Dikt av Ferlin (?)

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Dikt av Ferlin (?)

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2007, 16:36

Den här dikten syns då och då i dödsannonser o.dyl.:
Vårt liv är en vindfläkt,
en saga, en dröm
En droppe som faller
i tidernas ström

Den skimrar i regnbågens färg
en minut
Brister och faller
och drömmen är slut.
När författaren uppges så är det Nils Ferlin.

Stämmer det?

Jag har inte hittat dikten hos Nisse. Däremot fick jag tag på en engelsk version:
Our life is a breeze
a tale, a dream
a drop into a line of time
a minute
shivers from the rainbow
breaks and fall
the dream complete
Texten är ur låten "But lost we are" av death metal-bandet Chastisement från Östersund. Den skrevs i slutet av 90-talet och fanns med på en skiva med samma namn som gavs ut 1999. Den skrevs av en viss Marcus Edvardsson, som vid förfrågan inte kunde påminna sig ha fått inspiration någon särskild stans ifrån.

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 3 september 2007, 18:42

Enligt denna beskrivning av en ljudinspelning på Halmstad bibliotek skall det vara en Hugo Wahlqvist som är poeten. Känns mindre sannolikt att Hugo Wahlqvists namn skulle komma till av en slump i sådana här sammanhang än Nils Ferlins. Vem denne Hugo Wahlqvist är har jag dessvärre ingen aning om då han verkar ha den dåliga smaken att vara sällsynt svårgooglad.

ps För övrigt tror jag att Marcus Edvardsson är en lurifax :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2007, 22:41

Asså... Jag hittade ju den där himla kassetten när jag googlade. Varför läste jag inte innantill? -- Imorgon är det jag som ringer Halmstad och frågar.

Å andra sidan är det möjligt att det är en kantor uppemot Västerås. :) Tänk vad mycket jox man kan gräva fram med några googlingar...

EdwardPayne
Provmedlem

Re: Dikt av Ferlin (?)

Inlägg av EdwardPayne » 15 juni 2009, 11:03

Den nämnda engelska refrängen är mycket riktigt översatt från en svensk dödsannons som kunde läsas i Östersunds Posten i slutet på 90-talet. Vem som är upphovsman till den var och är för oss okänt.

Jag minns mycket väl när någon av er ringde mig för att fråga och jag blev överraskad att någon frågade om denna gamla låt. Vid det tillfället kom jag inte ihåg hur det gick till men efter en tid mindes jag mycket väl!

/ Marcus

Skriv svar