Hyperinflation, Zimbabwe vs mellankrigstyskland
-
Roger Klang
- Medlem
- Kontakt:
Hyperinflation, Zimbabwe vs mellankrigstyskland
Finns det några definierade recept mot hyperinflation? Jämförelser mellan Zimbabwe och mellankrigstyskland.
I Zimbabwe råder just nu en 100 000 procents inflation. Ett bröd kostar 3 miljoner dollar. Vilka jämförelser och skillnader kan man göra mellan Zimbabwe och mellankrigstyskland? Finns det över huvudtaget några likheter? Skulle samma recept som hjälpte Tyskland kunna hjälpa Zimbabwe? Jag vet väldigt lite om ämnet hyperinflation, och det är en av orsakerna till att jag startar den här tråden. Jag vill lära mig mer! En sak som skulle hjälpa är om Robert Mugabe utlyste nyval, eller ännu hellre avgick. Så mycket begriper jag i alla fall! Roten till det onda tycks nämligen vara Mugabes tvång mot fria entreprenörers självständiga val, samt tvångskonfiskering av egendomar som tillhörde vita. Men så var det väl inte i mellankrigsTyskland? För roten till det handlade väl om att första världskrigets segermakter sög blod ur en sten av förloraren Tyskland? Eller det kanske är samma sak, ur ett ekonomiskt perspektiv?
Jag tycker mig förstå att Zimbabwe inte är ett i huvudsak muslimskt land. Det verkar som om man får tjäna pengar på ränta i Zimbabwe, annars skulle nog inte hyperinflation kunna uppträda som fenomen? Det är lite funderingar jag har.
Roger Klang, Lund den 11/03/2008
I Zimbabwe råder just nu en 100 000 procents inflation. Ett bröd kostar 3 miljoner dollar. Vilka jämförelser och skillnader kan man göra mellan Zimbabwe och mellankrigstyskland? Finns det över huvudtaget några likheter? Skulle samma recept som hjälpte Tyskland kunna hjälpa Zimbabwe? Jag vet väldigt lite om ämnet hyperinflation, och det är en av orsakerna till att jag startar den här tråden. Jag vill lära mig mer! En sak som skulle hjälpa är om Robert Mugabe utlyste nyval, eller ännu hellre avgick. Så mycket begriper jag i alla fall! Roten till det onda tycks nämligen vara Mugabes tvång mot fria entreprenörers självständiga val, samt tvångskonfiskering av egendomar som tillhörde vita. Men så var det väl inte i mellankrigsTyskland? För roten till det handlade väl om att första världskrigets segermakter sög blod ur en sten av förloraren Tyskland? Eller det kanske är samma sak, ur ett ekonomiskt perspektiv?
Jag tycker mig förstå att Zimbabwe inte är ett i huvudsak muslimskt land. Det verkar som om man får tjäna pengar på ränta i Zimbabwe, annars skulle nog inte hyperinflation kunna uppträda som fenomen? Det är lite funderingar jag har.
Roger Klang, Lund den 11/03/2008
Re: Hyperinflation, Zimbabwe vs mellankrigstyskland
OT för ämnet i sig månne, men Serbien/Exjugoslavien genomgick väl en period med superinflation på 1990-talet, i samband med upplösningen av Jugoslavien? Sedlar med värde på 500 miljarder dinarer ska väl ha tryckts.
Här finns exempel på hyperinflation genom historien:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation
Här framhålls ju Jugoslavien som ett exempel på en av de värre hyperinflationerna. Exakt hur man här fick bot med detta vet jag ej, den nya valuta man införde lyckades väl rätt väl att behålla sitt värde.
Här finns exempel på hyperinflation genom historien:
Här framhålls ju Jugoslavien som ett exempel på en av de värre hyperinflationerna. Exakt hur man här fick bot med detta vet jag ej, den nya valuta man införde lyckades väl rätt väl att behålla sitt värde.
Mer lämpligt att jämföra med Zaïre, båda staterna hade misskött sin ekonomi, konfiskerat egendom ifrån minoriteter och det råder stor korruption.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag funderar lite:
Hyperinflation kan ju dels bero på att man som i Tyskland tryckte enorma mängder pengar. Finns det mycket pengar vill alla vara med och dela, vilket driver upp priserna och därmed inflationen. I Tyskland hade man kanske kunnat stoppa inflationen genom att stoppa sedelpressarna. Dock fanns det väl där en baktanke med inflationen: Man ville från politiskt håll driva ner krigsskadeståndet. Jag gissar att detta var definierat i tysk valuta. Genom sedeltryckandet lyckades men "enkelt" betala, till pris av invånarnas bankrutt.
