Finns det klasskillnader?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Nya tråden

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 10:42

LasseMaja skrev: Ja där ser, tänk att sådana traditioner försvunnit så snabbt i Finland. Här i svedala hänger dock klasstillhörigheten kvar i ganska hög grad inom vissa yrkesområden. Exempelvis så har jag närstående som jobbar som läkare och inom det yrket så märks det en avsevärd överrepresentation av personer som haft en eller bägge föräldrar som själva varit läkare. Har noterat samma sak själv i mitt yrke som ingenjör i industrin. Inom det militära så vet jag inte, det har ju varit så kraftiga nedskärningar de senaste decennierna så det torde ha rubbat invanda mönster.
Begreppet klasstillhörighet känns i dag lite unket. Varför är det så viktigt att sortera människor i klasser? Låt oss istället acceptera och uppmuntra att studiemotiverade föräldrar överför det intresset till sina barn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Re: Är finlandssvenskar överrepresenterade i officerskåren?

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 12:08

Jag tror att jag själv kan svara på den frågan. Bara genom att sortera människor i olika grupper kan vissa hävda att det finns motsättningar mellan dessa godtyckligt konstruerade grupper. Denna konstruerade motsättning kallas "klasskamp" och anses mycket ädel bland de som inte vill se människor som individer :roll:

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 23 mars 2013, 13:13

Lasse Odrup skrev:Begreppet klasstillhörighet känns i dag lite unket. Varför är det så viktigt att sortera människor i klasser?
Ja, man kan ju kalla det för "socialgrupp" istället. Vill man förstå sig på hur samhället är beskaffat så är ju detta ett användbart begrepp.
Låt oss istället acceptera och uppmuntra att studiemotiverade föräldrar överför det intresset till sina barn.
Studiemotiverade föräldrar = medelklass.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 13:28

LasseMaja skrev:
Lasse Odrup skrev:Begreppet klasstillhörighet känns i dag lite unket. Varför är det så viktigt att sortera människor i klasser?
Ja, man kan ju kalla det för "socialgrupp" istället. Vill man förstå sig på hur samhället är beskaffat så är ju detta ett användbart begrepp.
Låt oss istället acceptera och uppmuntra att studiemotiverade föräldrar överför det intresset till sina barn.
Studiemotiverade föräldrar = medelklass.
Begreppet socialgrupp har nog inte använts i debatten sedan 1980-talet :)
Men min fråga kvarstår; varför måste man sortera människor och placera dem i en viss grupp? Om man är en anhängare av Lenins och Marx klasskamp är det förstås naturligt att sortera individer efter deras inkomst och bildningsnivå men varför skall vi andra göra det? Till vilken nytta?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 23 mars 2013, 15:13

"Samhällsklass (från latin classis, jämför calare, kalla, sammankalla) eller socialgrupp är ett samhällsvetenskapligt begrepp som används inom sociologi och statsvetenskap. En samhällsklass är en grupp i ett samhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar. I traditionella samhällen kan även juridiska rättigheter skilja sig mellan olika grupper."

ovan från wikin:

Grupptillhörighet har varit ett mycket vanligt sätt att se på människor. Se på äldre samhällen eller nuvarande i 3:e världen. Familj, släkt och klan är väldigt viktiga begrepp. Etnisk tillhörighet, klassindelning (finns redan under antiken) eller religiös tillhörighet lika så. Individen däremot, är en ganska modern uppfinning som kommer först i-och-med de liberala upplysningsidéerna.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 23 mars 2013, 15:41

Varför klassanalys? Det enkla svaret är väl att föräldrarnas klasstillhörighet i hög grad förklarar människors inställning till framför allt arbete och utbildning, men även sådant som (annan) social status och hälsa. Så jag menar att det är användbart även för oss icke-marxister.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 17:15

LasseMaja skrev: Grupptillhörighet har varit ett mycket vanligt sätt att se på människor. Se på äldre samhällen eller nuvarande i 3:e världen. Familj, släkt och klan är väldigt viktiga begrepp. Etnisk tillhörighet, klassindelning (finns redan under antiken) eller religiös tillhörighet lika så. Individen däremot, är en ganska modern uppfinning som kommer först i-och-med de liberala upplysningsidéerna.
Är det då inte dags att lämna forntidens grupptillhörigheter bakom oss när vi betraktar vår nutida medmänniskor? Eller skall vi fortsätta skandera "klass mot klass!" (eller ännu värre) även om ingen ännu lyckats definiera var gränserna går mellan de av vänstern så omhuldade samhällsklasserna?
Ibland blir jag så trött.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Finns det klasskillnader?

