att hitta ett betydligt högre löneläge ( och kostnadsläge ). Samtidigt gör många Svenska företag jobb i Norge och har med sig sitt eget folk hemifrån. Inte f****n får de gubbarna (och tjejerna) Norska löner medan de utför jobb här. De får sin vanliga Svenska lön och så står företaget för omkostnaderna och betalar ut traktamente.
Samma sak gäller med de Kinesiska arbetarna. Skillnaden mellan lönenivåerna är bara så mycket större. Samtidigt får man inte glömma att köpkraften för fyra spänn i Kina är betydligt större än köpkraften för fyra spänn här så jämförelsen haltar lite - även om fyra kronor antagligen inte räcker så långt i Kina heller.
Jag har själv jobbat mycket med Fillipinska sjöfolk. De har ju lägre löner än vi Skandinaver har (fast mycket högre än Kineser). Samtidigt har en Fillipinsk matros råd till en oändligt högre levnadsstandard hemma än vad en Svensk kapten har. Dessutom går Filippinaren i pension vid ungefär 50års ålder medan Svensken jobbar bortåt 15 år längre.
Vi behöver inte resa längre än till Norge för att hitta ett betydligt högre löneläge ( och kostnadsläge ). Samtidigt gör många Svenska företag jobb i Norge och har med sig sitt eget folk hemifrån. Inte f****n får de gubbarna (och tjejerna) Norska löner medan de utför jobb här. De får sin vanliga Svenska lön och så står företaget för omkostnaderna och betalar ut traktamente.
Samma sak gäller med de Kinesiska arbetarna. Skillnaden mellan lönenivåerna är bara så mycket större. Samtidigt får man inte glömma att köpkraften för fyra spänn i Kina är betydligt större än köpkraften för fyra spänn här så jämförelsen haltar lite - även om fyra kronor antagligen inte räcker så långt i Kina heller.
Jag har själv jobbat mycket med Fillipinska sjöfolk. De har ju lägre löner än vi Skandinaver har (fast mycket högre än Kineser). Samtidigt har en Fillipinsk matros råd till en oändligt högre levnadsstandard hemma än vad en Svensk kapten har. Dessutom går Filippinaren i pension vid ungefär 50års ålder medan Svensken jobbar bortåt 15 år längre.
- Anders Nyman
- Medlem
Är det inte så att man medvetet håller nere värdet på den kinesiska valutan? I alla fall brukar många(?) anklaga den kinesiska regimen för detta.
4 kr i timmen innebär en månadslön på ca 700 kr. Det är ungefär en tiondel (grovt räknat) av vad en svensk arbetare tjänade vid sekelskiftet 1900 omräknat i dagens penningvärde. Visst kan levnadsstandarden i dagens Kina vara något lägre än i Sverige för 100 år sedan, men knappast bara en tiondel. Dessutom såg jag i något tv-program att löner så låga som ca 200 kr i månaden förekommer i Kina. (Antar dock att den familjen delvis var självförsörjande på livsmedel.)
Hur som helst måste prisnivån (pga den låga värderingen av valutan?) vara extremt låg i Kina, i alla fall på inhemska varor. Annars skulle det inte gå att överleva på de här låga lönerna.
4 kr i timmen innebär en månadslön på ca 700 kr. Det är ungefär en tiondel (grovt räknat) av vad en svensk arbetare tjänade vid sekelskiftet 1900 omräknat i dagens penningvärde. Visst kan levnadsstandarden i dagens Kina vara något lägre än i Sverige för 100 år sedan, men knappast bara en tiondel. Dessutom såg jag i något tv-program att löner så låga som ca 200 kr i månaden förekommer i Kina. (Antar dock att den familjen delvis var självförsörjande på livsmedel.)
Hur som helst måste prisnivån (pga den låga värderingen av valutan?) vara extremt låg i Kina, i alla fall på inhemska varor. Annars skulle det inte gå att överleva på de här låga lönerna.
Att göra en sådan jämförelse blir väldigt missvisande eftersom levnadsstandard och prisnivå är två helt olika saker (det är till exempel helt olika prisnivåer mellan en storstadskommun och landsortskommun i Sverige trots att levnadsstandarden är identisk).a81 skrev: 4 kr i timmen innebär en månadslön på ca 700 kr. Det är ungefär en tiondel (grovt räknat) av vad en svensk arbetare tjänade vid sekelskiftet 1900 omräknat i dagens penningvärde. Visst kan levnadsstandarden i dagens Kina vara något lägre än i Sverige för 100 år sedan, men knappast bara en tiondel. Dessutom såg jag i något tv-program att löner så låga som ca 200 kr i månaden förekommer i Kina. (Antar dock att den familjen delvis var självförsörjande på livsmedel.)