Aktier
- Anders Nyman
- Medlem
Aktier
En Aktie är ju en ägarandel i ett företag, men en fundering jag har haft ett tag, när började det dyka opp Aktier överhuvudtaget. Började det ges ut aktier ungefär samtidigt som industrin satte fart på 1800-talet eller kan det ha varit tidigare. 
Re: Aktier
Dessutom en ägarandel som inte medför något partnerskap (och personligt ansvar) tror jag man bör tillfoga. Formella (avtalade/registrerade), bestående och överlåtelsebara andelar i partnerskap är nog en mycket gammal företeelse.
/Björnen
/Björnen
Lärde mig en gång att Stora Kopparberg (idag Stora) var världens äldsta aktiebolag. Först var det naturligtvis inte, på denna sida nämns betydligt äldre AB:
http://www.historiskavardepapper.press. ... olaget.htmSom världens äldsta aktiebolag brukar man nämna S:t Georgsbanken i Genua grundad år 1407. Det äldsta kända, bevarade aktiebrevet är utställt av Nederländska Ostindiska Kompaniet – Oost-Indische Compaignie tot Hoorn – den 8 december 1606. Detta handelskompani bildades år 1602.
Hmm, jag har bläddrat lite i ”A Business History of Medieval Europe, 1200—1550” (E. Hunt, J Murray, 1999) och hittar inget om andelsföretag som antyder ”limited liability” i denna, snarare tvärtom.
I Fernand Braudels ”The Wheels of Commerce (vol. 2 i Civilization & Capitalism 15th–18th century”) hittar jag under rubriken ’Limited partnership’ att det första tydliga fallet av ’limited parnership’ (accomandita) i ett avtal skrivet i Florens den 8:e maj 1532.
I ett sådant avtal (men inget nämns om just detta avtal) gjordes åtskillnad mellan investerare som deltog i partnerskapet direkt och de som endast bidrog med kapital. De senare kunde endast hållas skyldigt till beloppet på sin andel.
Rätt nära aktieägare tycker jag ivf., men inget nämns om andelarna var opersonliga och kunde överlåtas men det var vanligt redan på medeltiden.
Under rubriken ’joint stock companies’ (fortfarande i Braudels bok), i vilket andelarna uttryckligen inte bara är överförbara utan spekulativt handlas på öppen marknad, nämns skapandet av engelska ’the Muscovy Company’ 1553–1555 som ett exempel på ett tydligt och väldefinierat sådant men också att det är svårt att definiera då andelar i tidigare bolag mycket väl kunde säljas och köpas. Spekulation i (gruv-)ägarandelar (”Kuxen”; förmodligen då avseende sådana andelar som medför personligt ansvar) är noterad redan på 1400-talet.
Braudels verk (3 volymer) är lite åldrat (franska utgåvan 1979) så det kanske finns någon som har mer uppdaterad forskning på området?
/Björnen
I Fernand Braudels ”The Wheels of Commerce (vol. 2 i Civilization & Capitalism 15th–18th century”) hittar jag under rubriken ’Limited partnership’ att det första tydliga fallet av ’limited parnership’ (accomandita) i ett avtal skrivet i Florens den 8:e maj 1532.
Rätt nära aktieägare tycker jag ivf., men inget nämns om andelarna var opersonliga och kunde överlåtas men det var vanligt redan på medeltiden.
Under rubriken ’joint stock companies’ (fortfarande i Braudels bok), i vilket andelarna uttryckligen inte bara är överförbara utan spekulativt handlas på öppen marknad, nämns skapandet av engelska ’the Muscovy Company’ 1553–1555 som ett exempel på ett tydligt och väldefinierat sådant men också att det är svårt att definiera då andelar i tidigare bolag mycket väl kunde säljas och köpas. Spekulation i (gruv-)ägarandelar (”Kuxen”; förmodligen då avseende sådana andelar som medför personligt ansvar) är noterad redan på 1400-talet.
Braudels verk (3 volymer) är lite åldrat (franska utgåvan 1979) så det kanske finns någon som har mer uppdaterad forskning på området?
/Björnen
Appropå S:t Georgsbanken (Casa di San Giorgio) så nämns (bägge böckerna jag nämnt) att i denna handlade man (på spekulation) med andelar i statsskulden varför man kan ifrågasätta om det är fråga om aktiehandel.
/Björnen
Denna akademikernas delning kan kanske förklara den försiktiga formuleringen "brukar nämnas"...F Braudel skrev:But can these compere or maone really be described as joint stock companies? Scholars are still divided over this.
