Quiz: Flaggor
Re: Flagg-quiz
Jo.
Yacht club översätts som segelsällskap eftersom även motorbåtar seglas.
Nothing less than the Royal Malta Yacht Club 
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kollade upp min engelsk-svenska/svensk-engelska ordbok och ser att du faktiskt har rätt. Var inne på att man kan översätta det som jakt t.ex. i Nyländska jaktklubben (vilken altså sysslar med segling). Så jag ger dig rätt.Pewi skrev:Jo.Yacht club översätts som segelsällskap eftersom även motorbåtar seglas.
Det finns både ''motor-yachts'' och ''sailing-yachts''. Yacht betecknar egentligen ett större nöjesfartyg. Varjagtyskaorden skrev:Kollade upp min engelsk-svenska/svensk-engelska ordbok och ser att du faktiskt har rätt. Var inne på att man kan översätta det som jakt t.ex. i Nyländska jaktklubben (vilken altså sysslar med segling). Så jag ger dig rätt.Pewi skrev:Jo.Yacht club översätts som segelsällskap eftersom även motorbåtar seglas.
Ja, de flesta (alla?) segelsällskap tillåter ju även motorbåtar numera, även om det faktiskt var en stridsfråga på 20- och 30-talen.
Nåja, ny flagga:
Nåja, ny flagga:
- Bilagor
-
- flagga.gif (3.16 KiB) Visad 1570 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
En luring
...men pewi menar nog den osvenska provinsen Munster, hemmahörande på Irland...?
Hans K
Hans K
Munster eller an Mhumhain (fråga mig inte om uttalet!) var det ja.
Hans fråga!
Hans fråga!
Iriska har den mest märkliga ortografin. "Mh" uttalas oftast som ett v (har stött på att det uttals som ett w och f, men oftast v).Pewi skrev:an Mhumhain (fråga mig inte om uttalet!)
Korrekt borde Mhumhain uttalas "voovan" men detta har förkortats till "voon". Alltså är uttalet "ann-voon"
Senast redigerad av 4 Giancarlo, redigerad totalt 13 gång.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
- sveahk
Tackar...
Denna flagga existerade mig veterligen blott fyra år - vem var befogad att hissa den?
Hans K
Denna flagga existerade mig veterligen blott fyra år - vem var befogad att hissa den?
Hans K
- sveahk
Har indirekt med denna händelse att göra...
Hans K
Hans K
Blir inte klok på den TREDJE svarta kulan.....
Ngt tyskt marint - med vad???? Har det med Deutsche Minenraumdienst 1945--- att skaffa????
- sveahk
Tyskt marint stämmer bra, men flaggan användes nästan femtio år efter 2VK - se andra bilden...
Hans K
Hans K
Jaha ja...en Commodoreflagga, Kommendör på svenska - och i Bundesmarine. En jag inte kände till....sveahk skrev:Tyskt marint stämmer bra, men flaggan användes nästan femtio år efter 2VK - se andra bilden...
Hans K
Varjag
Är det inte flottiljamiralsflagga??
/CvD
/CvD
- sveahk
Att hitta en fråga som varjag har svårigheter med är sannerligen inte lätt...varjag skrev:Jaha ja...en Commodoreflagga, Kommendör på svenska - och i Bundesmarine. En jag inte kände till....sveahk skrev:Tyskt marint stämmer bra, men flaggan användes nästan femtio år efter 2VK - se andra bilden...
Hans K![]()
Varjag
Efter att de båda tyska staterna förenats, uppgick DDRs Volksmarine i Bundesmarine mellan 1990 och 1994 under namnet Marinkommando Rostock...och Kommendören, som varjagen mycket riktigt påpekar, erhöll rätten att hissa den efterfrågade flaggan.
http://de.wikipedia.org/wiki/Marinekommando_Rostock
För sitt forskande i denna fråga överlämnar jag gärna det vidare frågandet till varjag
Hans K
Ps. Jodå CvD, Kommendörens tjänstegrad var Flottiljamiralens.