Vilka reser så mycket mer?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 12:00

Man hör ofta att privatresandet med flyg ökat så kraftigt (före pandemin). Om jag minns rätt stod tjänsteresor bara för cirka 20 procent av Arlandas resenärer i slutet av 2010-talet. Samtidigt är min bild att vanliga barnfamiljer nästan reser mindre nu (även strax före 2020) jämfört med 1980-/1990-talet. En sommarsemester hemma med lite kortare resor till sommarstugan, besöka några sevärdheter och hälsa på anhöriga verkar vanligare idag jämfört med för ett par decennier sedan, då riktig semesterresa (om än inte nödvändigtvis utomlands med flyg) var en starkare norm. "Hemester" sågs nästan som uttryck för sociala problem i det sena folkhemssverige.

Jag får inte ihop de här två bilderna. Är det vissa grupper i samhället som ökat sitt resande enormt, medan andra reser lika mycket eller rent av mindre än tidigare?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av Markus Holst » 31 mars 2022, 12:45

Jag tror att man kanske inte reser oftare, men längre och oftare väljer flyget.

Idag flygs det inte till Mallåkra utan till Thailand. Den klassiska bussresan till skidåkning i Alperna har väl också ersätts av flyg?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 14:28

Dessutom har antagligen fler personer med utländsk bakgrund frekventare kontakt med sina gamla hemländer. Jag tänker att det var svårare/dyrare att t.ex. resa med reguljärflyg till Mellanöstern för 30-50 år sedan och att de som kom från europeiska länder oftare reste med bil eller finlandsfärja, eftersom reguljärflyg var så dyrt. Charterflyg inklusive boende var ofta/alltid billigare än att flyga samma sträcka reguljärt utan boende.

Jag tänker också att charter var vanligast i något slags "medel-Svensson-grupp". Känslan är att personer med å ena sidan utpräglad arbetarklassbakrund eller å andra sidan akademiker-/övre medelklassbakgrund var underrepresenterade på charterresor för 30-50 år sedan. Charter krävde liksom OK privatekonomi, men sågs väl lite ner på bland dem som hade hög socioekonomisk position. Idag har nog utlandssemester med flyg (charter eller reguljärt) blivit vanligare och mer accepterat i (ännu) bredare grupper.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 31 mars 2022, 15:50

Helt empirisk undersökning. Vid lunchbordet i en vanlig kommun med lite blandat folk men mest tjänstepersoner (som det heter nu) så verkar det som om folk reser två ggr om året. En skidsemester på vintern och en sol semester på sommaren.
Knegarna kanske åker en gång.
Så ja det verkar som om folk reste mer innan pandemin.

På 80-talet var jag en av få i klassen som åkt utomlands och det var ju bara till släkten i USA och inget märkvärdigt.

Tycker på lunchrums snacket att man står i startgroparna igen. Pass problematiken diskuteras.

För miljöns skull får man gärna begränsa detta på nått sätt.

Sonderling

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 31 mars 2022, 16:44

sonderling skrev:
31 mars 2022, 15:50
Helt empirisk undersökning. Vid lunchbordet i en vanlig kommun med lite blandat folk men mest tjänstepersoner (som det heter nu) så verkar det som om folk reser två ggr om året. En skidsemester på vintern och en sol semester på sommaren.

På 80-talet var jag en av få i klassen som åkt utomlands och det var ju bara till släkten i USA och inget märkvärdigt.

Tycker på lunchrums snacket att man står i startgroparna igen. Pass problematiken diskuteras.

Sonderling
Tror det stämmer på många. Övre medelklass kanske lägger till 1-2 weekends i någon storstad utöver det.

Före pandemin, och ännu mer före den riktigt stora klimatdebatten, var det rätt vanligt att 20-25-åringar drog till sydostasien/Oceanien på backpacking. Det borde också bidragit till en del flygande.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 18:28

sonderling skrev:
31 mars 2022, 15:50

Sonderling
Tänker att andelen som rest utomlands i en skolklass på 1980-talet är väldigt beroende av när på 1980-talet man menar. 1989 var säkert andelen mycket högre än 1980. Det var väl under 1980-talet det blev riktigt vanligt att barnfamiljer började åka på charter? Tidigare var det väl mest unga vuxna utan barn och medelålders par med utflyttade barn? Jag tänker också att det måste ha spelat stor roll hur nära en internationell flygplats man bodde. Det var säkert många fler barn boende inom tio mil från Arlanda som hade varit utomlands på 1980-talet jämfört med barn i Småland eller Norrlands inland.