/Björnen
Det äldsta fortfarande verksamma lärde jag mig. Kanske det stämmer?Hexmaster skrev:Lärde mig en gång att Stora Kopparberg (idag Stora) var världens äldsta aktiebolag.
Stora Kopparberg (i dag Stora Enso) var/är mycket äldre än de här exemplen. Problemet är väl att de kanske inte längre räknas på grund av sammanslagningen med Enso 1998? Sedan är det väl tveksamt om man kan se det som ett aktiebolag från början. Det är väl snarare titeln världens äldsta existerande företag man har haft?Hexmaster skrev:Lärde mig en gång att Stora Kopparberg (idag Stora) var världens äldsta aktiebolag. Först var det naturligtvis inte, på denna sida nämns betydligt äldre AB:http://www.historiskavardepapper.press. ... olaget.htmSom världens äldsta aktiebolag brukar man nämna S:t Georgsbanken i Genua grundad år 1407. Det äldsta kända, bevarade aktiebrevet är utställt av Nederländska Ostindiska Kompaniet – Oost-Indische Compaignie tot Hoorn – den 8 december 1606. Detta handelskompani bildades år 1602.
Hur som helst tros brytningen av gruvan inletts någon gång mellan 850 och 1080. Det äldsta bevarande skriftliga dokumentet är ett bytesbrev från den 16 juni 1288, där biskop Peter i Västerås bekräftar återköpet av en åttondel av Tiskasjöberg (dåtida namn på gruvan). Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/STORA.
"STORA var vid samgåendet med Enso 1998 troligen världens äldsta ännu verksamma bolag, " skriver WP. Alltså menar man nog bolag och inte företag.
Man kan förstsås ha en hårklyveridiskussion om huruvida det är ett AB eller inte. Att den gode biskopen kunde köpa en åttondel tyder på det men det intressanta skulle vara att veta vad som skulle hända om bolaget gick i konkurs. Skulle biskopen få betala ev. skulder? (Isåfall inte AB.)
PS Klart att Stora-Enso tagit över "Battle honours" från STORA. Nu när vi äntligen har något (som med någon definition) är världsrekorgammalt
Man kan förstsås ha en hårklyveridiskussion om huruvida det är ett AB eller inte. Att den gode biskopen kunde köpa en åttondel tyder på det men det intressanta skulle vara att veta vad som skulle hända om bolaget gick i konkurs. Skulle biskopen få betala ev. skulder? (Isåfall inte AB.)
PS Klart att Stora-Enso tagit över "Battle honours" från STORA. Nu när vi äntligen har något (som med någon definition) är världsrekorgammalt
- Anders Nyman
- Medlem
Stora Kopparberg nämns ju nu i denna tråd, men är det någon som ska ha en stor Aktieportfölj i denna Firma, så är det väl den bonnde som gick med sin Get på bete på Åkrarna för ett antal hundratals år sedan, vars get stötte sina horn i marken där i dag gruvan ligger, å de blevo rödaktiga dessa horn. Å, det är det som är upprinnelsen till att Gruvbrytningen kom igång, för de kom på att det röda på getens horn var kopparfärg. 
Nyuppstigen ur gruvan kan jag förtälja följande. Historien med Geten förekommer i olika former vid många andra gruvor och är dessvärre nog inte sant. Gruvbrytningen vid falugruvan skall ha påbörjats på 700-talet. Företaget Stora Kopparberg räknas dock inte ända tillbaka till den tiden, utan det dateras till en bit över 700 år (det firades ett 700 års jubileum i Falun för inte alls för många år sedan)
- Anders Nyman
- Medlem
Denne get som du nämner i ditt inlägg LasseMaja, den Get som de påstår ska ha hittat den kopparfärgade malmen vid Gruvberget i Falun, den har de gjort en jättestor rödfärgad TräGet av, som står invid riksvägen som går bredvid gruvområdet. Tänkte du på denna JätteGet där den står där stor och ståtlig. Detta inlägg är lite kuriosa mitt all ekonomiska inlägg.LasseMaja skrev:Nyuppstigen ur gruvan kan jag förtälja följande. Historien med Geten förekommer i olika former vid många andra gruvor och är dessvärre nog inte sant. Gruvbrytningen vid falugruvan skall ha påbörjats på 700-talet. Företaget Stora Kopparberg räknas dock inte ända tillbaka till den tiden, utan det dateras till en bit över 700 år (det firades ett 700 års jubileum i Falun för inte alls för många år sedan)