Hembrännings teknikens historia
- Anders Nyman
- Medlem
Hembrännings teknikens historia
Läste lite fakta om hembränningstekniken att den varit kännd sedan 1300-talet i gårdagens lokaltidning här hos oss igår..
Människan har troligen tillverkat rusdrycker sedan stenåldern. Då handlade det sannolikt om jästa bärdrycker. Det var romarriket som spred öl- och vinkulturen till våra breddgrader. Kunskapen "ärvdes" av besegrade fiender.
Tekniken att destillera alkohol till sprit har varit känd sedan 1300-talet. Den nya kunskapen gjorde att alkoholmissbruk blev mycket vanligare.
I Sverige har brännvinstillverkning pågått sedan slutet av 1400-talet. Hembränning har varit förbjudet enligt lag i omgångar. Första gången 1718. Tillverkning tilläts därefter i perioder, innan det blev stopp igen 1860..
Människan har troligen tillverkat rusdrycker sedan stenåldern. Då handlade det sannolikt om jästa bärdrycker. Det var romarriket som spred öl- och vinkulturen till våra breddgrader. Kunskapen "ärvdes" av besegrade fiender.
Tekniken att destillera alkohol till sprit har varit känd sedan 1300-talet. Den nya kunskapen gjorde att alkoholmissbruk blev mycket vanligare.
I Sverige har brännvinstillverkning pågått sedan slutet av 1400-talet. Hembränning har varit förbjudet enligt lag i omgångar. Första gången 1718. Tillverkning tilläts därefter i perioder, innan det blev stopp igen 1860..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Husbehovbränning var tillåtet förut vet jag, tills det blev förbjudet att utföra hembränning för eget behov.
Från NE
Stefan
Från NE
Jag har för mig att bonden som skrev s k Lännadagboken beskrev att någon gång brände hemma och det var vid slutet på 1700-talet. Antingen kände han till förbjudet eller så visste han inte om förbjudet. Han var storbonde i Grovsta, Länna socken, Stockholms län och det var tre bönder ifrån samma släkt som skrev dagboken efter varandra fr o m slutet på 1770-talet till runt 1829.husbehovsbränning, äldre motsvarighet till vår tids hembränning av brännvin. I början av 1600-talet var det endast bryggarskrået som hade rätt till avsalutillverkning av brännvin. Husbehovsbränningen fick emellertid allt större omfattning, varför den 1718 förbjöds. År 1731 fick ägare av i mantal satt jord rätt att bränna brännvin för eget behov mot en årlig avgift till kronan. Under Gustav III:s tid upprättades särskilda kronobrännerier, men samtidigt förekom en omfattande lönnbränning. Rätten till husbehovsbränning för jordbrukare återinfördes därför år 1800 mot viss bevillningsavgift. Jordägarnas rätt till utskänkning medförde ett ökat missbruk av rusdrycker, samtidigt som kronans inkomster minskade. Under påverkan av den av Peter Wieselgren ledda nykterhetsrörelsen lades skatten 1855 om till en tillverkningsskatt på brännvinet, samtidigt som husbehovsverksamheten förbjöds.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Jäsningen är en i hög grad naturlig process. Öl, vin och kvass âr här urgamla jästa produkter. Det anses att alkoholbrânningen i Europa infördes i samband med att man började tillverka svartkrut da det nämligen blir âtskilligt enklare med tillgâng pâ sprit. Väl etablerad drôjde det sedan inte lânge innan det mera kompakta formatet började värdesättas. Man slapp s.s.s. lagra och frakta omkring en massa onödigt vatten.
- Anders Nyman
- Medlem
När det gäller just vin. Ibland när de bärgar gamla skeppsvrak så hittas det ibland vinflaskor som kan vara 100 till 200 år.. . Är det någon som vet hur länge vin, specicellt årgångsviner, kan sparas innan det blir förstört å är det någon som vet om det finns gamla vinflaskor med innehåll kvar som kanske är tillexempel från 1500-talet eller 1600- talet, å om det finns så gamla flaskor finns det säkert någon flaska på något museum..
