En sak jag har funderat på under ett tag är hur mycket det svenska landskapet har förändrats genom åren. När man rör sig i skog och mark så är det uppenbart att det på många håll är mindre öppen yta idag än vad som har varit. På många håll ser man fd. igenväxt odlingsmark eller markområden och gamla åkrar som man har sått gran på. På många håll finns torp som antingen är övergivna eller numera enbart sommarhus och den därtill tillhörande jorden numera är skog. Min undring är helt enkelt, när var det svenska landskapet som "öppnast"? När var störst areal brukat och eller öppen?
Min teori, som enbart grundar sig på antaganden, är att det måste ha varit någon gång under den första hälften av 1900-talet? På den tiden när småskaligt jordbruk fortfarande fanns kavar men att det mera moderna samtidigt hade kommit igång och att denna kombination skapade en höjdpunkt av öppen, uppodlad yta?
Sverige och öppna landskap
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En del allmänt om hur landskapet förändrat sig över tiden står i tråden Vegetationen. I sakfrågan har du helt rätt: Arealen åkermark i Sverige var som störst ca 1920, då 3,8 miljoner hektar låg under plogen. Idag har denna areal minskat med ca en fjärdedel. För ängs- och hagmarker (dvs slåttrad mark respektive betad mark) var troligen arealen som störst någon gång runt 1870-80 - mycket av dessa marker omvandlades till åker under 1800-talets senare del. Men inom de markerna fanns både relativt slutna hagmarker som helt öppna ljunghedar... Martin har en poäng med skogsbetet, men oftast var betet inte tillräckligt hårt för att förhindra skogsföryngring utom i speciellt miljöer som kusttrakternas berömda/ökända hedar. Däremot förändrade skogsbetet skogens karaktär: det var en mycket mer varierande och öppnare skog som fanns då jämfört med dagens ofta täta och ensartade bestånd.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Flera områden har tagit i anspråk, i Norrland skedde det att man måste vinna ny mark för nyodlingen under 1800-talet.
Sedan beror också på hur man definera med aktuella frågeställningen, städerna har ju vuxit sedan mitten av 1800-talet när Sverige hade i huvudsak ruralt befolkning. Då har ju nya områden tagit i anspråk, antingen var det skog eller öppen mark.
På landsbygden ser det ungefär likadant ut, det finns en del historiska spår i marken och man kan följa utvecklingen med hjälp av olika kartor. Kulturgeografer har studerat markutnyttjande, markfördelningen, randbygden mellan skog och öppen mark samt "nyvunna" marker i såväl historiskt och nutida perspektiv.
Stefan
Sedan beror också på hur man definera med aktuella frågeställningen, städerna har ju vuxit sedan mitten av 1800-talet när Sverige hade i huvudsak ruralt befolkning. Då har ju nya områden tagit i anspråk, antingen var det skog eller öppen mark.
På landsbygden ser det ungefär likadant ut, det finns en del historiska spår i marken och man kan följa utvecklingen med hjälp av olika kartor. Kulturgeografer har studerat markutnyttjande, markfördelningen, randbygden mellan skog och öppen mark samt "nyvunna" marker i såväl historiskt och nutida perspektiv.
Stefan
Jag får tacka för utförliga och intressanta svaren. Tråden "Vegetationen" var upplysande och gav svar på mycket av det jag funderade över.
Jag tänkte nog i detta fall på all öppen mark, det vill säga mark utan busk/trädvegetation. Men det är ju helt klart att det är svårt att definiera vad som är just "öppen mark" ? Skogsbetet bör ju också bidragit till att göra dessa gränser mer diffusa, trots att det inte påverkade skogens föryngring alltför mycket? Gränsen mellan vad som var ren betesmark och vad som var skogsmark/ounyttjad jord torde ha varit mer diffus? Den mera definierade betesmark som fanns kanske också hade "kraftigare" vegetation såsom buskar,sly och mindre träd i större utsträckning än nufötiden?Räknar du bara in odlad jord i "öppna landskap"? Tidigare lät man kreatur fritt beta ute vilket även bidrog till att hålla skogen borta.
Vad beror denna minskning av åkerareal på? Är det så enkelt som att jordbruket har effektiviserats och inte har samma behov av denna åkerareal eller spelar andra faktorer såsom billig import och/eller skogsbrukets större ekonomiska tyngd in?Räknar du bara in odlad jord i "öppna landskap"? Tidigare lät man kreatur fritt beta ute vilket även bidrog till att hålla skogen borta.
Ska be att få uppmärksamma tråden Öppna landskap, startad av undertecknad som aldrig riktigt fattat varför man förutsätts föredra öppna landskap.