Semlor=kulturhistoria!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Semlor=kulturhistoria!

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2006, 16:10

Vräkte i mig en semla nyss och kom på att diskutera kring historiken kring detta berömda bakverk. När den började framföras runt 1700-talet så måste den har varit en lyxvara. M a o så var den bara till för dem som hade pengar, allmogen och fattigt folk fick nog ingen möjlighet att köpa semlor.
Från NE
semla (medellågty. semel(e) 'kli'; 'fint vetemjöl'; 'bröd bakat av fint vetemjöl', av lat. si´mila 'det finaste vetemjölet'), ett gammalt ord för bröd av siktat vetemjöl, vetebulle. I Stockholm fick det med tiden betydelsen 'fastlagsbulle'. Under namnet hetvägg, en försvenskning av tyskans heisse Wecken, 'varma kilar', introducerades på 1700-talet bullarna med killiknande form (för att få bättre rum på botten av en kastrull, där de före serveringen kokades, fyllda med mandelmassa, i mjölk). De åts allmänt i s. Sverige på fastlagsmåndagen (bullamåndag), medan de i övriga landet åts på fastlagstisdagen (fettisdagsbullar), främst i borgerliga kretsar. Under 1800-talet började man äta dem utan föregående kokning men med varm mjölk, socker och kanel. Det var först vid sekelskiftet som den moderna typen med vispgrädde under locket lanserades av yrkesbagare och konditorer, samtidigt som man började servera bullarna som en sorts bakelser till kaffet.
Det verkar som Stockholm var först med denna bakelse, men hur kom dom på att göra semlor? Det måste vara en modernitet under 1700-talet och hur länge tog det innan bakelsen spred sig utanför huvudstaden?

På följande hemsida så kan man finna en del historiska belägg, men ingenting som stöder mina frågor direkt.

http://www.algonet.se/~sv/semlaguiden.htm

eller

http://www.algonet.se/~sv/historia.htm

Det var visst en skillnad när man åt semlor i Sverige.
Från DN
I södra Sverige åts de på måndagen. I resten av landet fick man vänta till fettisdagen.
Semlorna, korsformade och som sagt utan fyllning. var populära överallt. Den första semlan i norra Europa finns på en målning från 1250 i en dansk medeltidskyrka.
På 1700-talet åts de kokade i varm mjölk och nu fyllda med mandelmassa. På 1800-talet serverades de i tallrik med varm mjölk, överstrött med socker och kanel.
Att äta semlan direkt i handen - och bli insmord i ansiktet med grädden - blev populärt först i början av 1900-talet.
Numera går det att äta semlor året runt. Det gör de flesta med god aptit utan att därefter fasta i 40 dagar. Traditionalisterna anser det vara ett upprörande fusk. Men av skäl som snart ska framgå är det säkrast så.
Läs hela artikeln

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1061&a=237453

En intressant länk till bageri är också intressant att ta med.
http://www.bageri.se/filer/Semla2.0.pdf

Där står det bl a om att semla fanns i Gustav Vasas bibel från 1541, kanske man började introducera semlan inom vissa kretsar då.

Skulle vara tacksam att det blev en diskussion kring historiken om semlorna och inte av eran erfarenheter om vad ni tycker om semlor. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 februari 2006, 16:45

Som NE nämner så har dagens bakelse bara delvis med den historiska att göra. Många galna semlor bakas nuförtiden, men en utan grädde!? - vad är det?

Mest nyfiken är jag på div. reaktionära element :D som anser semmelätning i ex.vis januari vara Ännu ett Tecken på Tidernas Förfall etc. Hur långt tillbaka fettisdags-traditionen faktiskt sträcker sig skulle vara intressant att veta. Är det 1700-tal som antyds?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 februari 2006, 16:59

Jag har hört att semla betyder exakt vetebulle på latin, ordet är från början skapat av simila...

Kom av en slump in på en finlandsvensk sida idag och det var en nätundersökning där man kunde rösta:
"Vad föredrar du att ha i fastlagsbullen?"
- Mandelmassa
- Sylt..

Sylt i semlan? WTF? måste vara en finländsk grej..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2006, 17:17

Hexmaster skrev: Som NE nämner så har dagens bakelse bara delvis med den historiska att göra. Många galna semlor bakas nuförtiden, men en utan grädde!? - vad är det?
Uppenbarligen är det så att det är till dem som är allergiska mot mjölkprodukter och då har man nog bara mandelmassa. Har för mig att jag har sett det själv.
Hexmaster skrev:Mest nyfiken är jag på div. reaktionära element :D som anser semmelätning i ex.vis januari vara Ännu ett Tecken på Tidernas Förfall etc. Hur långt tillbaka fettisdags-traditionen faktiskt sträcker sig skulle vara intressant att veta. Är det 1700-tal som antyds?
Grädden var väl annorlunda då, mjölken smakade mera som grädde förut och antagligen gjorde man någonting så det blev en mjölkprodukt i själva semlan, eller hällde mjölk i en skål med semlan i. Jag försöker nog återspegla på det som var under 1700-talet.
Giancarlo skrev
Jag har hört att semla betyder exakt vetebulle på latin, ordet är från början skapat av simila
Såvitt vad jag har förstått så heter den så eller betyder vetebulle på latin, den kanske t o m har medeltida anor, jag vet inte om den saken iallafall.

