Parkering på en begravningsplats.
- Anders Nyman
- Medlem
Parkering på en begravningsplats.
Har nyligen stannat till vid Uppsala Domkyrka, denna ståtliga byggnad.. Passade samtidigt på att besöka den lilla kyrkan som står bredvid Domkyrkan, "Trefaldighets kyrkan",, å kyrkovaktmästaren jag pratade med, nämde att den stora parkeringsplatsen som ligger utanför Trefaldighets kyrkan är gjord på en gammal begravnings plats.. Kom då och tänka på att i början på Sommaren så sov vi på en Campingplats utanför Askersund, å den Campingen ligger på ett vikingagravfält.. Vad jag nu har blivit nyfiken på,, kan det finnas fler ställen här i Sverige, "Byggnader",, "Campingar" med mera som ligger på äldre begravningsplatser? 
Re: Parkering på en begravningsplats.
Tips....
Kolla med dom större kyrkogårdsförvaltningarna i Gbg/Sthlm/Malmö......
//Ola
Kolla med dom större kyrkogårdsförvaltningarna i Gbg/Sthlm/Malmö......
//Ola
Står man och väntar på spårvagnen framför Domkyrkan i Göteborg, så står man på gammal kyrkogård.
Det är det exempel jag känner till, men det finns helt säkert otaliga exempel från städer som är lite äldre och lite större; när marken blivit tillräckligt värdefull, så får döingarna flytta på sig... Eller ligga kvar. Känner inte till praxis i den detaljen.
Det är det exempel jag känner till, men det finns helt säkert otaliga exempel från städer som är lite äldre och lite större; när marken blivit tillräckligt värdefull, så får döingarna flytta på sig... Eller ligga kvar. Känner inte till praxis i den detaljen.
En praxis är att om gravens släktingar inte finns i livet längre så skrotas graven för att göra plats för en ny.
En annan praxis är att graven har blivit så misskött av släktingar under årens lopp o. dom har blivit kontaktade tfn/brevledes o. inget händer så skrotas graven.
Gäller även när släkten slutar att betala kan jag tänka mig.
//Ola
En annan praxis är att graven har blivit så misskött av släktingar under årens lopp o. dom har blivit kontaktade tfn/brevledes o. inget händer så skrotas graven.
Gäller även när släkten slutar att betala kan jag tänka mig.
//Ola
Skrotas = rensas?
Mig veterligen är det betalningen som är helt avgörande - så länge någon (obeorende vem) betalar graven så finns den kvar. En del gravar av kulturhistoriskt eller annat intresse betalar kyrkogårdsförvaltningen själva underhållet på.ola skrev: Gäller även när släkten slutar att betala kan jag tänka mig.
Kyrkan är inte mer annorlunda än samhället i stort.
Men Hexmasters fråga rörde väl snarare om kvarlevor flyttades när begravningsplatsen tas bort. Jag har aldrig hört om något sådant i Sverige - tror det är en mer anglosaxigt förfarande att flytta gravar. Det med gravar under Domkyrkans hållplats hade jag missat - men det borde man ju räknat ut
Gravar som "skrotas" på kyrkogården rensas nog inte - men tåls kanske att kontrolleras.
Har jobbat många år som vaktmästare inom kyrkan i Gbg o. dom gånger som graven "skrotas" då jag såg detta var både för obetald skötsel o. inga släktingar kvar i livet.
Då dom "skrotades" så rensades dom ej ur...dom gravar som skrotas finns det säkerligen ingen kvarlevor kvar för dom som "skrotas" kan ha många generationer då efterlevande fanns innan det gjordes.
Därav kan jag tänka mig att en del ytor kan ha givits tillbaks till stat eller kommun o.m det nu inte fanns behova av marken.
Sedan vet jag ej hur detta ses ur teologisk synvinkel,tanke på att all kyrklig mark är vigd jord.
Då dom "skrotades" så rensades dom ej ur...dom gravar som skrotas finns det säkerligen ingen kvarlevor kvar för dom som "skrotas" kan ha många generationer då efterlevande fanns innan det gjordes.
Därav kan jag tänka mig att en del ytor kan ha givits tillbaks till stat eller kommun o.m det nu inte fanns behova av marken.
Sedan vet jag ej hur detta ses ur teologisk synvinkel,tanke på att all kyrklig mark är vigd jord.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Domkyrkoförsamlingen i Uppsala har sin del eller har haft en egen del på "Uppsalas gamla kyrkogård", det är väl inne på själva kyrkan som drygt 200 personer är gravsatta och en synlig grav finns i närbelägna "Helga Trefaldighet", men gravstenen är inmurad i själva kyrkväggen.
Från boken "Kyrkorna i Uppsala".
Först 1793 upphörde domkyrkan att tjäna som begravningsplats. Ett undantag gjordes för Nathan Söderblom som begravdes framför högkoret 1931.
