Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Japp. Den märkvärdigaste mordgåtan i finsk kriminalhistoria.
KranG:s fråga
KranG:s fråga
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Är det kung Adolf Fredrik som åt ihjäl sig 1771 på hetvägg (semla med varm mjölk), du tänker på?
/ currahee
/ currahee
Är rädd för detcurrahee skrev:Är det kung Adolf Fredrik som åt ihjäl sig 1771 på hetvägg (semla med varm mjölk), du tänker på?
Då tar jag upp frågan. Och fortsätter med farlig mat.
Det finns en fisk som äts med minimal tillagning, men den blir dödligt giftig om man sticker hål på gallan när man rensar den och man måste ha licens från regeringen för att rensa den.
Vad heter fisken?
/ currahee
Det finns en fisk som äts med minimal tillagning, men den blir dödligt giftig om man sticker hål på gallan när man rensar den och man måste ha licens från regeringen för att rensa den.
Vad heter fisken?
/ currahee
-
frejs väpnare
- Medlem
Visst föråt sig salig konungen på betydligt mer än semlor (f.ö. rätt svar). Jag anade nästan att faktoidjägare(n)
skulle reagera, men formulerade mig medvetet "enligt traditionen..."
Kanske är lite kryptiskt men de borde inte vara några konstigheter.
Svart hand som satte värld i brand?
Den serbiska organisation som mördare ärkehertig Franz Ferdinand av Österrike, mordet som satte hjulen i rulling för första världskriget?KranG skrev:Kanske är lite kryptiskt men de borde inte vara några konstigheter.
Den hette väl just "Svarta Handen"
Det stämmer, frågan är din tryggve.
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Hupp, höll på att glömma den här...
Lät byggas av tre rätt så kända arkitekter, som bostad för dem och barn och blomma.
Lät byggas av tre rätt så kända arkitekter, som bostad för dem och barn och blomma.
Fugu.currahee skrev:Då tar jag upp frågan. Och fortsätter med farlig mat.
Vad heter fisken?
/ currahee
Dm
Tackar KranG. Får väl först beklaga att jag har glömt denna tråd i ett par dagar...
Nåväl. Denne herre får väl anses vara en pionjär inom kriminalhistorien. Vem är denne herre, och vad var hans pionjärinsats?

Shot at 2009-02-21
Nåväl. Denne herre får väl anses vara en pionjär inom kriminalhistorien. Vem är denne herre, och vad var hans pionjärinsats?

Shot at 2009-02-21
Smaklig måltid! Helt rätt svar, frågan är din.
/ currahee
/ currahee
Nå, men...
Saarinen, Gesellius & Lindgren var herrarna i fråga. Inte hemskt långt från stället där Schwemppa har sina bopålar.
(edit) och Probstner har nog fått stilen helt rätt...
Jag vill ha platsen ännu.
Saarinen, Gesellius & Lindgren var herrarna i fråga. Inte hemskt långt från stället där Schwemppa har sina bopålar.
(edit) och Probstner har nog fått stilen helt rätt...
Hvitträsk i Kyrkslätt, ett vackert ställe.
/G:son
/G:son
Var har du varit den senaste tiden... Naturligtvis är det Hvitträsk. (Funderade redan på att ge Probstner frågan).
Linjalen åt G:son.
Linjalen åt G:son.