Thule2 skrev:Med din logik då Davian , om Sverige skrotade sitt försvar helt och hållet då har vi totalt eliminerat risken att hamna i krig
eller konflikt i framtiden . Slutsatsen blir alltså, fortsatt nedrustning av det svenska försvaret för i slutänden gynnar det oss, och kanske på sikt även våra grannstater ? Och du skulle inte göra din plikt som svensk medborgare ifall vi blev invaderade, bara du får leva vidare.? Thule
Hur vi än gör är det aldrig riskfritt. risker är en del av att existera. Däremot ser jag inget egenvärde i att staten Sverige existerar. Stater är inte viktiga. Människor är.
Och ja absolut; på längre sikt kommer det gynna oss att rusta ner och få våra grannar att också göra det. De pengarna som slösas varje år på försvaret skulle kunna användas till något viktigt istället.
"plikt som svensk medborgare" det har jag ingen. Ingen frågade mig om jag ville vara svensk, ingen frågar mig om svensk politik. Därför har jag absolut ingen plikt att vara med när resultatet av svenskheten och den svenska politiken blir att någon invaderar Sverige.
Dessutom beror mitt ev. motstånd på vilka som kommer och invaderar och vad de har för politik. Jag har inget gemensamt med företagarna, direktörerna, bolagsstyrelserna, börshajarna, adelsmännen, kungahuset osv bara för vi råkar vara födda i samma geografiska område. Kommer vi bli invaderade av några som står för avskaffandet av kungahuset, marknadsekononomi och införandet av demokrati, republik, ökade rättigheter för de som arbetar och driver landet; då kommer jag göra gemensam sak med de invaderande styrkorna.
Min gemenskap är inte nationell. Den är klassbaserad. jag har mer gemensamt med arbetare från andra nationer än med carl bildt från Sverige. Däremot; skulle sverige bli invaderat av några som inte står för frihet och klassernas befrielse skulle jag göra motstånd. Fast inte under kronans regi.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJTEaV3kmjg
Sen när vi är nere på nationalism anser jag att det inte existerar någonting som heter positiv nationalism. All form av nationalism är vidrig och ett samhällsgift. (ja, till och med den kubanska...)
Men det är en annan diskussion som inte hör hemma här.