Stefan
Först 1793 upphörde domkyrkan att tjäna som begravningsplats. Ett undantag gjordes för Nathan Söderblom som begravdes framför högkoret 1931.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Ja, nu när jag var in där i denna ståtliga kyrkobyggnad "Domkyrkan" och trefaldighetskyrkan nu i Tisdags, så tänkte jag inte på vart Nathan Söderblom ligger där, men jag läste om den gravplatsen lite senare i foldern som jag tog inne i kyrkan. Men om jag inte minns fel om just Gravarna inne i Uppsala Domkyrka, visst låg kung Johan III i en egen grav, innan han flyttades över till samma gravplats som sin far Gustav vasa.. För båda kungarna har ju ståtliga gravmonument där i Domkyrkan.Stefan Lundgren skrev:Domkyrkoförsamlingen i Uppsala har sin del eller har haft en egen del på "Uppsalas gamla kyrkogård", det är väl inne på själva kyrkan som drygt 200 personer är gravsatta och en synlig grav finns i närbelägna "Helga Trefaldighet", men gravstenen är inmurad i själva kyrkväggen.
Stefan
Polishuset på Skånegatan i Gbg ligger på mark som tidigare var Garnisonskyrkans begravningsplats.
- Anders Nyman
- Medlem
I södra Borlänge kom jag på att det har byggts en skola på en äldre Avrättningsplats och en intilliggande begravningsplats för de avrättade. På denna plats vid den äldre avrättningsplatsen lär Gustav vasa ha avrätta ett antal Dalkarlar som inte ville som han ville. 
- Anders Nyman
- Medlem
Torsång en bit utanför Borlänge har ju ett litet bilmuseum, å det lilla bilmuseum är byggt vid en vikingagrav. 
-
Björn Mikael
- Medlem
Angående gravar som "skrotas" (termen är dock att graven återgår till kyrkan, dvs kyrkan blir gravrättsinnehavare istället för anhöriga). De kvarlevor som finns kvar i graven tas inte bort, de får ligga kvar i jorden.
Om den gamla graven används igen, dvs att en ny jordfästning görs, så görs heller ingen rensning av de gamla benen. De ben som kommer upp då graven grävs tippas helt enkelt tillbaka ner i samband med att graven fylls igen.
Om den gamla graven används igen, dvs att en ny jordfästning görs, så görs heller ingen rensning av de gamla benen. De ben som kommer upp då graven grävs tippas helt enkelt tillbaka ner i samband med att graven fylls igen.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag kom å tänka på en sak när du skrev detta att gravar "Skrotas". Visst ser man ibland att gravar skrotas som du säger. Å, det är ju efter ett visst antal år som gravar skrotas. Men allmänings gravar, hur länge kan sådanna gravar bli kvar. Finns några rader sådanna här i Borlänge vid stora tuna gravplats, som har funnits i flera år, å som det nästan växer mossa på stenarna. Så hur länge får sådanna gravar vara kvar?Björn Mikael skrev:Angående gravar som "skrotas" (termen är dock att graven återgår till kyrkan, dvs kyrkan blir gravrättsinnehavare istället för anhöriga). De kvarlevor som finns kvar i graven tas inte bort, de får ligga kvar i jorden.
KÄLLA:Gravrätt
När de anhöriga valt en gravplats, ska de bland sig utse en eller flera personer som ansvarar för graven. Den eller de gravrättsinnehavarna bestämmer vem/vilka som får gravsättas i graven och ansvarar för dess skötsel.
I ett avtal med kyrkogårdsförvaltningen förbinder sig gravrättsinnehavaren att hålla graven i ordnat och värdigt skick, vilket innebär att den måste ses till flera gånger under vår, sommar och höst. Om graven missköts, kan det medföra att gravrätten förverkas. Det finns alltid möjlighet att mot avgift uppdra åt kyrkogårdsförvaltningen att sköta graven.
Att överlåta en gravrätt
Till grav med gravrätt ska det alltid finnas levande gravrättsinnehavare. Om en gravrättsinnehavares död eller andra förhållanden medför att det saknas gravrättsinnehavare, ska dödsboet eller närstående inom sex månader anmäla detta till kyrkogårdsförvaltningen. Gravrätten kan då överföras till annan person, exempelvis till någon som är arvinge eller nära släkt med någon som är gravsatt i graven. Det nya gravrättsinnehavet ska registreras hos kyrkogårdsförvaltningen.
Att återlämna en gravrätt
En gravrättsinnehavare kan när som helst avbryta gravrättsinnehavet. Då övergår ansvaret för graven till kyrkogårdsförvaltningen, som ser till att graven "fredas" i 25 år efter den senaste gravsättningen.
Kyrkogårdsförvaltningen Göteborg
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden