Hej
Jag undrar ifall det finns någon som kunde hjälpa mig svara på en fråga som kan verka simpel men som inte jag har kunnat hitta svar på.
Det handlar om salt. För jag och en kompis var för ungefär en vecka sedan på en tiodagar "överlevnads utbildning" som det så fint heter när vi inte fick ta med oss nå mat utan skulle bara få äta det som fanns i naturen.
Efter ett par dagar så kände både jag och min kompis att vi hade en otrolig saltbrist i kroppen vilket blev et stort problem när ingen av oss visste hur man skulle kunna få tag i salt i naturen så vi började fundera på hur människan hade gjort "förr i tiden" för att få tag i salt i skandinavien.
Så frågan lyder: Hur fick man tag på salt i skandinavien innan handeln var så utbredd att alla kunde köpa salt?
mvh/azura
Salt?
Re: Salt?
Välkommen.
I kustområdena fick man väl lösa det själv men jag har intrycket att salt var (väldigt) tidigt en nödvändig handelsvara.
http://www.crt.state.la.us/archaeology/SALT/product.htm
Men jag gissar bara för jag vet inte annars hur man skulle få tag i salt i inlandet (områden med saltgruvor undantaget).
MVH
Hans
I kustområdena fick man väl lösa det själv men jag har intrycket att salt var (väldigt) tidigt en nödvändig handelsvara.
http://www.crt.state.la.us/archaeology/SALT/product.htm
Men jag gissar bara för jag vet inte annars hur man skulle få tag i salt i inlandet (områden med saltgruvor undantaget).
MVH
Hans
I naturen, om du nu är långt från havet.. ät kött och fisk (och låt inte blodet gå till spillo).
Krydda med lite träaska, den innehåller också en del salt. Särskilt vissa träslag (har dock inte koll på vilka men det går väl att ta reda på).
Tallbarrs-te innehåller både salt och C-vitamin.
Försök undvika att svettas mycket.
Pratar man inte om temporära överlevnadssituationer utan om mer permanent uppehälle i inlandet är det nog handel med kustområdena eller med områden som har bergssalt som gäller och gällde. Dock har jag förstått att kulturer där man äter väldigt mycket kött inte behöver något extra salt. Massajerna äter väldigt mycket kött och dricker blod, och behöver inte handla till sig salt.
Krydda med lite träaska, den innehåller också en del salt. Särskilt vissa träslag (har dock inte koll på vilka men det går väl att ta reda på).
Tallbarrs-te innehåller både salt och C-vitamin.
Försök undvika att svettas mycket.
Pratar man inte om temporära överlevnadssituationer utan om mer permanent uppehälle i inlandet är det nog handel med kustområdena eller med områden som har bergssalt som gäller och gällde. Dock har jag förstått att kulturer där man äter väldigt mycket kött inte behöver något extra salt. Massajerna äter väldigt mycket kött och dricker blod, och behöver inte handla till sig salt.
Citat från www.hemslojd.org:
Den inre barken, kambiet har används till nödbröd. Den skärs i småbitar och torkas. Vanligen användes barkmjöl av ung tall eller alm, björk endast i nödfall.(Norlind 1925) Samerna torkade ung björkbark vid ca 40 grader under 12 timmar, detta användes som saltersättning till kött. Barken lär ha använts som krydda och istället för salt. (Persson m.fl.1977) Bark och knoppar kan ätas eller kokas ur under vintertid. Man tar några deciliter bark till 1/2 liter vatten och kokar i 30-60 minuter. Detta skall ha samma näringsvärde som bär. (Källman 1997)
"Salt" heter ju rätt lika på europeiska språk: stam "sal/sel". Där kan man söka efter orter typ Versailles och mer uppenbara som Salzburg, Salisbury etc och sluta sig till att där fanns salt naturligt.
Några veritabla saltgruvor har väl inte alltid behövts. Salt som dagbrott? Nog måste man ha känt till saltförekomster i inlandet även i gamla tider. Därav allt "salt" i ortsnamn, som Saltzburg osv.
Några veritabla saltgruvor har väl inte alltid behövts. Salt som dagbrott? Nog måste man ha känt till saltförekomster i inlandet även i gamla tider. Därav allt "salt" i ortsnamn, som Saltzburg osv.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag kom och tänka på när jag sist var ner till Israel och åkte förbi Döda Havet.. Å, just området runt och vid Döda havet så utvinns det oerhörda mängder salt och olika mineraler, som sägs vara bra för det ena och det anndra, både invärtes och utvärtes bruk. Å, strax söder om Döda havet så finns det en stor Salt och mineralfabrik, den var intressant att se.