Förr i tiden var otrohet ingen privatsak- det var faktiskt belagt med dödstraff enligt lag och fortfarande under 1700-talet avrättades människor offentligt i Sverige, (särskilt kvinnor, verkar det) för att ha haft sex med någon de inte var gifta med. Det är oerhört för en modern människa och det intresserade mig mycket när jag läste om det. Till skillnad från häxprocesserna, så verkar det vara en bortglömd del av historien.
Finns det någon som känner till när den senaste avrättningen för otrohet verkställdes i Sverige? När avrättades den sista kvinnan respektive mannen för otrohet? Och när det formelt avkriminaliserades? Det vore också intressant att veta när den senaste avrättningen av det slaget verkställdes i Stockholm. Tack på förhand!
Avrättad för otrohet i Sverige
- medundersåte
- Medlem
Re: Avrättad för otrohet i Sverige
Det var bara dubbelt hor (när båda parter var gifta) som var belagt med dödsstraff enligt 1734 års lag. Det vore därför märkligt om det var fler kvinnor än män som avrättades.
Ja, jag vet. Det kanske gällde fall före 1734. Enligt de rättsprotokoll jag sett, så verkar det ofta var ensamma kvinnor som avrättats, men de kanske inte var representativa för helheten. Jag vet faktiskt inte varför det var så. Men den enkla sanningen var kanske, att det helt enkelt var mindre accepterat att en kvinna var otrogen än en man. Formelt sett var sexualbrott precis lika förbjudet för män som för kvinnor, men i verkligheten såg man det inte så. Attityden var mycket strängare mot henne än mot honom. Det kan man tex se på det faktum att en flicka blev utstött om hon förlorade oskulden före äktenskapet, medan folk ryckte på axlarna om en pojke gjorde samma sak. Fortfarande i dag kan ju en tjej få "dåligt rykte" om hon har fler sexpartners, medan det samma inte händer en kille. Det är ett faktum som inte går att bortse ifrån. Sådana attityder påverkade nog domare då, liksom de fortfarande kan påverka domare i dag i tex våldtäckstmål. Men ärligt talat är jag inte särskilt intresserad över just könsfördelningen på de avrättade. (En eventuell könsdiskussion får nog ske utan min medverkanmedundersåte skrev:Det var bara dubbelt hor (när båda parter var gifta) som var belagt med dödsstraff enligt 1734 års lag. Det vore därför märkligt om det var fler kvinnor än män som avrättades.
Och; jag är ingen expert på ämnet, det är ju därför jag frågar!
- medundersåte
- Medlem
Du kan läsa om hor (och andra begrepp inom rättshistoria som du är intresserad av) i Nordisk familjebok. Dödsstraffet avskaffades 20 januari 1779 för hor.
Det stämmer naturligtvis, men det måste ha rörts sig om mycket tydliga justitiemord med tanke på hur lagen var utformad. Det är möjligt att det skett avrättningar vad gäller enkelt hor, i så fall i början av 1600-talet. Karl XII ville också avrätta även för enkelt hor eftersom han inte ansåg sig ha befogenhet att ändra Guds lag, men några avrättningar verkar inte ha skett. Tänk också på att många dödsdomar förvandlades till andra straff i hovrätterna medan härads- och rådhusrätterna var tvungna att döma efter lagens bokstav. En dödsdom i lägre rätt ledde i alltså i många fall inte till en avrättning. Rent allmänt så försökte man undvika att skärpa straff i högre instanser, om straffet skulle ändras så skulle det idealt vara i mildare riktning.oilc skrev:Attityden var mycket strängare mot henne än mot honom.
Tack för ditt svar och för länken! Jag anade nog att det var då det avskaffades - samtidigt som häxprocesserna. Kanske känner du också till det sista året det tillämpades?medundersåte skrev:Du kan läsa om hor (och andra begrepp inom rättshistoria som du är intresserad av) i Nordisk familjebok. Dödsstraffet avskaffades 20 januari 1779 för hor.
Det stämmer naturligtvis, men det måste ha rörts sig om mycket tydliga justitiemord med tanke på hur lagen var utformad. Det är möjligt att det skett avrättningar vad gäller enkelt hor, i så fall i början av 1600-talet. Karl XII ville också avrätta även för enkelt hor eftersom han inte ansåg sig ha befogenhet att ändra Guds lag, men några avrättningar verkar inte ha skett. Tänk också på att många dödsdomar förvandlades till andra straff i hovrätterna medan härads- och rådhusrätterna var tvungna att döma efter lagens bokstav. En dödsdom i lägre rätt ledde i alltså i många fall inte till en avrättning. Rent allmänt så försökte man undvika att skärpa straff i högre instanser, om straffet skulle ändras så skulle det idealt vara i mildare riktning.oilc skrev:Attityden var mycket strängare mot henne än mot honom.