Svensk kyrkohistorik

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Svensk kyrkohistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 november 2009, 11:30

Det finns en kulturhistorisk skatt i Sverige som ibland verkar vara lite :D bortglömd på Skalman. Skapar en tråd som motsvarar den klistrade tråden "Slott o herresäten i Sverige" där syftet är ungefär detsamma, man skall fråga om en kyrka, skriva om en kyrka, källor, kalkmålningar, historiska präster eller någonting annat.

För att inleda med någonting så håller jag själv på med att skriva en "artikelserie" om uppländska kyrkor.

Inledande stoft:

1) Det finns kyrkor som är mer omtalade än andra; Hossmo utanför Kalmar(sin säregna utseende och sitt rykte som försvarskyrka);
***Kläckeberga(utanför Kalmar), försvarskyrka
***Bjälbo(Östergötland) för sitt torn.
***Härkeberga(Uppland), kalkmålningar
***Enånger(Hälsingland), kalkmålningar
***Kungslena(Västergötland), slaget under 1200-talet
***Tångeråsa(Närke), träkyrka från 1200-talet
***Dalby(Skåne), den äldsta kyrkan i Sverige
***Ekshärad(Värmland), järnsmida gravkors

2) Kalkmålningar som finns i många kyrkor och har olika motiv, Lid kyrka i Södermanland har troligen Albertus Pictor avbildat sig själv. Tio guds bud finns målade i Litslena kyrka utanför Enköping.

3) Kyrkostölder har förekommit i kyrkorna i såväl historisk som nutid, ibland har kyrkotjuvarna blivit straffade.

4) Valvslagningen ägde rum i många uppländska kyrkor under 1400-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Svensk kyrkohistorik

Inlägg av lampros » 4 november 2009, 08:02

Stefan Lundgren skrev:Valvslagningen ägde rum i många uppländska kyrkor under 1400-talet.
Valv finns i alla kyrkor, från romanska och framåt. Du menar kanske RIBBVALV, som jag vet las till i Grundsunda kyrka på just 1400-talet. Detta är en gammal medeltidskyrka norr om Övik i Ångermanland.

Annars kul med en kyrkotråd. På min blogg har jag en etikett om kyrkor där jag skriver om kyrkspaning i Stockholm, om kyrkors INRE (kyrkor ska upplevas inifrån), om Uppsala domkyrka och annat:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... bel/tempel

Jag skriver om kyrkan i Maglarp, den där Skånekyrkan som revs nyss, jag skriver om Niemeyers Brasiliakatedral, om Coventrys katedral och, längst ner i scrollen, om Le Corbusiers Notre Dame du Haut. Där frågar jag mig hur en ateist kan bygga en kyrka (och får svar på tal från flera kommentatorer).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Svensk kyrkohistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 november 2009, 17:12

Tack för påpekande, jag var lite för kort när jag skrev att valven slogs in enbart i uppländska kyrkor. Kanske var lite ensidig tänkande eftersom jag skriver en serie om de uppländska kyrkorna nu("Kyrkoguide till de uppländska kyrkorna"). Jo, jag har varit inne på din blogg och såg om Maglarp bl a.

Sedan återstår att se om denna tråd bli klistrad som tråden om "slott och herresäten" i beroende på hur utvecklingen blir med denna tråd, antar jag. :)

Stefan

Skriv svar