Den skapade jorden

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Den skapade jorden

Inlägg av Göstring » 24 oktober 2008, 19:33

Någonstans förväntar man sig ändå att åsikten att jorden bara är 6000 år gammal alltid har varit förbehållen de överdrivet religiösa, så när jag ser en tabell som denna, i en samling nog så seriösa matematiska tabeller från 1804, hoppar jag till.
Hur länge betraktades det som en vetenskaplig sanning att Gud skapade jorden?

http://books.google.com/books?id=67M2AA ... #PPT338,M1
Bilagor
Remarkable AEras and Events.jpg
Remarkable AEras and Events.jpg (138.32 KiB) Visad 2576 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Den skapade jorden

Inlägg av Hexmaster » 24 oktober 2008, 23:18

Jag har bestämt för mig att Alf Henrikson nämner detta någonstans, "vid pass 4000 f.Kr.". Måhända han rentav tänkte på sin egen skolgång? Han var född 1905 - nej, det kan väl inte vara sant. Hoppas jag. Eller så var det så enkelt som att man körde med "dubbel bokföring" ett bra tag.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2008, 23:28

Göstring skrev:Någonstans förväntar man sig ändå att åsikten att jorden bara är 6000 år gammal alltid har varit förbehållen de överdrivet religiösa, så när jag ser en tabell som denna, i en samling nog så seriösa matematiska tabeller från 1804, hoppar jag till.
Hur länge betraktades det som en vetenskaplig sanning att Gud skapade jorden?
Frågan om Gud skapade jorden har ju inte att göra med själva dateringen av jorden, men när det gäller dateringen hittade jag det här länken:

http://www.talkorigins.org/faqs/geohist.html

Vissa vetenskapsmän ansåg redan på 1700-talet ha att jorden var äldre än 6000 år, men uppskattningarna varierade från 75 000 år till flera miljarder år. I början av 1800-talet var det allmänt accepterat att jorden var äldre än 6000 år, men det tog lång tid (till mitten av 1900-talet) innan man hyfsat noggrant kunde bestämma jordens ålder till cirka 4,6 miljarder år.

Jag får intrycket av att en datering av jorden till 6000 år i början av 1800-talet bör ha varit rätt föråldrad. Det är väl lite som att man än i dag (2008) kan se uppgifter om att "atomen är naturens minsta byggsten" (exempel: http://www.ullvi.koping.se/upload/NV/De ... everna.pdf). Detta trots att man sedan slutet av 1800-talet vetat att det finns subatomära partiklar.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 25 oktober 2008, 12:40

Att man utgick från Bibeln när man försökte beräkna jordens ålder är väl inte så konstigt med tanke på Bibelns ställning och att alternativa beräkningsmetoder antagligen betraktade som osäkra eller ogrundade. James Ussher lade 1650 fram sin beräkning på att skapelsen skedde 4004 f.Kr vilket kom att bli allmänt accepterat. Ussher ansåg för övrigt att skapelsen skett 4000 år före Kristi födelse, så han ansåg alltså att Jesus föddes år 4 f.Kr. Kända namn som kom fram till eller använde sig av liknande beräkningar var Kepler och Newton.

Har för mig att en forskare på ett nordafrikanskt universitet för något år sedan kom fram till att jorden enligt Koranen är just 4,6 miljarder år gammal. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta, men det kanske rör sig om en modern muslimsk Ussher.

Hur länge har jorden varit 4,6 miljarder år? Har för mig att den var 4,5 miljarder när jag gick i mellanstadiet. Fast det kan ju ha varit en avrundning.

Skriv svar