Sveriges nya sedlar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Sveriges nya sedlar

Inlägg av a81 » 5 april 2011, 20:17

I morgon (6 april 2011) presenterar riksbanksfullmäktige vilka personer som kommer att vara motiv på Sveriges nya sedlar:

http://www.dn.se/ekonomi/astrid-lindgre ... yda-tjugan

Det verkar alltså som att alla sedlar kommer att bytas ut. Frågan är vilka som kommer att finnas med på sedlarna. Någon slags uppdelning i kulturpersonligheter, vetenskapsmän och kungligheter kan man kanske anta att de fortsätter med.

Astrid Lindgren, som DN gissar, är nog rätt rimligt, även om jag personligen tycker att man kanske borde vänta lite längre innan man låter en person pryda en sedel.

Om Linné försvinner, vem/vilka tar då över den vetenskapliga "kvoten" på sedlarna? Celsius? Nobel? Rudbeck?

Karl XIV Johan skulle jag kunna tänka mig kommer på 200 kr-sedeln. Det är ju (ungefär) 200 år sedan han blev tronföljare. Att han dessutom är anfader till Bernadotteätten, i någon mening var folkvald samt inte är förknippad med några större krigshandlingar gör honom än mer sannolik. Annars är det svårt att se vilka (kända) kungar man skulle kunna låta en pryda en ny sedel utan att det blir häftig debatt. Kanske låter man trots allt Gustav Vasa vara kvar på någon sedel? Eller varför inte den rekonstruerade (modell som gjorts baserat på hans kranium) Birger jarl?

Jag tror dessutom att "risken" är rätt stor att vi får se någon nutida kändis/idrottsman på någon av sedlarna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hexmaster » 5 april 2011, 20:52

Karl Johan var ju på förra tusenlappen. Om det spelar någon roll. Att en av Napoleons marskalkar inte skulle vara förknippad med krig tror jag att han skulle haft synpunkter på. :-)

Greta Garbo hade väl funkat.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 april 2011, 21:32

a81 skrev: Jag tror dessutom att "risken" är rätt stor att vi får se någon nutida kändis/idrottsman på någon av sedlarna.
Ja tänk att ha Linda Rosing eller Fadde på 50-lapparna... :lol:

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 april 2011, 21:33

Hexmaster skrev:Karl Johan var ju på förra tusenlappen. Om det spelar någon roll. Att en av Napoleons marskalkar inte skulle vara förknippad med krig tror jag att han skulle haft synpunkter på. :-)

Greta Garbo hade väl funkat.
Jo, förknippad med krig är han, men inte lika tydligt som krigarkungar som Gustav II Adolf, Karl X Gustav, Karl XI och Karl XII. Dessutom är den (väldigt begränsade) bild jag har av Jean Baptiste Bernadotte att han agerade förhållandevis civiliserat under Napoleonkrigen, alltså inga massaker på civila och likande.

Håller med om att Greta Garbo kan vara ett alternativ. Det problematiska med ett sådant val är väl möjligen att "bäst före-datumet" är rätt kort på skådespelare, artister, idrottsmän, etc. Greta Garbo är troligen mindre och mindre känd ju längre ner man går i åldergrupperna. När det gäller Jenny Lind på 50-lappen finns lite av samma problem. Hon var oerhört känd på 1800-talet, men få känner till något om henne i dag, förutom möjligen att hon var operasångerska och finns avbildad på 50-lappen.

Det var för övrigt detta jag syftade på när jag skrev om "risken" att man väljer att avbilda någon "kändis" eller idrottsman på någon av de nya sedlarna. De som avbildas på sedlar borde, som jag ser det, vara personer som i någon mening kommer att vara kända även framåt i tiden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 april 2011, 21:40

Sgt 83 Pluton skrev:
a81 skrev: Jag tror dessutom att "risken" är rätt stor att vi får se någon nutida kändis/idrottsman på någon av sedlarna.
Ja tänk att ha Linda Rosing eller Fadde på 50-lapparna... :lol:
Risken kanske inte är så stor att just de väljs ut, men jag skulle inte bli förvånad om exempelvis Peter Forsberg, Zlatan Ibrahimovic eller varför inte ABBA hamnar på någon sedel.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 april 2011, 22:19

Det som också oroar mig är att tiden före 1800-talet helt håller på att falla bort ur det allmänna medvetandet i Sverige. TV-program om historia behandlar exempelvis nästan bara andra halvan av 1900-talet. Tyvärr tror jag att detta kan komma att avspeglas i de nya sedlarna. Vi får se om någon född före 1800 kommer att få vara med på någon sedel.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 april 2011, 22:47

Jag håller med dig helt och fullt a81!

