Lagbuden

Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Lagbuden

Inlägg av Galadriel » 25 januari 2004, 22:43

I en diskussion som handlade om något helt annat så kom lagbuden upp till debatt. Jag gjorde en sökning på nätet men hittade nästan ingen information alls. Det lilla jag har förstått är att de anses ha uppenbarats för moses av gud. Så,
1) vad är lagbuden?
Här skulle jag svara levnadsregler som moses fick av gud på ett eller annat sätt.
2) I vilken form uppenbarades de? På lertavlor eller muntligt?
3) I vilken form finns de kvar idag?
4) Hur har de först över genom historien?
5) vilket värde sätter troende kristna, judar och muslimer till dessa bud idag?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 januari 2004, 00:06

Jag antar att du menar de lagtavlor som Moses mottog från Gud på berget Sinai? Det står att läsa i 2 Mos 31: 12-18. Det hela handlar om att helga sabbaten, den sjunde dagen då Gud vilade, som ett tecken på förbundet mellan Herren och israels folk, då man inte får göra något arbete eller drabbas av döden! Denna text skrev Gud själv ner med sitt finger på två stentavlor (efter att han först sagt vad som gällde), som Moses tog med sig ner för berget och lade i Förbundsarken (Indiana Jones du vet... :) ). Vanligtvis skildras tavlorna med de Tio Budorden inom konsten, men det är inte riktig alltså.

Resten känner du nog till det redan. :wink: Men sabbaten är främst levande inom judendomen idag.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 26 januari 2004, 17:31

Eftersom "lagbuden" vad jag vet inte är någon entydigt definierad term skulle det faktiskt lika gärna kunna röra sig om alla de hundratals bestämmelser som finns i de fem moseböckerna, inte bara de "tio stora" (som för övrigt finns i två ganska olika uppsättningar på två olika ställen i moseböckerna).

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 februari 2004, 11:58

Jamen - är det inte så, att vi bara har fått läsa 2:a Upplagan? För när Moses kom ned från berget med den 1:a, och fann Israels folk dansa runt guldkalven 'krossade han i vrede' Lagens Tavlor till skärvor. Och sen traskade han tillbaka till Adonai på berget och bad om en reviderad version. Jag har alltid undrat om den 2:a var den förkortade eller den utvidgade - upplagan.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 februari 2004, 12:23

dessa 'lagens tavlor', innehöll de bara de 10 budorden eller innehöll de mer?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 9 februari 2004, 12:49

Vad jag menade är att de finns listade på två ställen i bibeln, och med lite olika formulering. I Andra Mosebok kapitel 20 och Femte Mosebok kapitel 5. Det förstnämnda stället är när Moses mottar dem, det andra är när han senare påminner folket om dem.

Vad jag förstått brukar protestanter använda den första och katoliker den senare. De kommer därför fram till lite olika formuleringar, och även olika numrering. De protestantiska buden 1 och 2 är sammanfattade i det katolska budet 1. De katolska buden 9 och 10 är sammanfattade i det protestantiska budet 10. Numreringen däremellan är förstås förskjuten med ett. Se därför upp med att diskutera buden och bara referera till deras nummer..

[Edit: Man skulle kunna säga att det finns tre ställen. Se mitt nästa inlägg. Det tredje är dock så radikalt annorlunda jämfört med de två ovan nämnda att det inte brukar anses som en uppräkning av de tio buden. Vilket egentligen är lite lustigt eftersom som texten är formulerad verkar det som att det är just denna tredje variant som ristas in på de slutgiltiga stentavlorna]
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 9 gånger.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 9 februari 2004, 13:17

Galadriel skrev:dessa 'lagens tavlor', innehöll de bara de 10 budorden eller innehöll de mer?
Det är en aning otydligt, faktiskt. Men förmodligen var avsikten att tavlorna bara innehöll just tio bud. Resten av reglerna skrevs också ner, men budorden fick hedersplats på tavlorna.

Det hela är lite luddigt. Direkt efter själva budorden fortsätter texten med massor av ytterligare regler (och förklaringar och utläggningar av budorden), och det står att "Mose skrev ner allt Herren sagt". Sedan går Mose upp på berget och får höra i princip samma saker igen, plus en mängd oerhört ingående regler om exakt hur ljusstakarna i templet skall se ut och liknande. Därefter kommer han ner med "två tavlor han hade fått som ett förbundstecken, tavlor med skrift på båda sidorna: det var skrivet både på framsidan och på baksidan. Tavlorna var Guds verk, och skriften som var inristad på dem var Guds skrift." Exakt vad det är som står på dem sägs inte. Dessa slår han sedan sönder i vrede, och efter att ha beordrat slakten av 3000 av israeliterna går han upp igen med två nya stentavlor han huggit (blanka) och får höra alla budorden igen.

Men denna gång är det en delvis väldigt annorlunda uppsättning av tio bud (Andra mosebok 34:12 och framåt) han får höra. Vissa är samma, men i stället för buden om att inte döda och stjäla och hysa åtrå finns i stället bud om att inte koka en killing i sin mors mjölk och att reservera allt förstfött som offer åt gud, samt förbud mot att sluta förbund med icke-judar och uppmaning om att fira judisk påsk. Direkt efter denna uppsättning bud står: "Herren sade till Mose: ”Skriv ner dessa befallningar, ty i enlighet med dem har jag slutit ett förbund med dig och med Israel. Mose var kvar hos Herren i fyrtio dagar och fyrtio nätter, utan att äta eller dricka. Och han skrev förbundsvillkoren, de tio budorden, på tavlorna.".

Så sammanfattningsvis: det stod i alla fall tio stycken budord på tavlorna. Vilken uppsättning av bud som stod där är inte helt klart. För att inte tala om numreringen av dem.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 februari 2004, 23:51

Tusen tack. Äntligen börjar jag få grepp om det här (i den mån det nu går :D )

Skriv svar