Från praktmynt till jättebullion

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
spett
Medlem

Från praktmynt till jättebullion

Inlägg av spett » 19 september 2008, 01:07

På 1500 och 1600-talen och litet in på 1700-talet förekom såkallade praktmynt.

Dvs. mycket stora silver och guldmynt. Spanska 50 Reis, tyska kvadrupeldaler, diverse kromosomdukater och sist och slutligen jahangirs 1000 Mohur.
Sedan blir stora mynt omoderna, britterna slutar rentav prägla 5 guineas.

Nuförtiden krälar marknaden av 5 ounces silvermynt. 1 kg silvermynt med bilder av gulliga pandor eller klottrande våldtäktmän och allt däremellan.
Jahangirs gamla guldmynts rekord på 12 kg slogs först med ett österrikiskt 31 kg mynt och nu senast av ett kanadensiskt 100 kg mynt. Hoppas det stannar där.

Nu undrar jag när den gamla spärren enligt vilken mynt fetare än 50 gr inte kunde hanteras av anständiga människor ?
Det enda exemplet på ett modernt praktmynt som jag hittat är ett Etiopiskt 200 Birr/Dollar mynt från 1966 som faktiskt väger 80 gr.

Någon som läser ? Hallååå !

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Från praktmynt till jättebullion

Inlägg av Anders Nyman » 2 oktober 2008, 22:15

Sådanna där stora mynt,, vad har man för nytta av dom?? Jag som Numismatiker skulle då inte villja ha några enorma mynt i min samling som väger flera kilon.. Okej våra äldre svenska plåtmynt går väl, men blir det tyngre mynt, nej då backar jag... :oops: :oops:

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 8 oktober 2008, 07:51

Det kan ha att göra lite med detdär om "anständiga människor" som spett nämner.

Jag tror att det idagsläget finns en del människor som har relativt gott om pengar, och dessutom en brinnande lust att visa det för alla och envar.

Den kombinationen gör att man gjärna köper föremål som syns att de är dyra, helst så dyra att inte grannen har råd.

Så skapas en efterfrågan på praktmynt, extrema smycken, extrema bilar, hamburgare med guld på, medmera.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 11 oktober 2008, 16:58

Ja, man kan ju fråga sig hur praktiskt detta ... mynt... är som monetär enhet.
Bilagor
largest-gold-coin.jpg
largest-gold-coin.jpg (72.85 KiB) Visad 2460 gånger

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 11 oktober 2008, 19:30

spett skrev:Ja, man kan ju fråga sig hur praktiskt detta ... mynt... är som monetär enhet.
Oj, det är skillnad mot ett Mexikanskt guldmynt som jag har som är ett av världens minsta Guldmynt.. 8-)

Skriv svar