Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Ett tyskt kustartilleribatteri under VK 2. Fruktat av britterna, men ofta utsatt för pjäshaverier."När batteriet öppnade eld ackompanierades detta av sirenerna från den utryckande garnisonsambulansen". Men vad har detta med Nordafrika att göra? Ledtråd: Även Finland, Norge och Ryssland är inblandade i denna historia.
Den där bilden har jag sett förut....En 12-tumskanon från ryska slagskeppet ALEKSEEV, ex IMPERATOR III. Efter revolutionen hamnade ALEKSEEV i Tunisien - där hon till slut skrotades. Och hennes kanoner lades i förråd av fransmännnen. Men 1939 ville man ge ett handtag till det kämpande Finland - som avhämtade 12 stycken svåra pjäser i Tunis(?) Åtta av dom kom fram till Petsamo - men de sista fyra beslagtog tyskarna i Bergen ombord på s/s NINA. Och skeppade dom tillbaka till Kanalön Guernsey - där dom (två?) installerades som ett Ka-batteri.....Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Varjag har i huvudsak rätt och har besvarat frågan, som han därmed äger.
Dock säger mina anteckningar att 12 st 30,5 cm och 18 st 13 cm kanoner förådsställdes i Sidi-Abdullah 1935 efter det slagskeppet skrotats i Bizerte. Endast 4 st 30,5 cm och 4 st 13 cm pjäser sändes med S/S Nina till Petsamo. I samband med 9/4 1940 tog tyskarna fartyget i Narvik. De 4 st 13 cm pjäserna användes för ett KA-batteri i Nordnorge, BATTERIE NINA. De 4 st 30,5 cm pjästerna sändes till Krupp för att få modernare lavetter. De hamnade därefter som BATTERIE MIRUS på Guernsey (alla fyra pjäserna).
Dock säger mina anteckningar att 12 st 30,5 cm och 18 st 13 cm kanoner förådsställdes i Sidi-Abdullah 1935 efter det slagskeppet skrotats i Bizerte. Endast 4 st 30,5 cm och 4 st 13 cm pjäser sändes med S/S Nina till Petsamo. I samband med 9/4 1940 tog tyskarna fartyget i Narvik. De 4 st 13 cm pjäserna användes för ett KA-batteri i Nordnorge, BATTERIE NINA. De 4 st 30,5 cm pjästerna sändes till Krupp för att få modernare lavetter. De hamnade därefter som BATTERIE MIRUS på Guernsey (alla fyra pjäserna).
Tack Stellan, inte minst för hur slaktköttet från ALEKSEEV slutligen fördelades.
Lite på samma tema....Vad händer här, var och när?, Varjag
Lite på samma tema....Vad händer här, var och när?, Varjag
- Bilagor
-
- kabooom.jpg (21.57 KiB) Visad 2449 gånger
....nu är jag besviken....Ingen? Och här ryter slagskeppskanoner över pirmuren - och förtöjningarna är slaka för att kollossen rör sig under eldgivningen.....Här skjuts det skarpt! 
-
dandersson98
- Medlem
Det enda jag kan komma på är den brittiska attacken mot Mers-ek.Kebir 3 juli 1940. Om fartyget rör sig borde det vara slagskeppet Strasbourg.
....'brittiska attacken' blev delvis rätt och slagskepp är rätt - resten fel - sorry, Varjagdandersson98 skrev:Det enda jag kan komma på är den brittiska attacken mot Mers-ek.Kebir 3 juli 1940. Om fartyget rör sig borde det vara slagskeppet Strasbourg.
.....här den dramatiska öppningen till tredagarsbataljen....kryssaren är australisk 
- Bilagor
-
- tung kryssare under slagskeppseld.jpg (39.01 KiB) Visad 2381 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Den där bilden på slagskeppet har förbryllat mig. Man ser ju endast ett torn och två eldrör. Men likväl en gissning. Richelieu och Dakar 23-25 sept 1940.
Stellan! Räddaren ur kvissträsket.....Stellan Bojerud skrev:Den där bilden på slagskeppet har förbryllat mig. Man ser ju endast ett torn och två eldrör. Men likväl en gissning. Richelieu och Dakar 23-25 sept 1940.
Kameravinkeln gör A-tornet osynligt. Kryssaren i tipsbilden, är HMAS AUSTRALIA som inledde drabbningen med att försöka hindra franska fartyg lämna hamnen....
Din fråga, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vi stannar lite i samma härad:
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Det där kan nog vara franska slagskeppet "Jean Bart", och med Bogart som ledtråd, ligger det i Casablanca, 1940...?
Hans K
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nära skjuter ingen hare. Fartyget och orten är helt rätt. Men inte tidpunkten. Den hittar du nog lätt nu.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Ok - november 1942, operation Torch...?
Hans K
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Just det, sjöstriden vid Casablanca under Toch. Din fråga!