Hur påverkade den franska revolutionen Europa?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem

Hur påverkade den franska revolutionen Europa?

Inlägg av Nicegirl » 11 maj 2004, 21:02

I hur hög grad förändrade den stats- och samhällsförhållanden i andra länder än i Frankrike?

mvh nicegirl

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 maj 2004, 21:11

Du kanske ska lugna dig med att starta nya trådar tills dess att du har fått svar på några åtminstone. Jag tror inte det är så uppmuntrande för de flesta att det gång på gång startas en tråd där informationen som efterfrågas kräver att en mindre bok skrivs för att täcka in svaret. Det får åtminstone inte mig att vilja anstränga mig. Släng fram din egen teori istället så slipper människor att börja på noll.

Ett snabbt svar på din fråga blir att franska revolutionen i mycket hög grad påverkade stats- och samhällsförhållandena i andra länder än i Frankrike.

/Martin

Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem

Inlägg av Nicegirl » 11 maj 2004, 22:31

Jag tror att franska revolutionen i mycket hög grad påverkade stats- och samhällsförhållande i andra länder än i frankrike som du också sa. De flesta ideologierna bildas under franska revolutionen och blir färdiga ideologier efter franska revolutionen. Som jag fattade så sålde man mycket mark till bönderna.. och då uppstod det någon konflikt mellan kyrkan och bönderna.. relationerna borde väl inte ha blivit de bästa antar jag ..kan man se de konflikter än idag..? ..
Idéer var något också som spreds under den här tiden typ att alla skulle vara lika inför lagen alla ksulle vara medborgare, alla skulle betala lika mycket skatt, det ksulle vara röstrött (för män) och jämställdhet, men dom tankarna som jag har fattat de fanns redan innan revolutionen.. så hade de någon innebörd för den franska revolutionens utfall? på vilket sätt?
Det var republik i stället för monarki skulle det åd fortfarande vara monarki utan den franska revolutionen? hmm jag tror inte det iaf eftersom monarki var inte speciellt omtyckt.. ludvigs sätt att styra under den tiden var inte direkt uppskatat, han lede dyrt och expanderade ut mycket pengar på skit..Nationalismen är ett tydligt spår från franska revolutionen.. utan den franska revolutionen tror jag inte att den nationaliska känslan hade varit lika stark..
utan den franska revolutionen tror jag til och med en väldigt långsök tanke och väldigt många kansken.. att det skulle kan inte ha blivit något första världskrig.. men som sagt många kansken och väldigt utdragen tanke..
Napoleon skulle nog inte ha kunna blivit kejsare utan den franska revolutionen eftersom det var då han fick visa sina tallanger ovs.. och napoleons idéer plus bonapartismen och Code civil spreds efter honom som påverkade andra länder i Europa.
Man hade kontinalblockaden mot storbritannien
revolutionstankarna fördes vidare till andra länder och ju närmre frankrike landet var placerat desto mer tog dom efter frankkrikes sätt att gå till väga med en revolution allt fårn att storma fängelser m.m. "lyckas dem, måste vi ju också lyckas att få det bättre" -tankar.. spreds också som har förändrat vårt samhälle idag..
men vad jag inte riktigt har förstått är sambandet/ koppling mellan den industriella revolutionen och den franska?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 maj 2004, 13:29

Jag antar att jag fick vad jag förtjänade. Jag hade inte väntat att du skulle skriva något själv, bra att jag hade fel.

Du har tagit upp många viktiga saker det man kan tillägga är till exempel värnpliktsarmén. Detta innebar att striderna blev större och eventuellt kan man kanske dra det så långt att detta stärkte nationalstaten då så många från olika samhällsgrupper stred tillsammans. Jag vet att de livegna bönderna i Ryssland ställde upp för att kämpa mot Frankrike då de trodde att de skulle vinna sin frihet genom sitt offer för Ryssland. Jag tror att många länders härskare reagerade med avsmak mot de nya idéer som kom från Frankrike. Att människorna gör revolution mot kungen och den därefter påföljande terrorn kan inte vara något som kungarna runt om Frankrike ville skulle komma till deras länder.
Republik blev det inte i så många länder efter franska revolutionen. Alla större europeiska länder behöll sina kungahus. Fast jag antar att du menar i Frankrike.

Det här med kontinentalblockaden är rätt intressant. England fick här flera års försprång inom den ekonomiska utvecklingen då man var så avskärmad. England hade börjat att utvecklas tidigare men när väl handeln med Europa öppnades upp igen så hade man kommit mycket längre i sin ekonomiska utveckling än vad något annat land i Europa hade gjort.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 maj 2004, 13:47

Lite OT men exporterades inte trikolorkonceptet för flaggor till ett antal stater från Frankrike? Kan man genom att titta på när trikolorflaggorna infördes spåra när de revolutionära strömningarna kom från Frankrike - eller är jag fullständigt ute och cyklar nu...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 maj 2004, 19:16

Både Belgien och Italeins trikolorer torde vara deras svar på den franska trikoloren, som de använde vid deras frihets och enandekamp?

Skriv svar