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 17:24

Vysotskij skrev:Varför klassanalys? Det enkla svaret är väl att föräldrarnas klasstillhörighet i hög grad förklarar människors inställning till framför allt arbete och utbildning, men även sådant som (annan) social status och hälsa. Så jag menar att det är användbart även för oss icke-marxister.
Ok, men var du gränserna mellan klasserna? Vid en viss inkomstnivå, utbildning, god uppfostran, boklig beläsenhet eller vad?
Vad jag menar är att "klasstillhörighet" är ett konstruerat begrepp som bara kan användas för att skapa aversion mot andra människor som upplevs ha det bättre än jag själv. Eller också som ett förakt mot de som jag anser är underlägsna mig.
Någon praktisk nytta har ingen av att dela in t ex Sveriges befolkning i tre grupper.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 23 mars 2013, 21:37

Exakt var gränserna går är för mig mindre intressant; sambanden håller statistiskt sowieso. Jag ska gudskelov inte nacka eller diskriminera någon och behöver ingen precis kategorisering av varje individ.

För en möjlig vägledning kan man fråga om personer verkligen upplever sig kunna skapa ett betydligt bättre liv med hårt arbete och smarta val. Där svaret går från nej till ja är du nog nära gränsen mellan arbetar- och medelklass.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 22:28

Vysotskij skrev:Exakt var gränserna går är för mig mindre intressant; sambanden håller statistiskt sowieso. Jag ska gudskelov inte nacka eller diskriminera någon och behöver ingen precis kategorisering av varje individ.

För en möjlig vägledning kan man fråga om personer verkligen upplever sig kunna skapa ett betydligt bättre liv med hårt arbete och smarta val. Där svaret går från nej till ja är du nog nära gränsen mellan arbetar- och medelklass.
Jo, där håller jag med dig. Det jag vände mig mot var att andra skulle avgöra vilken av de tre klasserna som vi skulle tillhöra.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2013, 10:11

Lasse Odrup skrev:Är det då inte dags att lämna forntidens grupptillhörigheter bakom oss när vi betraktar vår nutida medmänniskor? Eller skall vi fortsätta skandera "klass mot klass!" (eller ännu värre) även om ingen ännu lyckats definiera var gränserna går mellan de av vänstern så omhuldade samhällsklasserna?
Ibland blir jag så trött.
Du överdriver politiseringen av begreppet klass väldigt. Det går inte att arbeta med historia om man inte kan använda gruppbegrepp på människor. Man kan säga den svenska adeln på 1500-talet, heloterna i Sparta eller arbetarklassen i Ådalen och då vet den historiskt intresserade vad som avses. Om man enbart får tala om individer så finns det mängder med företeelser som inte kan beskrivas.

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 25 mars 2013, 22:45

Jag ser framför mig det liberala scenariot. Alla individer startar på startlinjen. Åskådarna hejar. I mål kommer de bästa först. De lackar av svett. Och samtliga är finlandssvenskar.

Gick en gång i tiden för länge sen en kurs i sociologi. Hamnade i en grupp av bara unga tjejer. De hade en annan klassbakgrund. Det visste det, men förnekade klass av nån anledning. En sade vi ser bara individer, kön och nation. Klass är gammalmodigt och förnedrande.

Om samtliga som kom i mål först är finlandssvenskar... Vad säger det? Duglighet. Det kan bytas ut mot ras. Det har man gjort förr. Språk också. Man skall utgå från individer och räkna bakåt, men inte dra slutsatserna. De som är bra är bra.

Hur förklarar man "dugligheten" i en liberal modell: guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören och alla andra losers som följer efter guldmedaljören? I liberal teori alltså?

Hur förklaras den individuella kapplöpningen i det svenska samhället? Det är intressant.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 25 mars 2013, 23:47

Sluta jomsa (tramsa). Om du vill påstå någonting gör det och insinuera inte.

Har din ironiska kommentar något att göra med ämnet?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re: Finns det klasskillnader?

Inlägg av LasseMaja » 26 mars 2013, 12:08

Ny tråd för eventuella ytterligare diskussioner om klasskillnader finns eller inte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Finns det klasskillnader?

Inlägg av Markus Holst » 26 mars 2013, 12:45

Klasskillnader finns som identifikation av individer. Den som anser sig som arbetare kommer lätt att bete sig som han själv förväntar sig att en arbetare skall bete sig. Jag gissar att fenomenet även gäller adeln. Även styr våra idéer om klasserna vår syn på individer. Motbokssystemet är ju ett tydligt tecken på det. Populär Historia skrev nyligen en artikel okm just motboken och berättade om en arbetare som köpte så fina sorter att myndigheten tog för givet att han sålde vidare så han blev av med boken.

Som identitet och stigma finns klasserna. Gränserna kommer aldrig att kunna uttryckas exakt. I många sammanhang är klasserna så otydliga, på grund av våra olikheter, att de är olämpliga. Klasserna är inte det enda sättet att gruppera människor. Nationalitet är ett annat lika otydligt sätt.

Skriv svar