Hembränning har i modern tid antagligen varit den mest spridda hobbyn i Sverige. Som bland annat har utövats av undertecknad.
Det folk flest inte tänker på är att visst kan man producera en vara som smakmässigt är jämförbar med det man köper på systembolaget. Fast då har man lagt ned otroligt mycket arbete. Och varit väldigt noga i proceduren. Renlighet, renlighet, renlighet är slagordet. Och åtmindstone jag tycker att arbetsinsatsen inte motsvarar vinsten. Sedan tillkommer det faktum att även om man får en produkt som smakmässigt är helt ok så är det helt omöjligt att få väck all finkel annat än i en rent industriell process. Det betyder att det hemproducerade brännvinet trots allt innehåller en mängd föroreningar (som man inte känner smaksmässigt). Sedan tillkommer det faktum att medlemskapet i EU gör att vi har fått bättre tillgång till bra och billig sprit. Så därför har jag lagt ned den verksamheten för många år sedan.
Det folk flest inte tänker på är att visst kan man producera en vara som smakmässigt är jämförbar med det man köper på systembolaget. Fast då har man lagt ned otroligt mycket arbete. Och varit väldigt noga i proceduren. Renlighet, renlighet, renlighet är slagordet. Och åtmindstone jag tycker att arbetsinsatsen inte motsvarar vinsten. Sedan tillkommer det faktum att även om man får en produkt som smakmässigt är helt ok så är det helt omöjligt att få väck all finkel annat än i en rent industriell process. Det betyder att det hemproducerade brännvinet trots allt innehåller en mängd föroreningar (som man inte känner smaksmässigt). Sedan tillkommer det faktum att medlemskapet i EU gör att vi har fått bättre tillgång till bra och billig sprit. Så därför har jag lagt ned den verksamheten för många år sedan.
Detta påstås vara världens äldsta vinflaska (med originalinnehåll), daterad till ca 325 f.Kr., finns på museum i Pfalz;Anders Nyman skrev:När det gäller just vin. Ibland när de bärgar gamla skeppsvrak så hittas det ibland vinflaskor som kan vara 100 till 200 år.. . Är det någon som vet hur länge vin, specicellt årgångsviner, kan sparas innan det blir förstört å är det någon som vet om det finns gamla vinflaskor med innehåll kvar som kanske är tillexempel från 1500-talet eller 1600- talet, å om det finns så gamla flaskor finns det säkert någon flaska på något museum..

http://www.winepros.org/wine101/history.htm
Innehållet är alldeles säker förstört och odrickbart. De äldsta drickbara vinerna är kanske drygt 100 år gamla.
Donkeyman:
Mina erfarenheter av den ädla hembränningskonsten är likartade som dina, det lönar sig inte ekonomiskt. Naturligtvis spelar den egna konsumtionens volym en roll i den kalkylen, men inte ens då när det begav sig, under min studietid, var det någon större mening med det. För mig handlade det närmast om en principsak, jag ville prova på det, då jag studerade processteknik och kemi. Hembränningen är dock mera "parkkemi". Dock understöder jag i princip tanken om rätt till hembränning för eget bruk, själv skulle jag knappast börja med det igen.
Vad beträffar finkeloljorna och smaken, så finns det ju många enklare slag av brännvin, som knappast är mycket märkvärdigare än hembränt i det avseendet. Jag tänker t.ex. på råwhisky, apparaterna är utomordentligt enkla, och av "batch-typen", dvs inte kontinuerliga moderna destilleringstorn. Under lagringen i ekfat försvinner de lättflyktigaste föroreningarna, men de tyngre blir kvar. Detta kan man också konstatera genom praktiska försök, t.ex. en halv liter whisky ger åt de flesta en värre huvudvärk följande dag, än motsvarande mängd vodka.
En dryck som jag varmt rekommenderar, är den italienska grappan. Den tillverkas också i enkla apparater, av rester från vintillverkningen. Resultatet är inte olikt hembränt, men med en märkvärdig mjukhet, en mycket god digestiv efter middagen. Dock bör man undvika de billigaste sorterna.
- Anders Nyman
- Medlem