Inte för att figuranter på sedlar kanske ändrar på det du just skrev men det passar in i fenomenet att glömma/förringa sitt förflutna. Jag säger inte att vi ska ha samtliga krigarkungar på sedlarna (har Karl X Gustaf förresten någonsin förekommit på en sedel trots att han var en så pass viktig person för Sveriges utveckling på 1600-talet?).

Däremot finns det ju en ocean av personer som fram till relativt nyligen varit åtminstone kända av den breda allmänheten. Personer som påverkade både samhällets utveckling och personerna som levde däri. Jag talar här av egen erfarenhet från min tid som lärare. Generellt tycker jag att det blev allt sämre med historiska baskunskaper hos ungdomarna under de tio år jag arbetade på högstadiet. Jag skulle tycka att det kunde vara trevligt med personer som t ex (Heliga) Birgitta och unionsdrottningen Margareta. Ja, varför inte ett drottning-tema på hela sedel-serien?

Jag är däremot, precis som jag tolkar dig i ditt inlägg, mycket tveksam till att använda aktiva eller nyligen avvecklade idrottsstjärnor.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 april 2011, 10:57

DN: Här är de nya sedlarna

I stigande ordning: Astrid Lingren 20, Evert Taube 50, Greta Garbo 100, Ingmar Bergman 200, Birgit Nilsson 500, Dag Hammarsköld 1000.

Inte en enda död kung. Känns ovant, men visst. Lite tråkigare att de enbart har kulturpersonligheter från 1900-talet. Ingen vetenskaplig representation alls t.ex.

Men Garbo var ju en lågoddsare. Tycker jag. 8-)

nool
Medlem

Inlägg av nool » 6 april 2011, 10:58

http://www.svd.se/naringsliv/nya-sedlar ... 068391.svd

Två teman finns på sedlarna: Människor som gjort stora kulturella insatser, samt natur och miljö. De ska ha varit verksamma på 1900-talet.

Följande personer ska vara motiv på sedlarna:

1000-lappen: Dag Hammarskjöld. Naturmotiv från Lappland.

500-lappen: Birgit Nilsson. Naturmotivet på sedeln hämtas från hennes uppväxtmiljö i Skåne.

200-lappen: Ingmar Bergman. Naturmotivet hämtas från Gotland.

100-lappen: Greta Garbo. Naturmotivet på denna sedel hämtas från Stockholm.

50-lappen: Evert Taube. Naturmotivet hämtas från Bohuslän.

20-lappen: Astrid Lindgren. Naturmotivet hämtas från Småland.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 6 april 2011, 11:18

2012-2013 utlyses en formgivartävling om hur sedlarna ska se ut exakt.
Fick jag fram efter ha letat som en idiot efter bilder på de nya sedlarna. Så man bestämmer först motivet och sedan formger man dem - tja, begränsad konstnärlig frihet kanske är bra ibland :wink:
Själv föredrar jag broar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 april 2011, 12:23

Tycker det är tråkiga motiv, hade hellre sett att man gått längre tillbaka i tiden och varför just kultupersonligheter? Med tanke på Sveriges historia som industrination hade man kunnat tänka sig svenska uppfinningar.

Sedan är det ju klart bra att man känner igen motiven, men jag undrar om vissa av de nya motiven är mer kända än till exempel den nuvarande 50-lappen.

/Martin

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 april 2011, 13:18

Bergman? Nilsson?? Garbo??? Inte riktigt vad man förväntat sig ska jag villigt erkänna.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 april 2011, 21:25

Blir det inte en debatt om detta är det snacket om "ökat intresse för historia" lika tomt som jag alltid har misstänkt. Sverige har aldrig varit så historielöst som i dag. Som jag ser det finns det ett flertal problem med de valda personerna.

Urvalet är först och främst alldeles för ensidigt. Personerna tillhör alla samma tidsperiod (levde större delen av 1900-talet, verksamma i mitten av seklet) och fem av sex är kulturpersonligheter. Diplomaten Hammarskjöld hör för övrigt också delvis till den kategorin (satt i Svenska Akademien). Är verkligen detta representativt för Sveriges historia? Som jag ser det är väl det rimligt att sedlarna innehåller något slags blandning av kungligheter, politiker/diplomater, vetenskapsmän, författare, musiker, entreprenörer, konstnärer, etc.

