Volgatyskar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem

Re: Forna Ostpreussen idag

Inlägg av Habsburg » 18 mars 2004, 13:18

Dragon K skrev:Finns det kvar någon tysk befolkning?
Nej, nästan inte. Stalin deporterade Tyskarna där till Khazaktstan och dylikt (därför kan man bland annat läsa i atlasar att det finns 2% tyskar i Uzbekistan).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 mars 2004, 13:36

Habsburg skrev:
Nej, nästan inte. Stalin deporterade Tyskarna där till Khazaktstan och dylikt (därför kan man bland annat läsa i atlasar att det finns 2% tyskar i Uzbekistan).
Har du någon källa på det eller är det bara som du tror? Mig veterligen flydde och fördrevs de flesta tyskar till Östra och Västa Tyskland.

/Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 18 mars 2004, 14:35

Habsburg skrev:Nej, nästan inte. Stalin deporterade Tyskarna där till Khazaktstan och dylikt (därför kan man bland annat läsa i atlasar att det finns 2% tyskar i Uzbekistan).
Det där skulle jag i likhet med Martin vilja ha källa på.
Majoriteten av de som bodde i Östpreussen fördrevs till Tyskland, de 2% tyskar som bor i t.ex. Uzbekistan skulle jag gissa är ättlingar till de sk. Volgatyskar som bodde i Sovjet.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 18 mars 2004, 15:31

Många är också ättlingar till tyska krigsfångar, dock inte folket i Ostpreussen.

Dragon K
Ny medlem

Inlägg av Dragon K » 18 mars 2004, 16:52

"Stalin deporterade Tyskarna där till Khazaktstan och dylikt (därför kan man bland annat läsa i atlasar att det finns 2% tyskar i Uzbekistan)."

Har läst någonstans att det är viss migration från det inre av fd Sovjetunionen till Kaliningrad-enklaven. Kan i så fall vara denna grupp folk-tyskar.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 mars 2004, 18:09

Tyskarna i Uzbekistan är deporterade Volgatyskar.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 mars 2004, 18:17

Betraktade sig volgatyskarna som riktiga tyskar, ungefär som de tyskarna som bodde i Sudetlandet?
Eller bara pratade de tyska, men i övrigt såg sig som ryssar?
Vilken var Hitlers syn på dem?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 mars 2004, 19:19

Volgatyskarna härstammar från 1700-talets senare hälft, då tysk inflyttning uppmuntrades av Katarina II. De var kanske totalt endast ca 50 000 eller så, och de flesta kom att bo kring nedre Volga och områden mot Kazachstan.

Efter Sovjetunionens skapande blev de en autnom region (precis som tatarer, basjkirer eller jakuter etc) så trots deras (då) 150-åriga historia i Ryssland lär de ha bevarat språket, en del seder osv med tanke på att de gavs autonom status.

Stalin rev upp den autonoma statusen och deporterade alla Volgatyskar än längre österut efter att kriget mot Tyskland startade. Närmare en halv miljon deporterades då.

Hur Hitler, Tyskland eller Sovjetunionen i övrigt såg på dessa och deras grad av "tyskhet" vet jag ej. Den gamla tyskättade adeln i Baltikum blev ju dock snabbt "folktysk" igen efter att området kom under tysk kontroll 1941.

En del av dem har, liksom många andra tyskspråkiga i Östeuropa vars familj inte bott inom tyska gränser på hundratals år, återflyttat till Tyskland under 1990-talet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem

Inlägg av Habsburg » 18 mars 2004, 20:28

Martin Tunström skrev:
Habsburg skrev:
Har du någon källa på det eller är det bara som du tror? Mig veterligen flydde och fördrevs de flesta tyskar till Östra och Västa Tyskland.

/Martin
Läste det i ett annat historiskt forum. Tyvär är sökfunktionen nere där så jag hittar inte informationen :|

Skriv svar