Min poäng är att just barnfamiljer inte verkar vara särskilt mycket ute och flyga idag, även om par i 30-årsåldern utan barn och medelålders/äldre par reser mycket. Var det verkligen en mycket högre andel skolbarn som åkte på utlandssemester med flyg med sina föräldrar sommaren 2019 än t.ex. 1990? Jag är inte säker på det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 31 mars 2022, 18:51

Det beror nog på i vilken ålder skolbarnen är. Om de är gymnasister är det nog fler som flyger i dag.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 mars 2022, 19:04

Glöm inte alla som har köpt bostad vid Medelhavet och att flygbolagen även hårdlanserade dagsresor till kontinenten före pandemin. Sådant var verkligen inte vanligt på 80-talet.

För att göra en historisk återblick så var flyget endast till för affärsresenärerna fram till Ryan Air:s bröt sig in på marknaden och införde lågprisflyget. Förr fanns det två sorters flyg; det fina affärsflyget och pöbelns solresor. :) Och snart suddades gränserna ut mellan dessa - plötsligt kan man sitta bredvid en stordirektör när man ska på solsemester. :)
a81 skrev:
31 mars 2022, 12:00
Är det vissa grupper i samhället som ökat sitt resande enormt, medan andra reser lika mycket eller rent av mindre än tidigare?
Tror att flygandet blivit mer etablerat som sätt att resa, vilket gör det mindre märkvärdigt nuförtiden. Numera är restiden så viktig att det blir svårt att få någon att ligga i en av SJ:s sovkupéer halva dygnet innan konferensen i Stockholm. Kanske även att de starka tjänstemanna-facken i avtalsförhandlingarna gjort det olönsamt för företag och offentliga myndigheter att låta sina anställda resa länge med tåg, buss eller bil?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 19:24

Markus Holst skrev:
31 mars 2022, 18:51
Det beror nog på i vilken ålder skolbarnen är. Om de är gymnasister är det nog fler som flyger i dag.
Håller med, för 30-40 år sedan ville ofta inte barn i övre tonåren följa med sina föräldrar på semester, idag vill de ofta det. Samtidigt är min bild att föräldrar i 30-/40-årsåldern idag är något mindre sugna på utlandssemestrar med sina relativt små barn.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 19:35

Amund skrev:
31 mars 2022, 19:04
Glöm inte alla som har köpt bostad vid Medelhavet och att flygbolagen även hårdlanserade dagsresor till kontinenten före pandemin. Sådant var verkligen inte vanligt på 80-talet.

För att göra en historisk återblick så var flyget endast till för affärsresenärerna fram till Ryan Air:s bröt sig in på marknaden och införde lågprisflyget. Förr fanns det två sorters flyg; det fina affärsflyget och pöbelns solresor. :) Och snart suddades gränserna ut mellan dessa - plötsligt kan man sitta bredvid en stordirektör när man ska på solsemester. :)
a81 skrev:
31 mars 2022, 12:00
Är det vissa grupper i samhället som ökat sitt resande enormt, medan andra reser lika mycket eller rent av mindre än tidigare?
Tror att flygandet blivit mer etablerat som sätt att resa, vilket gör det mindre märkvärdigt nuförtiden. Numera är restiden så viktig att det blir svårt att få någon att ligga i en av SJ:s sovkupéer halva dygnet innan konferensen i Stockholm. Kanske även att de starka tjänstemanna-facken i avtalsförhandlingarna gjort det olönsamt för företag och offentliga myndigheter att låta sina anställda resa länge med tåg, buss eller bil?
Jo, men det var inte så märkvärdigt att flyga på 1980- eller 1970-talet heller. Skillnaden är att "vanligt folk" väldigt sällan flög något annat än charter eller möjligen inrikesflyg. Utrikes reguljärflyg var mest för affärsresenärer på den tiden.

Bättre möjligheter till digitala möten har ju också minskat tjänsteresandet mycket. Under pandemin har det minskat till nästan noll och jag tror aldrig att tjänsteresorna någonsin kommer att komma upp i 2019 års nivåer. Det behövs helt enkelt inte. Det tjänsteresande som blir kvar kommer man dessutom av miljöskäl försöka styra om till tåg, om det är kortare än 50-100 mil i alla fall.

