Historia om Irland, Skottland och England
- Robin Hood
- Ny medlem
Nu är det så att jag ska skriva ett historia arbete och jag vill skriva något om Skottland, Irland och England. Problemet är att jag inte vet vad det ska handla om. Vet ni någon intessant historia om Irland, Skottland och England förutom Skottlands befrielsekrig mot England?
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Någonting som jag själv har funderat på att skulle kunna vara intressant att analysera är:
Varför blev det Engelska parlamentet stormat under 1600-talet?
Detta är ju till och med ett tämligen aktuellt tema om man ser på vad som hände tidigare på hösten i Storbritannien.
Varför blev det Engelska parlamentet stormat under 1600-talet?
Detta är ju till och med ett tämligen aktuellt tema om man ser på vad som hände tidigare på hösten i Storbritannien.
- Robin Hood
- Ny medlem
- Robin Hood
- Ny medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Ingen fakt om Mary Stuart?? Vardå? De svenska bibliotekens avdelnignar om skottland brukar domineras av böcker om henne. På nätet så finns det när nog garanterat sidor dedikerade till "Mary, queen of Scots"
Du är rätt snabb med att säga att du inte hittar någon fakta. En snabb sökning med google och yahoo gav tonvis med länkar på båda ämnena. Och en koll i biblioteksdatabaserna visade på en hel del böcker.
Det är bar att leta lit mer intensivt och noggrant så hittar du vad du söker.
mvh
Daniel
Du är rätt snabb med att säga att du inte hittar någon fakta. En snabb sökning med google och yahoo gav tonvis med länkar på båda ämnena. Och en koll i biblioteksdatabaserna visade på en hel del böcker.
Det är bar att leta lit mer intensivt och noggrant så hittar du vad du söker.
mvh
Daniel
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jakobitupproret på 1700-talet är väldigt intressant (Bonnie Prince Charlie, Falkirk, Culloden m m), reflektera över hur en till synes ostrukturerad bondearmé flertalet gånger kunde förgöra den vältränade och disciplinerade kungliga brittiska armén.
Annars som sagt, de religiösa konflikterna är väldigt intressanta och än idag aktuella.
//EMS
Annars som sagt, de religiösa konflikterna är väldigt intressanta och än idag aktuella.
//EMS