Generellt sett är inte heller personerna tillräckligt betydelsefulla. De flesta har haft minimal inverkan på det svenska samhället. Dag Hammarskjöld och Astrid Lindgren platsar förvisso på sedlarna och är bra val. Kanske skulle någon av de andra kunna vara med på baksidan av en sedel, men inte mer än så. Evert Taube har visserligen varit rätt "stor" i Sverige, man han är totalt okänd utomlands och knappast ens i Sverige särskilt uppmärksammad som person. Det är hans musik som är känd. När det gäller Greta Garbo och Ingmar Bergman är problemet det motsatta. De är kända som personer, men ser någon deras filmer i dag? Det är kanske lite hårt sagt (skulle gärna nyansera det lite), men svartvita filmer med teatralt språk fungerar inte i dag. Birgit Nilsson må ha varit en av de bättre operasångerskorna under sin tid, men hon var knappast ensam och nya generationer operasångare kommer alltid fram. Dessutom är operakonsten, i alla fall i Sverige, en mycket smal konstform.

Som jag ser det bör kvalifikationerna för att vara med på en sedel vara att vara känd både som person och för vad man gjort, att man har haft en påverkan på det svenska samhället, att man kommer att vara känd för lång tid framöver, etc. Alla behöver inte uppfylla alla kriterier, men det bör vara hyfsat i linje med dessa. Dessutom bör olika delar av samhället och olika epoker speglas.

Det är märkligt att man, utan någon riktig bred debatt, sätter sig en grupp inom Riksbanken och ställer 9 500 000 svenskar inför fullbordat faktum. Tänk vilket ramaskri det skulle bli i USA om man slängde ut alla presidenter från sedlarna och ersatte dem med kändisar från 1900-talets mitt. Jag tror dock inte att det verkligen behöver bli de här personerna på sedlarna. Väcks en tillräckligt stark opinion så kommer detta beslut att omprövas. Jag säger bara: New Coke, FC Gothia och Försvarets "logo" (som skulle ersätta alla heraldiska vapen inom Försvaret). Det kan mycket bli samma resultat i det här fallet om någon väcker opinionen.

Här är mitt förslag (valörer satta i tidsordning):

1 000 kr - Gustav Vasa (grundare av det moderna Sverige, i någon mening folkvald)

500 kr - Carl von Linné (världsberömd vetenskapsman) med någon annan vetenskapsman på baksidan: Polhem, Nobel, Celsius, Rudbeck, Berzelius, etc?

200 kr - Karl XIV Johan (grundare av ätten Bernadotte, i någon mening folkvald, inledningen på Sveriges 200 år av fred, vettigt att någon på sedlarna har utländsk bakgrund)

100 kr - Selma Lagerlöf (uppskattad författare, populär nuvarande sedel)

50 kr - Dag Hammarskjöld och/eller Raoul Wallenberg (betydelsefulla insatser för freden/mänskligheten)

20 kr - Astrid Lindgren (internationellt uppskattad barnboksförfattare som "hållit" över tiden)

(Sedan finns det ju några av Sveriges statsministrar som skulle vara värda att vara med på någon sedel, men det är sannolikt för känsligt politiskt.)
Senast redigerad av 4 a81, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 april 2011, 21:49

Sedan är det också tråkigt att alla våra mynt blir koppar-/guldfärgade. Det är bra om mynten är lite mer olika varandra. Dessutom har enkronan varit densamma (fast givetvis med olika kungar) sedan kronan infördes för snart 140 år sedan. Men i det historielösa Sverige där världen uppstod 1945 och 1990-talet är "jättelängesedan" har sådant ingen betydelse.

Rätt bra artikel i Svenska Dagbladet med intervju med Herman Lindqvist: http://www.svd.se/naringsliv/valdigt-yt ... 068967.svd

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2011, 00:22

Med tanke på hur många böcker och tidningar som ges ut nuförtiden så hävdar jag motsatsen, svenskarna är mer historieintresserade än kanske någonsin.

Att riksbanken väljer vissa motiv på sedlarna -- jaha? Var det bättre när alla sedlar hade moder Svea, Gustav Vasa och ingenting mer?

Skriv svar