Folkdanslag eller gammeldans, ur tiden?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Folkdanslag eller gammeldans, ur tiden?

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2026, 16:47

Är folkdanslag eller gammeldans lite grann ur tiden idag även om det finns intresse för att lära sig folkdanser som schottis, mazurka och polka?

Personligen skrev jag en liten artikel om det för ett par veckor sedan.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... g.html?m=0

När jag sökte på bl a folkdanslag för något år sedan så fann jag att många folkdanslag har blivit nedlagda med orsaken att det är för få aktiva. Ett exempel på det är studenternas eget folkdanslag på Uppsala universitet. Detta folkdanslag har ett grekiskt namn och betyder på ungefär ”jag dansar”, Philochoros och kom i kontakt med det under mina år utan att ens försöka att arrangera mig själv. Tidigare var kraven stenhårda för att vara med i detta danslag eftersom det var många som ville vara med och numera hålls det danskurser. Föreningen har också en gård utanför Uppsala där det förekommer sammankomster. Lite kuriosa är att Philochoros var med i Julnygammalt 1977 och det finns på YouTube;

https://m.youtube.com/watch?v=qtmB5fOfE ... zc%3D&ra=m

Själv fick fick lära oss gammeldans när jag gick på högstadiet och sedan ett par danskurser i början på 1990-talet. Trots att man är under 60 så är jag i lite sämre skick idag.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Re: Folkdanslag eller gammeldans, ur tiden?

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 juni 2026, 20:15

På midsommarfirandet i Valbo, där jag brukar vara, hade folkdansgillet fram till för några år sedan traditionsenlig dansuppvisning. Mot slutet var det två eller tre par i 80-årsåldern. Sedan togs programpunkten bort så jag antar att orken från de äldre inte längre är kvar och intresset bland yngre att börja är obefintligt. Folkdansgillet i Gävle är lite större men medelåldern är hög.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 juni 2026, 23:50

Är det inte så att förenings- och hobbyliv har påverkats av allt längre generationer? Sådant som folkdans blomstrande på 1970-talet när det fanns mängder av 50-åringar med utflyttade barn som måste hitta på något att göra. Idag är många uppåt 70 år innan barnen är helt självgående och det påverkar nog valet av hobby. Tänk också på att många i övre medelåldern idag gör ett stort jobb för sina gamla föräldrar (generationen som dansade folkdans för 50 år sedan). För 50 år sedan fanns färre riktigt gamla och samhället tog hand om dem i högre grad.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 24 juni 2026, 09:18

Samtidigt är folk pigga högre upp i åren i mycket högre drag nu än förr. Mycket mindre förslitningsskador från många år som kassörska, växeltelefonist eller i industrin också.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 juni 2026, 17:45

Vi lärde oss en dans varje år i skolan. Dansen gick av stapeln vid Lucia på Rondo bredvid Liseberg. Numera håller de till i Partille Arena. Det ser lite fattigare ut, men alla får plats.

Danserna glömde man snabbt, och i dag är jag osäker på vad en enda hette, men det var saker som, Långdans från Närke och sådant. Över 1000 personer deltar i dansen och det är ganska många olika danser.

Skriv svar