Sveriges första prinsgemål - Daniel eller Fredrik?

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Sveriges första prinsgemål - Daniel eller Fredrik?

Inlägg av oilc » 7 juni 2010, 22:35

Bröllopet mellan Daniel Westling och Victoria skapar en massa intressanta frågeställningar som man annars kanske inte skulle fundera på eller ifrågasätta, som tex:

Om hustrun till en kronprins kallas kronprinsessa trots att hon inte blir monark, varför blir då inte en äkta make till en kronprinsessa kronprins? Om hustrun till en kung blir drottning, varför blir inte maken till en drottning kung? Om en icke kunglig kvinna (som tex Silvia och nästan samtliga Europas kronprinsessor) kan gifta sig med en kunglig man, varför anses det då mer kontroversiellt för en icke kunglig man att gifta sig med en kunglig kvinna?

Vare sig man är republikan eller rojalist är det socialt intressant!

Det jag undrar över nu är: blir Daniel verkligen Sveriges första prinsgemål? Sverige har haft tre kvinnliga monarker, och även om Margareta var änka och Kristina ogift var Ulrika Eleonora gift under sin tid som monark 1718-20. Var då inte hennes man Fredrik av Hessen Sveriges första prinsgemål? Jag har inte funderat på saken tidigare och minns inte så mycket om vad jag läst om just den saken. Räknas Fredrik som prinsgemål under fruns regeringstid?

Jag har hört att han fick titeln "Hans Kungliga Höghet", men dock ej prins, stämmer det? Hur var det med Fredriks ställning under Ulrika Eleonoras regeringstid? Hade han någon svensk titel i egenskap av prinsgemål?

Kan någon reda ut saken? Min fråga handlar alltså om Fredriks tid som prinsgemål, under hans frus regeringstid - jag vet att han blev kung själv senare.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 oilc, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Sveriges prinsgemål - Daniel eller Fredrik?

Inlägg av lampros » 8 juni 2010, 06:49

Att Carl XVI Gustaf fick gifta sig med den borgerliga Silvia berodde dels på att han redan var kung vid tillfället, dels att hon var så j-la tjusig och charmade alla, inkl prins Bertil som var ett slags handledare för Carl Gustaf.

Sedan kunde väl man ha bestämt att Silvia inte skulle få kallas drottning, det var fritt val s a s. "Kungagemål", "prinsessgemål" osv. Men nu blev det drottning för att hon passade att kallas det. Det är lite godtycke här.

Daniel kommer f ö att tituleras "herr Daniel" har jag hört. Lämpligt.

För övrigt är jag inte heller mycket till rojalist, men vad gäller bröllopet så är det allt annat lika en kul grej, en nationell fest. Även trovärdiga sossar som Nalin Bakshi och Tomas Östros tycker det är sköj så "sit back and enjoy it everyone" :)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: Sveriges första prinsgemål - Daniel eller Fredrik?

Inlägg av Kapten_Gars » 8 juni 2010, 08:22

"Herr Daniel Westling blir Prins av Sverige
Vid Kronprinsessbröllopet den 19 juni 2010 kommer Kungen att förordna att Herr Daniel Westling förlänas en prinstitel.
Efter vigseln kommer Herr Daniel Westling att vara Prins av Sverige och medlem av det Kungliga Huset, det vill säga Kunglig Höghet. Han tituleras därefter H.K.H. Prins Daniel. I samband med vigseln blir han också Hertig av Västergötland, eftersom H.K.H Kronprinsessan Victoria är Hertiginna av Västergötland."
http://www.royalcourt.se/pressrum/press ... 01727.html

1772
Medlem

Inlägg av 1772 » 8 juni 2010, 08:52

Jämförelsen med Fredrik var intressant.

Skulle Victoria likt Hedvig Eleonora kunna adikera till förmån för sin make?
Kung Daniel I av Westlingaätten. :)

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 9 juni 2010, 18:43

En viss köns-aspekt ligger det nog i att kombinationen icke kunglig man- kunglig kvinna var mer kontroversiell än kombinationen icke kunglig kvinna-kunglig man - enligt patriarkal syn är en hustru ett bihang till maken, underställd honom, vilket innebar att kvinnan fick makens status när hon gifte sig med honom; en man däremot övertar inte hustruns status utan kan tvärtom degradera hennes status, även om man upphäver regeln om att hon då övertar hans.