Stefan

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 1 mars 2006, 22:33

Giancarlo skrev:Jag har hört att semla betyder exakt vetebulle på latin, ordet är från början skapat av simila...

Kom av en slump in på en finlandsvensk sida idag och det var en nätundersökning där man kunde rösta:
- Mandelmassa
- Sylt..

Jodå, det verkar vara en finländsk grej. På ett annat svenskt (rikssvenskt alltså) forum stötte jag på en variant med vaniljkräm, så det är inte bara vi som är konstiga.

Å andra sidan äter vi ju både ost- skink- och korvsemlor året om här.

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 2 mars 2006, 19:57

Giancarlo skrev:Jag har hört att semla betyder exakt vetebulle på latin, ordet är från början skapat av simila...

- Mandelmassa
- Sylt..

76 % fördedrog nog madelmassan läste jag häromdagen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2006, 17:13

Recepten på semlor har troligen sett lite olika ut genom historien. :roll:
Finns det nån som har något äldre recept hemma?

Stefan

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 8 mars 2006, 02:01

Min farmor (född 1906 i Hangö) använde inte mandelmassa utan gjorde fyllningen av riven sötmandel, socker, bullinkråm och mjölk. Annars vanligt bullrecept.

Dick Harrison och Eva Ulvros har kanske något recept i Historiebok för kakälskare?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 8 mars 2006, 02:41

Bess skrev:Min farmor (född 1906 i Hangö) använde inte mandelmassa utan gjorde fyllningen av riven sötmandel, socker, bullinkråm och mjölk. Annars vanligt bullrecept.

Dick Harrison och Eva Ulvros har kanske något recept i Historiebok för kakälskare?
Känner igen det. Påminner om den slags "falsk grädde" som gjordes till efterätt i Skåne förritiden på rivna äpplen, socker, rivet grovbröd, äggvitor och mandelmassa.

Den minst bra-smakande semlan jag smakat var av grön pistagegrädde och ingen mandelmassa. usch.

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 14:36

Hade vi inte en svensk kung som enligt myten åt ihjäl sig på semlor med varm mjölk? Adolf Fredrik tror jag att det var...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 8 mars 2006, 14:42

När man nämner hetvägg till en stockholmare får man en något frågande, oförstående blick. Har hetvägg blivit en mer norrländsk rätt eller är den vanligt förekommande i övriga delar av landet också?

/CvD

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 14:45

CvD skrev:När man nämner hetvägg till en stockholmare får man en något frågande, oförstående blick. Har hetvägg blivit en mer norrländsk rätt eller är den vanligt förekommande i övriga delar av landet också?

/CvD
Som träskmänniska från Småland vill jag ge hetväggen allt beröm den är värd. Det är så den äts i konservativa kretsar i Småland.

Arnvidh
Medlem

Inlägg av Arnvidh » 8 mars 2006, 16:08

Braf skrev:Hade vi inte en svensk kung som enligt myten åt ihjäl sig på semlor med varm mjölk? Adolf Fredrik tror jag att det var...
Läste nyligen en bok med titeln "Kungliga krämpor och folkens farsoter" och där stod det att han avled av slaganfall, har jag för mig, efter en brakmåltid, där bland annat semla med mjölk ingick. Kungen hade nämligen magsår och hade varnats för att han måste vara försiktig med sin kost, något kungen tydligen struntade totalt i!

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 22:04

Arnvidh skrev:
Braf skrev:Hade vi inte en svensk kung som enligt myten åt ihjäl sig på semlor med varm mjölk? Adolf Fredrik tror jag att det var...
Läste nyligen en bok med titeln "Kungliga krämpor och folkens farsoter" och där stod det att han avled av slaganfall, har jag för mig, efter en brakmåltid, där bland annat semla med mjölk ingick. Kungen hade nämligen magsår och hade varnats för att han måste vara försiktig med sin kost, något kungen tydligen struntade totalt i!
Alltså är semlan för evigt inpräntad i det svenska folkminnet :D
En sådan handlingskraftig kung som vågade trotsa läkare och dietister för att få äta en av dessa underbara skapelser. En död att avundas.

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 10 mars 2006, 18:48

Att säga att Adolf Fredrik dog av en tallrik hetvägg är väl som att säga att Mr Creosote sprack av en bit After Eight, man måste titta på vad som föregick den. Menyn för hans (alltså Adolf Fredriks, inte Mr Creosotes) sista måltid finns publicerad, och det är inga lättsmälta saker som ingick i hans uppfattning om en enkel supé. Kött och rovor, surkål, ostron, hummer, böckling och champagne, om jag inte har missat något.

Skriv svar