Den moderna människan vs Neandertalarna
Den moderna människan vs Neandertalarna
Funderar på diverse likheter mellan vår art och Neandertalare. Vilka är de främsta?
Re: Den moderna människan vs Neandertalarna
Välkommen.mozart skrev:Funderar på diverse likheter mellan vår art och Neandertalare. Vilka är de främsta?
Vilka är dina egna funderingar? Det blir alltid intressantare om man har någonting att diskutera om.
MVH
Hans
Min uppfattning är att likheterna är övervägande.
Snarare är frågan vari olikheterna består, jag är inte helt säker på att jag ens skulle se det som att det handlar om två olika arter, snarare underarter. (Homo sapiens neandertalensis vs Homo sapiens sapiens)
Snarare är frågan vari olikheterna består, jag är inte helt säker på att jag ens skulle se det som att det handlar om två olika arter, snarare underarter. (Homo sapiens neandertalensis vs Homo sapiens sapiens)
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Skillnaderna är så små att likheterna överväger. Vi har till exempel lika många fingrar och tår...mozart skrev:Funderar på diverse likheter mellan vår art och Neandertalare. Vilka är de främsta?
-
Johan Matsson
- Medlem
En skildnad var väl att den moderna människan levde längre och på så vis kunde barnen uppleva längre tid med föräldrar och mor/farföräldrar, vilket gjorde att man kunde utnyttja kunskaper och erfarenheter bättre. Är inte de en av teorierna varför Neandertalarna fick ge plats?