Davidianerna och andra galna sekter

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Davidianerna och andra galna sekter

Inlägg av Corsair » 4 mars 2007, 02:45

Jag har en fetisch för sekter, särdeles sekter som uppkommer i USA och på något vis spårar ut totalt. Tänkte att vi kunde diskutera just sekter i den här tråden.

Min favoritsekt är Branch Davidian - Davidianerna - som det blev mycket uppståndelse kring och ledde till en hel belägring av dess koloni, Mount Carmel. Massmördaren Timothy McVeigh påstod att hans aktion i Oklahoma var en reaktion på 'Waco Siege'. Jag tar mig friheten att citera Wikipedia för en introduktion av sekten:
Wikipedia skrev:År 1986 tog Vernon Howell, som 1990 valde att byta namn till David Koresh, över ledarskapet för davidianerna. Sekten hade Bibeln som grund för sina läror, men Bibeln kompletterades och ersattes i viss mån av den levande "profeten" Koreshs uppenbarelser. De firade lördagen som sabbat och avhöll sig från kött, alkohol, koffein och tobak. De förkastade pråliga kläder och elegans, födelsedagsfirande och TV-tittande. Koresh informerade sina anhängare om att Harmageddon skulle inledas i USA med en attack mot davidianerna.
Fortsättningen finns att läsa här och här finns mer information.

Skulle uppskatta att få lära känna fler sekter. :)

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 4 mars 2007, 15:12

När det gäller stolliga sekter kan man ju alltid nämna scientologerna. Jag citerar:
Jag ska berätta en historia för dig. Sitter du bekvämt? Bra, då börjar vi.

För mycket länge sedan (75 miljoner år sedan för att vara exakt) fanns det en främmande galaktisk härskare vid namn Xenu. Xenu var härskare över alla planeter i denna del av galaxen, inklusive över vår planet Jorden, som för övrigt på den tiden hette Teegeeack.

Dock hade Xenu ett problem. Alla de 76 planeter han kontrollerade var överbefolkade. Varje planet hade i genomsnitt 178 miljarder människor. Xenu behövde lösa detta problem, så han tänkte ut en djävulsk plan.

Xenu skaffade sig total kontroll, och med hjälp av förrädare lyckades han besegra folket och dom lojala officerarna. Med hjälp av psykiatriker kallade han in miljarder människor för en skatte kontroll, men istället för denna kontroll (vilket ju bara var en ursäkt) blev de injicerade med en blandning av alkohol och glykol som hade till syfte att paralysera dom. Därefter blev alla dessa människor inlastade i rymdskepp, som såg exakt ut som DC8:or (förutom att dom hade raket motorer istället för propellrar).
Läs mer på:
http://www.xenu.net/archive/leaflet/xenusw.htm

Stefan
Medlem

Re: Davidianerna och andra galna sekter

Inlägg av Stefan » 6 mars 2007, 13:40

Corsair skrev:Jag har en fetisch för sekter, särdeles sekter som uppkommer i USA och på något vis spårar ut totalt.
Petläge på: Jag tror du tänker på ordet faiblesse (hur det nu stavas). Fetisch är ett föremål man dyrkar. Religiöst eller sexuellt...

Jo, ämnet konstiga sekter är intressant.

Och stormningen av Davidianerna hade tydligen sina mörka sidor har jag läst nånstans.

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem

Inlägg av Coitadinha » 11 mars 2007, 23:07

Beträffande Davidianerna: En jobbarkompis kommentar när det hade hänt: "Att Koresh tyckte han var Jesus är väl OK, men att flera hundra andra höll med, det är det konstiga". Mitt i prick tycker jag.
Att katolikernas och pingstvännernas ledare i Sverige hotar sänka regeringen om dom inte får bestämma över en massa andra människors (här=kvinnors) liv och graviditeter räcker för mig som urspårat religiöst beteende.
Var det för politiskt?

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 30 mars 2007, 13:54

Coitadinha skrev:Att katolikernas och pingstvännernas ledare i Sverige hotar sänka regeringen om dom inte får bestämma över en massa andra människors (här=kvinnors) liv och graviditeter räcker för mig som urspårat religiöst beteende.
Var det för politiskt?
Varken katolicismen eller pingstvännerna är några sekter i min bok.

Inlägget om Scientologerna uppskattades. Kanske det finns någon som sitter på ett bra boktips kring sekter?

Skriv svar