Innebandy under 1960-talet
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Innebandy under 1960-talet
För en tid sedan hörde jag att Sverige spelade landskamper i innebandy under 1960-talet och om det var under andra former än dagens innebandy vet inte jag. Jag hörde på radion för ett par veckor sedan och kom på att diskutera om det just nu. Jag tycker att det låter mer eller mindre som en skröna faktiskt.
Stefan
Stefan
- Plutokraten
- Medlem
Re: Innebandy under 1960-talet
Med tanke på att innebandyn uppfanns "i slutet av 1970-talet" (enligt Wikipedia) så låter det märkligt?
Låter imho som om det var en "mutation" som uppstått i ett specifikt läge, och att sporten inte existerade tidigare?Innebandy var ett sätt för skolorna i Sverige att få in ishockey, alternativt bandy, inomhus i gymnastiksalarna.
Man spelade/spelar ju ibland bandy på ishockeyrink. Kan det inte vara det man pratade om?Stefan Lundgren skrev:För en tid sedan hörde jag att Sverige spelade landskamper i innebandy under 1960-talet och om det var under andra former än dagens innebandy vet inte jag. Jag hörde på radion för ett par veckor sedan och kom på att diskutera om det just nu. Jag tycker att det låter mer eller mindre som en skröna faktiskt.
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rinkbandy
Vet inte vad de menar med slutet av sjuttiotalet, men jag tror de har fel iaf. Jag är född -69 och minns att jag spelade inebandy i skolan och i kyrkliga aktiviteter just i slutet av 70 och i början av 80-talet. Detta försigick i en liten, liten stad i Dalarna som sällan gör sig känd för att snabbt plocka upp nymodigheter.
Dock spelade vi med små mål utan speciell målvakt, så kanske menar wikipedia att den mer officiella versionen av innebandy fastställdes då, just med stora mål och målvakt.
Dock spelade vi med små mål utan speciell målvakt, så kanske menar wikipedia att den mer officiella versionen av innebandy fastställdes då, just med stora mål och målvakt.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
A81 skrev
Stefan
Jag tyckte iallafall att dom sa innebandy, mycket möjligt att man sprang runt i en gymnastiksal under 1960-talet med bandyklubbor och därmed fått namnet innebandy. Skulle springa ut ur bilen när dom pratade om det så jag hörde för den delen inte hela programmet. Men jag kommer ihåg att det var någon som man intervjuade.Man spelade/spelar ju ibland bandy på ishockeyrink. Kan det inte vara det man pratade om?
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det fanns ju ett tag något som kallades hockey-bockey, eller liknande, och som väl var en tidig varaiant av innebandy?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tjatig nu, sitter med en handdator nu, dom som var med under 60-talet har kanske bytt fr hockey-bockey till innebandy av en konstig anledning. Jag var sjalv med nar vi spelade innebandy under mellanstadiet pa mitten av 80-talet.Kallde det bade hockey-bockey och innebandy, skrev en artikel om 80-talets innebandy och fick sedan veta att nagra spelade redan pa 60-talet, man undrade. StefanMarkus Holst skrev:Det fanns ju ett tag något som kallades hockey-bockey, eller liknande, och som väl var en tidig varaiant av innebandy?
Hockey-Bockey eller Rinkbandy som är det korrekta namnet har inget att göra med innebandy. Rinkbandy spelas på is på en hockeyrink med bandyregler och bandyutrustning men med bara 5 utespelare plus målvakt a la ishockey. Det var en väldigt populär korpsport under 80-talet och är så även idag på många håll i landet.
Innebandy utvecklades under 70-talet och i början var det långt ifrån den sport man ser idag. Bland annat användes handbollsmålen till en början och betydligt fler än 5 utespelare.
Några landskamper i innebandy spelades garanterat inte under 60-talet och med största sannolikhet inte heller några i Rinkbandy/Hockey-Bockey.
Innebandy utvecklades under 70-talet och i början var det långt ifrån den sport man ser idag. Bland annat användes handbollsmålen till en början och betydligt fler än 5 utespelare.
Några landskamper i innebandy spelades garanterat inte under 60-talet och med största sannolikhet inte heller några i Rinkbandy/Hockey-Bockey.
- Anders Nyman
- Medlem
När började det att spelas olika Serier i Innebandy, kan det ha varit då på 70-talet, å finns det några riktigt bra svenska Innebandyspelare som är proffs i något utländskt lag, detta är lite funderingar jag har som just inte vet något om innebandyns historia..

-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har för mig att "riksserien" drogs igång runt 1987-88, först spelade man lokalt och därefter slutspel mot lag från andra lokala serier. Hade kompisar som var med då, Dynamo, var ett lag från Uppsala som hette och numera är detta lag nedlagt....Har inte hört talas om dem på minst tio år.Anders Nyman skrev:När började det att spelas olika Serier i Innebandy, kan det ha varit då på 70-talet, å finns det några riktigt bra svenska Innebandyspelare som är proffs i något utländskt lag, detta är lite funderingar jag har som just inte vet något om innebandyns historia..![]()
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Först när jag läste Dynamo så tänkte jag på Dynamo Moskva. Men just detta Lag Dynamo från Uppsala, hur högt opp i seriesystemen spelade de?Stefan Lundgren skrev:Jag har för mig att "riksserien" drogs igång runt 1987-88, först spelade man lokalt och därefter slutspel mot lag från andra lokala serier. Hade kompisar som var med då, Dynamo, var ett lag från Uppsala som hette och numera är detta lag nedlagt....Har inte hört talas om dem på minst tio år.Anders Nyman skrev:När började det att spelas olika Serier i Innebandy, kan det ha varit då på 70-talet, å finns det några riktigt bra svenska Innebandyspelare som är proffs i något utländskt lag, detta är lite funderingar jag har som just inte vet något om innebandyns historia..![]()
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På den tiden fick dom spela i en lokal serie, slutspelet var det bästa som man kunde komma upp till förutom finalen förstås. Jag tror att dom fick spela slutspelserien, men jag tror inte att de kom ända fram till final.
Stefan
Stefan