Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Tackar får återkomma med en ny fråga senare.
PS kan kronan möjligen syfta på ättens kungliga kopplingar? Eugèn de Beauharnais var ju Napoleons vicekung i Italien.
PS kan kronan möjligen syfta på ättens kungliga kopplingar? Eugèn de Beauharnais var ju Napoleons vicekung i Italien.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Vad är detta för vapen då?

Till att börja kan man konstatera att det är stad av första klassen.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Eller en god stad (Bonne Ville). Denna stad låg inte i nuvarande Frankrike (även fast den var del av Franska riket 1794-1814) och har historiskt sett ett hel annat vapen.
Det finns väl ingen bra översättning av "Bonne Ville", men första klass är det hur som helst i detta fall.
-
jean-jacques
- Medlem
Hmm... konstigt... jag har hittat ett vapen för Köln under den franska tiden (1794-1814). Men där är skölden inte delad i blått och rött som på bilden, utan i silver och rött (vilket ju också är heraldiskt mer korrekt):
Oxidation. Det är ett ganska vanligt fenomen att silverfält i vapen blir svarta. Numera tror jag att bildhuggare mfl använder aluminiumfolie och då slipper man denna effekt (eller defekt).
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Och Köln är helt rätt, frågan är din.jean-jacques skrev:Hmm... konstigt... jag har hittat ett vapen för Köln under den franska tiden (1794-1814). Men där är skölden inte delad i blått och rött som på bilden, utan i silver och rött (vilket ju också är heraldiskt mer korrekt):
Stadens nuvarande och historiska vapen.
-
jean-jacques
- Medlem
Okay. vems vapen?
-
jean-jacques
- Medlem
Ett tips: han påbörjade sin karriär när han vid 22 års ålder utnämndes till biskop av Lucon.
-
jean-jacques
- Medlem
... men han fick så småningom mycket högre ämbeten, både inom kyrkan och inom staten. Han hade ett komplicerat förhållande till sin kung (Ludvig XIII), och i romanen "De tre musketörerna" utmålas han som en skurk. Men egentligen var han en stor statsman.
Armand Jean du Plessis de Richelieu, Cardinal-Duc de Richelieu
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
jean-jacques
- Medlem
Helt rätt, gamle Rickie var det. Din tur, Giancarlo.
Tack Jean-Jacques!
Min vana trogen försöker jag att uppmärksamma den lite ovanligare heraldiken.

Min vana trogen försöker jag att uppmärksamma den lite ovanligare heraldiken.

Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
jean-jacques
- Medlem
Här är några rader ur en känd dikt:
"Ny mundering skall oss smycka år från år,
utav fallna herrars lycka återstår
nött livré från någon fest,
svart hos Sforza, grönt hos Este,
och hos Borgia rött som påvedotterns hår..."
Bland dessa italienska renässansfamiljer skulle jag nog ha störst chans att få se Giancarlos vapen om jag följde betjänterna med svart livré...
"Ny mundering skall oss smycka år från år,
utav fallna herrars lycka återstår
nött livré från någon fest,
svart hos Sforza, grönt hos Este,
och hos Borgia rött som påvedotterns hår..."
Bland dessa italienska renässansfamiljer skulle jag nog ha störst chans att få se Giancarlos vapen om jag följde betjänterna med svart livré...