Det var inte okänt att adelsmän förr i tiden kunde gifta sig med icke adliga kvinnor (förutsatt att de var rika) medan det däremot ansågs som en svår skam för en adelsdam att gifta sig med en icke adlig man (obalansen gjorde att många adelsfröknar därmed blev oavlönade uppassare åt brodern och svägerskan eller låstes in i kloster) . Christiana Oxenstiernas giftermål med den icke adlige Nikolas Bergius 1691 orsakade enormt uppseende och hon stämdes rentav av sin bror greven inför riddarhuset och hovrätten.

Annars förekom det någon enstaka gång att maken till en kvinnlig monark fick titeln kung utan att göras till monark. Maken till drottning Maria II da Gloria av Portugal fick titeln kung efter att han lyckats göra henne gravid - kungatiteln var då menad att motsvara en gemålsdrottning.

Moderniseringen av kungahuset och dess seder är intressant. Jag tror inte att ett morganatiskt äktenskap, där frun till en kung inte får titeln drottning, skulle accepteras i vår moderna tid. Och jag tror inte heller att Silvia kommer att kallas "änkedrottning" efter kungens död. Frågan om ett homosexuellt äktenskap : skulle maken till en kung kallas prins, och frun till en drottning prinsessa? Det är intressanta frågor att fundera kring, rent teoretiskt. :wink:

Med tanke på att Daniel ifrågasattes för att han inte hade samma status som Viktoria, så kan man fråga sig vad som skulle hända om hon faktiskt hade valt någon med exakt samma status: dvs en annan tronföljare. Hur skulle ett sådant scenario ha lösts?

Hoppas också någon kan svara på mina frågor om Fredrik. Var han prinsgemål eller inte?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 13 juni 2010, 15:17

Det finns några exempel på män som gift sig med drottningar och fått konungatitlar. Philip II av Spanien som gifte sig med Mary I av England fick titlarna Kung av England och kung av Irland. Han fungerade i princip som en kunga-gemål men blev i praktiken en med-regent till Mary där de enbart kunde ta kungliga beslut tillsammans. Marys röst vägde dock tyngst, och utlänningen Philip räknas idag knappt som engelsk kung i konungalängder. Även om Philip hade viss bestämmanderätt tillsammans med sin fru så var skillnaden mellan honom och en riktig kung väldigt stora. Den stora skillnaden var att han var begränsad till kungatiteln utifrån äktenskapet, och han eller hans släktingar eller ättlingar (från andra äktenskap än det med drottningen) hade ingen rätt att ärva kungadömet efter drottningen hade dött. Mary levde bara några få år efter äktenskapet med Philip och då blev han formellt av med titeln (något han själv dock protesterade starkt emot, vilket ledde senare till att han skulle försöka invadera England).

Även Mary Stuart av Skottland deklarerade sin make Lord Darnley som Kung, men denna titel var aldrig formellt antagen av det skotska parlamentet, så han var kung enbart i titel, och fick ej arvsrätten till riket. Tursamt för Lord Darnley fick han och Mary en son som lagligt fick ärva kungariket - dock under fruns ättenamn.

Senare i den brittiska historien blev Willem, furste av Oranien och ståthållare över Nederländerna Kung över England, Irland och Skottland efter giftemål med Mary II, dotter till kung James II, och det inbördeskrig där Willem hade besegrat samme James. Willem blev krönt William III, medregent och kungagemål till sin fru. William hade dock större tur än Philip då han, populär som han var hos den protestantiska adeln i landet kunde behålla kungatiteln efter fruns död och fortsätta regera. Dock vet jag inte om Stuartätten hade fortsatt om William och Mary hade fått barn, eller om det hade blivit huset Orange-Nassau som då suttit på landets tron.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar