Blev inspirerad av följande artikel: http://hd.se/ArticlePages/200310/27/200 ... .dbp.shtml
Förr i tiden fanns det en lag om att man skulle flytta alla milstenar till en ny väg om en sådan byggdes för att ersätta den gamla. Vet själv flera milstenar från 1700-talet längs gamla E22 i Skåne som flyttades till den nya vägen (innan den nya vägen i sin tur ersattes av en nyare motorväg och då flyttades inte milstenarna igen) när vägen byggdes på 40-50 talet. Idag är det väldigt ovanligt att man flyttar minnesmärken eller milstenar till en ny väg om en sådan byggs för att ersätta den gamla vägen i fall det finns milstenar längs den gamla vägen, milstenarna står där de står s.a.s. och kan/får/finns inget intresse av att flytta dem. Varför inte flytta milstenar och andra minnesmärken till en ny väg om en sådan byggs? Meningen med en milsten var att den skall synas av många människor på vägen och det gör den inte om den står på en väg som ingen använder. Kanske skulle man flytta ut de milstenar som finns kvar till de motorvägar som byggts under de senaste decennierna för att på så sätt påminna den stora mängden människor som färdas där om gammalt och fornt? Finns det något lagligt hinder mot detta t.ex. att det anses vara av stort intresse av att milstenarna står kvar på sina gamla platser?
Flyttande av staty/milstenar till ny väg
- Erik Hägerdal
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Om milstenarna idag hade haft samma betydelse som de en gång hade kanske man hade kunnat flytta dem. Fast nu tycker jag det vore fel att ta bort dem från deras naturliga plats och sätta dem på ett nytt ställe. Jo man kan givetvis påminna om gammalt och nytt fast samtidigt tar man bort en del av historien från den gamla vägen. Låt dem stå kvar där de står. Åtminstone jag blir åtminstone mer påmind om skillnaden mellan gammalt och nytt de gånger när jag tar en gammal fin öde väg, ser milstenar och undrar varför så människor åker på just den vägen.
/Martin
/Martin