Den historiske Buddha?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Calypze
Medlem

Den historiske Buddha?

Inlägg av Calypze » 28 februari 2008, 19:26

Vet man någonting om den historiske Buddha, bortom de buddhistiska legenderna? Isf vad, och var kan man läsa om det?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Den historiske Buddha?

Inlägg av Lindir » 29 februari 2008, 03:48

Calypze skrev:Vet man någonting om den historiske Buddha, bortom de buddhistiska legenderna? Isf vad, och var kan man läsa om det?
Nej, såvitt jag vet finns det ingen som helst information som är oberoende av de buddhistiska skrifterna. Eftersom uppgifterna från de buddhistiska skrifterna också varierar mellan olika buddhistiska skolor och traditioner innehåller även de en del motstridig information, exempelvis om exakt när han levde.

De tidigaste tydliga beläggen för olika detaljer i Buddhas liv och lära (mer om etiken än om filosofin) kommer från de många monument och pelare med inskriptioner på olika indiska språk (och faktiskt enstaka inskriptioner även på grekiska och arameiska!) som spreds ut över nästan hela den indiska subkontinenten av kejsar Ashoka på 200-talet f Kr. Intressant nog är detta alltså innan ens de buddhistiska skrifterna börjat nedtecknas (de traderades muntligt de första kanske 400 åren).

Bristen på oberoende information verkar vara ganska genomgående vad gäller alla typer av historiska fakta i äldre indisk historia.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 oktober 2008, 08:54

Ja, det finns ju inte så mycket fakta om just Buddha.. Men som jag har hört så ska Buddha ha varit någon profet. Det är faktiskt det ennda jag har hört om denne Buddha. För många har man diskuterat olika religioner med, men just Buddha verkar de man har diskuterat med inte veta just något om.. :oops:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 5 oktober 2008, 18:57

Anders Nyman skrev: Ja, det finns ju inte så mycket fakta om just Buddha..
Det är i och för sig inget som gäller specifikt för "just Buddha", utan gäller i princip alla förhistoriska (eller tidighistoriska, beroende på hur man ser på saken) personer som någonsin levat.
Anders Nyman skrev:Men som jag har hört så ska Buddha ha varit någon profet.
Nej, någon profet har han aldrig betraktats som. Med "profet" brukar man syfta på någon som talar å någon högre makts vägnar. Buddha talade uteslutande utifrån sin egen erfarenhet, inte utifrån någon uppenbarelse från någon gud eller så.
Anders Nyman skrev:Det är faktiskt det ennda jag har hört om denne Buddha.
Skulle du av någon anledning få lust att bekanta dig mer med denne Buddhas liv (vilket jag absolut kan rekommendera) kan jag föreslå tre böcker av helt olika slag:

Thich Nhat Hanh: Old Path, White Clouds, en kronologisk berättelse om Buddhas liv från födelse via upplysning till död, med hans lära förklarad allteftersom han förklarade den för sina lärjungar. Skriven av en vietnamesisk zen-mästare kallad världens näst mest kände buddhistmunk efter Dalai Lama (som inte skrivit någon specifik Buddhabiografi, även om han förstås skrivit mycket om Buddha ...), på ett mycket poetiskt och vackert sätt, och samtidigt lättillgängligt (trots att det är en tjock bok ...).

Hajime Nakamura: Gotama Buddha: A Biography Based on the Most Reliable Texts, en mer akademisk bok av en känd japansk professor som var expert på indisk och buddhistisk filosofi.

Karen Armstrong: Buddha, en engelsk före detta katolsk nunna som på senare år uppmärksammats vida för sina böcker om de olika religionerna och religionsgrundarna. Finns även i svensk översättning.
Anders Nyman skrev:För många har man diskuterat olika religioner med, men just Buddha verkar de man har diskuterat med inte veta just något om.. :oops:
Menar du vad gäller historiskt verifierbara fakta eller överhuvud taget?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 oktober 2008, 19:07

Lindir skrev:
Anders Nyman skrev: Ja, det finns ju inte så mycket fakta om just Buddha..
Det är i och för sig inget som gäller specifikt för "just Buddha", utan gäller i princip alla förhistoriska (eller tidighistoriska, beroende på hur man ser på saken) personer som någonsin levat.
Anders Nyman skrev:Men som jag har hört så ska Buddha ha varit någon profet.
Nej, någon profet har han aldrig betraktats som. Med "profet" brukar man syfta på någon som talar å någon högre makts vägnar. Buddha talade uteslutande utifrån sin egen erfarenhet, inte utifrån någon uppenbarelse från någon gud eller så.
Anders Nyman skrev:Det är faktiskt det ennda jag har hört om denne Buddha.
Skulle du av någon anledning få lust att bekanta dig mer med denne Buddhas liv (vilket jag absolut kan rekommendera) kan jag föreslå tre böcker av helt olika slag:

Thich Nhat Hanh: Old Path, White Clouds, en kronologisk berättelse om Buddhas liv från födelse via upplysning till död, med hans lära förklarad allteftersom han förklarade den för sina lärjungar. Skriven av en vietnamesisk zen-mästare kallad världens näst mest kände buddhistmunk efter Dalai Lama (som inte skrivit någon specifik Buddhabiografi, även om han förstås skrivit mycket om Buddha ...), på ett mycket poetiskt och vackert sätt, och samtidigt lättillgängligt (trots att det är en tjock bok ...).

Hajime Nakamura: Gotama Buddha: A Biography Based on the Most Reliable Texts, en mer akademisk bok av en känd japansk professor som var expert på indisk och buddhistisk filosofi.

Karen Armstrong: Buddha, en engelsk före detta katolsk nunna som på senare år uppmärksammats vida för sina böcker om de olika religionerna och religionsgrundarna. Finns även i svensk översättning.
Anders Nyman skrev:För många har man diskuterat olika religioner med, men just Buddha verkar de man har diskuterat med inte veta just något om.. :oops:
Menar du vad gäller historiskt verifierbara fakta eller överhuvud taget?
De som jag har pratat med om just Buddha, å att de inte vet så mycket om Herr buddha, det är mest ur Historisk synpunkt...

Å, dessa böcker som du nämnde jag ska notera dem och kolla med Biblioteket här i stan om de har dem.. För jag läser en hel del historiska fakta böcker å även några böcker om olika världsdelar och deras religioner kan ibland slinka med från Biblioteket.. :wink: :wink:

Skriv svar