Naturligtvis har man inget förtroende för den pennignorganisation som agerar på detta viset. All inflation är ju ett misstroende mot betalningsmedlet. LItan man inte på penningmakaren vill man ju ha göre marginaler, vilket ävend et leder till inflation.
Misstroende mot penningmakren är väl ockp anlednignen till att hyperinflation uppträder i kris-situationer där samhällen rasar. Så var fallet i Jugoslavien. Man vill ha högre marginaler, varför priserna stiger. Så verkar vara fallet även i Zimbabwe. Var det inte där som man betalade soldaterna med sedlar i enormt stora valörer, så stora att de var omöjliga som betalningsmedel eftersom ingen kunde växla dem? På det viset skapade man en dybbelmyntfot. De stora sedlarna kunde i butiker och liknande lösas in till en tredjedel av sitt värde, eller något liknande. Därmed var inflationen ett faktum i samma stund som sedeln användes.
Det var mina 25 cent
Hyperinflation kan ju dels bero på att man som i Tyskland tryckte enorma mängder pengar. Finns det mycket pengar vill alla vara med och dela, vilket driver upp priserna och därmed inflationen. I Tyskland hade man kanske kunnat stoppa inflationen genom att stoppa sedelpressarna. Dock fanns det väl där en baktanke med inflationen: Man ville från politiskt håll driva ner krigsskadeståndet. Jag gissar att detta var definierat i tysk valuta. Genom sedeltryckandet lyckades men "enkelt" betala, till pris av invånarnas bankrutt.
Naturligtvis har man inget förtroende för den pennignorganisation som agerar på detta viset. All inflation är ju ett misstroende mot betalningsmedlet. LItan man inte på penningmakaren vill man ju ha göre marginaler, vilket ävend et leder till inflation.
Misstroende mot penningmakren är väl ockp anlednignen till att hyperinflation uppträder i kris-situationer där samhällen rasar. Så var fallet i Jugoslavien. Man vill ha högre marginaler, varför priserna stiger. Så verkar vara fallet även i Zimbabwe. Var det inte där som man betalade soldaterna med sedlar i enormt stora valörer, så stora att de var omöjliga som betalningsmedel eftersom ingen kunde växla dem? På det viset skapade man en dybbelmyntfot. De stora sedlarna kunde i butiker och liknande lösas in till en tredjedel av sitt värde, eller något liknande. Därmed var inflationen ett faktum i samma stund som sedeln användes.
Det var mina 25 cent
Angående soldater och höga sedlar så tänker du nog på Zaïre runt 1990, första plundringen kallades det när militären gick bärsärk då dom inte kunde använda sin lön pga ingen tog den sedeln.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kanske har jag fel, men är det inte så att krigsskadeståndet Tyskland tvingades betala överdrivet? Tyskland var tvungen att betala stora summor men samtidigt flöt det in mer pengar till Tyskland genom investeringar framförallt från USA. I själva verket så hade Tyskland kunnat betala krigsskadeståndet, det hade varit tungt men inte omöjligt.Roger Klang skrev:För roten till det handlade väl om att första världskrigets segermakter sög blod ur en sten av förloraren Tyskland? Eller det kanske är samma sak, ur ett ekonomiskt perspektiv?
/Martin
-
Roger Klang
- Medlem
- Kontakt:
Tryggve skrev:
. Wikipedia talar nästan enbart om den inre ”finansiella marknaden” eller pengar, som i och för sig kan utlösa hyperinflation, men inte av sig självt, det måste till dumma, desperata, korrumperade eller despotiska politiker i soppan också. Här är ursprungsartikeln från SvD: http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld ... 312501.e24
Frogman skrev:
Markus Holst, du skriver intressanta saker!
M.v.h. Roger Klang, Lund den 12/03/2008
Problemet är att denna sida på ett politiskt korrekt sätt beskriver följderna av hyperinflation väl, men går inte så mycket in på de bakomliggande orsakerna. Jag har läst sidan, och jag tycker att min förklaring om att suga blod ur en sten i fallet mellankrigstyskland/England och Zimbabwes landreformer, är bättre än de inhemska ekonomiska exempel wikipedia tar upp, eftersom inget land står och faller med sig självt! I alla fall i Zimbabwes fall betydde det nog också mycket att en stor del av befolkningen flyr landet, för att hyperinflation har uppstått (orsak och verkan här föregår varandra). Också att den vita minoriteten tog med sig affärskontakterna med omvärlden när de blev tvungna att lämna ifrån sig sina egendomar (de siktar nog på att komma tillbaka)Här finns exempel på hyperinflation genom historien:
Frogman skrev:
Men det är mer intressant att jämföra ett Afrikanskt och ett central-europeiskt land, istället för två afrikanska länder!Mer lämpligt att jämföra med Zaïre, båda staterna hade misskött sin ekonomi, konfiskerat egendom ifrån minoriteter och det råder stor korruption.
