Josef:s döttrar och liknande

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Josef:s döttrar och liknande

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 oktober 2007, 19:48

Upptäckte under min lilla tidningssökning råkade stöta på denna händelse som utspelades under sommaren 1903 i norduppland, som landskapets tidningar rapporterade om.

Från Tierpposten 8 juli 1903(gammal stavning)
Josef döttrar kallar sig två medelålders fruntimmer, som för närvarande draga kring i Tierp socken och predika i byarna. Innehållet af deras förkunnelse är, yttrar UNT:s meddelare, af den beskaffenhet, att ingen menniska borde bry sig om hvad de har att säga. Icke desto mindre är det massor av folk som har lyssnat till dem, somliga är dock så kritiska, att de inser värdet af hvad som här bjudes och man få höra kraftiga uttryckav harm öfver den mjuka maten.
Antagligen var det ett problem med dessa två damer och man kan nästan föreställa sig vad som har blivit sagt och gjort. Vad jag har förstått så är det två damer som har fått för sig att bibeln är något exotiskt, men man skall också vara försiktigt med att komma med för stora funderingar. Om man skall tro artikeln eller notisen så verkar det som att tidningen och synnerhet denna notis, att man varnar lite grann för dessa två damer.

Är det någon annan som har stött på dessa kvinnor, google gav bara en träff om att Josef döttrar skulle vara nån annanstans. Under 1800-talet och början av 1900-talet så bildades många religiösa samfund i Sverige och Josef döttrar kan man säga en av dem, trots att Josef döttrar bara var någonting som man inte tog fäste på, så var det en tid då detta förekom i stor utsträckning. I många städer och socknar så var det antingen en eller i en grupp verksamma personer som gick runt o predikade, så det var nog mer eller mindre förekommande.

Jag utgår inte att motsvarande Josef döttrar var ensamma med att utföra sådana där rundvandringar med predikningar, utan det var fler som höll på med detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 oktober 2007, 22:27

Salvelsefulla predikanter fanns det gott om vid den tiden. Liksom gråtmilda, svavelosande, eller vilken sort man nu föredrog - några blev förevigade i Albert Engströms skrifter :) och Grisslehamn är ju heller inte så långt bort.

"Josefs döttrar" var ett briljant namn, men åtminstone jag kan inte alls föreställa mig "vad som har blivit sagt och gjort". Fast hade det varit riktigt sensationellt á la mormoner eller så, så hade det väl blivit bättre dokumenterat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 oktober 2007, 17:26

"Josefs döttrar" var ett briljant namn, men åtminstone jag kan inte alls föreställa mig "vad som har blivit sagt och gjort". Fast hade det varit riktigt sensationellt á la mormoner eller så, så hade det väl blivit bättre dokumenterat.
Jag håller med dig, men jag antar att dessa två damer slutade med detta strax efteråt, har ännu inte hittat nya artiklar kring deras agerande. Så jag kan utgå ifrån två saker, antingen var det bara vanligt påhitt eller så tillhörde de en religiös rörelse.

Stefan

Skriv svar