Finns det klasskillnader?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Nya tråden

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 10:42

LasseMaja skrev: Ja där ser, tänk att sådana traditioner försvunnit så snabbt i Finland. Här i svedala hänger dock klasstillhörigheten kvar i ganska hög grad inom vissa yrkesområden. Exempelvis så har jag närstående som jobbar som läkare och inom det yrket så märks det en avsevärd överrepresentation av personer som haft en eller bägge föräldrar som själva varit läkare. Har noterat samma sak själv i mitt yrke som ingenjör i industrin. Inom det militära så vet jag inte, det har ju varit så kraftiga nedskärningar de senaste decennierna så det torde ha rubbat invanda mönster.
Begreppet klasstillhörighet känns i dag lite unket. Varför är det så viktigt att sortera människor i klasser? Låt oss istället acceptera och uppmuntra att studiemotiverade föräldrar överför det intresset till sina barn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Re: Är finlandssvenskar överrepresenterade i officerskåren?

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 12:08

Jag tror att jag själv kan svara på den frågan. Bara genom att sortera människor i olika grupper kan vissa hävda att det finns motsättningar mellan dessa godtyckligt konstruerade grupper. Denna konstruerade motsättning kallas "klasskamp" och anses mycket ädel bland de som inte vill se människor som individer :roll:

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 23 mars 2013, 13:13

Lasse Odrup skrev:Begreppet klasstillhörighet känns i dag lite unket. Varför är det så viktigt att sortera människor i klasser?
Ja, man kan ju kalla det för "socialgrupp" istället. Vill man förstå sig på hur samhället är beskaffat så är ju detta ett användbart begrepp.
Låt oss istället acceptera och uppmuntra att studiemotiverade föräldrar överför det intresset till sina barn.
Studiemotiverade föräldrar = medelklass.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021