Markus Holst, du skriver intressanta saker!
M.v.h. Roger Klang, Lund den 12/03/2008
Jo, men mer irrelevant, olika anledningar och tidsepoker. Jugoslavien är isåfall en mer relevant jämförelse, misskött ekonomi och mycket korruption och tidsepokerna är närmare varandra.
-
Roger Klang
- Medlem
- Kontakt:
Martin Lundvall, vill du förtydliga lite?
Skrev:
Skrev:
Kanske har jag fel, men är det inte så att krigsskadeståndet Tyskland tvingades betala överdrivet?
-
Roger Klang
- Medlem
- Kontakt:
Frogman skrev: 
Har du några idéer då, Frogman?Jo, men mer irrelevant, olika anledningar och tidsepoker. Jugoslavien är isåfall en mer relevant jämförelse, misskött ekonomi och mycket korruption och tidsepokerna är närmare varandra.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Roger Klang skrev:Martin Lundvall, vill du förtydliga lite?
Skrev:Kanske har jag fel, men är det inte så att krigsskadeståndet Tyskland tvingades betala överdrivet?
Visst. Jag har inte läst inte så mycket om den finansiella krisen i Tyskland men jag har fått för mig att påståendet om att Tysklands ekonomi gick kräftgång på grund av det stora krigsskadeståndet är överdrivet. Inte felaktigt, men att krigsskadeståndet har fått för skuld till krisen. Tyskland fick betala mycket skadestånd men inte så mycket att det automatiskt bidrog till att det blev hyperinflation.
Tyvärr kommer jag inte ihåg mer, eller från vilken bok jag har läst det i. Förhoppningsvis kanske någon annan kan fylla på. Jag ska kolla upp lite mer och se om jag kan gnugga fram lite mer ur de små grå.
/Martin
Ett intressant exempel på land som haft hyperinflation är Israel, till slut så tröttnade alla och man införde New Israeli Shekel år 1985 efter Liran och Shekel´n.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hyperinflation torde ju även vara självpåspädande då alla förösker att få ett pris för sina varor som de kan ha glödje av i morgon också. Därför torda handlarna fundera ut vad varan är värd i morgon och sälja den för det priset idag. Likadant torde det lida akut brist på varor då alla väöntar med att sälja tills de själva per omgående behöver pengar. det ör ju ingen idé att samla pengar på hög, ens till morgondagen. Bättre då att behålla varan. ADarför har man väl ibland sett att en del varor få agera myntfot. jag har härt att man värderat saker i koks eller cigaretter, i smaband med vv2 och den tyska inflationen.
Det ärlätt att på nätet hitta information om hur hyperinflatinoerna uppkommit, men inget om hur de avbrutits.
Det ärlätt att på nätet hitta information om hur hyperinflatinoerna uppkommit, men inget om hur de avbrutits.
-
Roger Klang
- Medlem
- Kontakt:
Relax Martin, jag menade bara att meningen var ofullständig och/eller felaktigt skriven!Roger Klang skrev:
Martin Lundvall, vill du förtydliga lite?
Skrev: Kanske har jag fel, men är det inte så att krigsskadeståndet Tyskland tvingades betala överdrivet?
Visst. Jag har inte läst inte så mycket om den finansiella krisen i Tyskland men jag har fått för mig att påståendet om att Tysklands ekonomi gick kräftgång på grund av det stora krigsskadeståndet är överdrivet. Inte felaktigt, men att krigsskadeståndet har fått för skuld till krisen. Tyskland fick betala mycket skadestånd men inte så mycket att det automatiskt bidrog till att det blev hyperinflation.
Tyvärr kommer jag inte ihåg mer, eller från vilken bok jag har läst det i. Förhoppningsvis kanske någon annan kan fylla på. Jag ska kolla upp lite mer och se om jag kan gnugga fram lite mer ur de små grå.
/Martin
En artikel om hyperinflationen i Jugoslavien
http://www.mises.org/story/207
Den hävdar iofs att den årliga inflationen i Jugoslavien 1971-1991 var 76%, vilket i sig låter tämligen dåligt för ekonomin...
http://www.mises.org/story/207
Den hävdar iofs att den årliga inflationen i Jugoslavien 1971-1991 var 76%, vilket i sig låter tämligen dåligt för ekonomin...