Det var väl också avregleringar av flygmarknaden rent allmänt (inte bara lågprisflyget) som öppnade upp reguljärflyget för vanligt folk. Jag tänker att det var sent 1990-tal ungefär som folk började flyga reguljärt till storstäder och liknande.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 31 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 mars 2022, 19:43

a81 skrev:
31 mars 2022, 19:35
Bättre möjligheter till digitala möten har ju också minskat tjänsteresandet mycket. Under pandemin har det minskat till nästan noll och jag tror aldrig att tjänsteresorna någonsin kommer att komma upp i 2019 års nivåer. Det behövs helt enkelt inte. Det tjänsteresande som blir kvar kommer man dessutom av miljöskäl försöka styra om till tåg, om det är kortare än 50-100 mil i alla fall.
Om vi reser mer med tåg eller flyg i framtiden är mer en rent teknisk fråga - vi kan idag inte bedöma om tåg är ett samhällsekonomisk och miljömässigt bättre alternativ än flyg i framtiden - det kan mycket väl vara så att en eldriven flygflotta kommer in i värmen igen, samtidigt som de enorma investeringarna i infrastruktur som järnvägen kräver anses för dyrt.

Om detta veta vi intet... :|

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 19:51

Amund skrev:
31 mars 2022, 19:43
a81 skrev:
31 mars 2022, 19:35
Om vi reser mer med tåg eller flyg i framtiden är mer en rent teknisk fråga - vi kan idag inte bedöma om tåg är ett samhällsekonomisk och miljömässigt bättre alternativ än flyg i framtiden - det kan mycket väl vara så att en eldriven flygflotta kommer in i värmen igen, samtidigt som de enorma investeringarna i infrastruktur som järnvägen kräver anses för dyrt.

Om detta veta vi intet... :|
Håller med, tror inte heller att tjänsteresorna kommer att försvinna helt. Jag åkte själv på fem till tio längre tjänsteresor (andra delar av Sverige, Norden, Europa, någon enstaka resa utanför Europa) per år för tio år sedan, ungefär 90 % med flyg. Under pandemin har det varit noll. Efter pandemin kommer det kanske att bli ett par resor per år, ofta med tåg. Jag tror att det ser ut på liknande sätt för många andra som rest i jobbet...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 31 mars 2022, 20:17

Tillägg, jag menade typ 80-talets början.

Förresten när blev flygresor så billigt? Typ 500 spänn?
Sist jag flög på semester, 2002, var det visserligen reguljärt men sthlm- NY med SAS kostade nog 12000 t/r.
Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 mars 2022, 20:39

Min bedömning/gissning: Charter och inrikesflyg var väl överkomligt för "vanligt folk" redan på 1950-talet, medan det blev möjlighet att nöjesresa med utrikes reguljärflyg på 1990-talet för en medelinkomsttagare och billigt ungefär tio år senare. Självklart flög en del reguljärt även tidigare om de t.ex. hälsade på släktingar utomlands, men det var dyrt om jag antar att det byggde på att man levde gratis när man väl kom fram på resmålet.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 1 april 2022, 08:04

sonderling skrev:
31 mars 2022, 20:17
Förresten när blev flygresor så billigt? Typ 500 spänn?
Som jag minns det var det efter millennieskiftet någon gång när lågprisbolagen började dyka upp, stora marknadsandelar hade de inte. Sedan under åren tvingades de klassiska flygbolagen pressa sina priser så att de närmade sig, samtidigt som de måste göra sig av med sina enormt stora organisationer.

Ett inrikesflyg med Linjeflyg som det hette på den tiden kostade typ 4-6000:- t.o.r. Arlanda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linjeflyg

Angående resandet tror jag att man ofta inte tänker på hur mycket man reser nuförtiden eftersom resorna är så korta jämfört med förr. Snabba incheckningar, ingen krånglig pappersbiljett, konferens på Arlanda och hem med eftermiddagsflyget, Arlanda Express, inga krångliga tullregler inom Schengenländer vilket var otroligt tidsödande förr.

För ett svenskt par i Mälarområdet kanske det är betydligt enklare att åka till Barcelona en helg än att ta bilen till stugan i Dalarna? :)

Skriv svar